3.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: BMW i5 – keskijohdon sähköistymisaika Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 5-sarja saa voimalinjavalikoimaan nyt täyssähkömallin polttomoottorien rinnalle. BMW i5 onkin melko tutussa välimaastossa i4:n ja i7:n keskellä. Hyvää: sähköominaisuudet, ergonomia. Huonoa: ajettavuus liukkaalla, sensorien hienosäätö. Bemarin 5-sarja ja Mercedeksen E-sarja ovat olleet perinteinen taistelupari niin sanotussa keskijohtajien tai isompien perheautojen luokassa. Vaikka kaverukset uusiutuvat nyt poikkeuksellisen tarkasti samassa aikataulussa, alkaa niillä olla tiettyjä filosofisia eroja. Münchenissä sähköön suhtaudutaan osana vakiomallistoa, joten BMW i5 vie vitosen nyt täyssähkön alueelle.CLAR-rakenteen ansiosta sama auto on siis saatavana kevythybridiavusteisilla polttomoottorilla, lataushybridinä tai täyssähkönä. Suomessa erityisesti isojen autojen täyssähköversiot ovat verotuksellisesti mielekkäitä, joten uuden polven vitosia nähtäneen lähinnä sähkötoimisina. Sähköominaisuuksissa jälleen jatkettu kehitystyötä edellisten mallien renkaanjäljistä. 81,2 kilowattitunnin akusto on suunniteltu ripeää lataamista varten, joten sähkömoottorien hukkalämpöä käytetään akun lämmittämiseen ja toisaalta ylijäähdyttämistä lataamisen aikana varotaan jaksottamalla jäähdytystä. 205 kilowatin latauksen huipputeho (CCS) ja sisäinen latauslaite tukee 11 tai 22 kilowatin tehoa (Type 2) varustelusta riippuen. Käytännön lataukset sujuivat odotetun hyvin, vaikka aivan huipputehoihin ei ylletty tällä kertaa.Sähköeväillä BMW i5 menee nelivetoisena M60 -versiona yli 450 kilometriä WLTP-syklillä. Takavetoversiolla pääsee vieläkin pidemmälle alhaisemman kulutuksen ansiosta. Hyvä toimintamatka ja ripeä lataus merkitsevät, että i5 on vitossarjan ydinosaamisalueella pitkillä matkoilla, vaikka tauot ovatkin dieselkuskia pidempiä. Käytännön kulutuslukemat asettuivat kevyillä pakkasilla 23-24 kWh/100 km lukemaan maantieajossa. Samalla käytännön toimintamatka liikkui 360 kilometrin paremmalla puolella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaisin tyylikartalleTurvonneiden munuaisten ja majavahampaiden jälkeen BMW i5 on paluu normaalimpaan muotoiluun baijerilaistehtaalta. Keulailme on toki sangen itsevarma ja munuaiset on saatavissa reunavalaistuksella, että naapureille ei jää epäselvää mistä autosta putsataan lumia. Myös ajovalot ovat bemarimaiset i7:n ja XM:n viiruvalojen jälkeen. M60-malliversiossa jäntevyyttä on haettu rohkeammilla puskureilla. Pituutta BMW i5:llä on 5 060 millimetriä, mikä merkitsee 97 mm pituuskasvua edeltäjään verrattuna ja viiden metrin rajan ylittämistä. Akselivälin osuus kasvusta on 20 mm, nyt nykytrendien mukaan 2 995 mm, jotta matkustamolle jäisi enemmän tilaa. Leveyttä on tullut 32 mm ja korkeutta 36 mm. Tehtaan mukaan mittasuhteet ovat entistä atleettisemmat, mutta pyöreiden linjojen kanssa uusi vitonen näyttää kuvakulmasta riippuen joko tutulta tai väsähtäneeltä. Hofmeisterin mutka takaoven reunassa ja perää kohti nouseva kylkilinja ovat sentään löytyneet BMW:n muotoiluhistoriasta.Upotetusta ovenkahvasta kurkistus sisään. Matkustamon sisustus on tuttua isoveli i7:sta, joskin senttejä ja luksusta on isoveljeä vähemmän. Toisaalta vitonen tekee selkeän pesäeron vain numeroa pienempään i4:ään. Kaksivärinen verhoilu on ylellinen ja istuimet sanalla sanoen mukavat. Ylimääräisiä nappeja on raivattu pois isolla kädellä ja niitä korvaavat erilaiset oikotiet ja puheohjaus. 12,3-tuumainen digimittaristo on mukautettavissa tuttuun tapaan ja 14,9-tuumainen kosketusnäyttö pyörittää BMW OS 8.5:ttä. Pitkän linjan bemaristeja ilahduttaa iDrive-rullan säilyminen, vaikka valikot onkin myllätty uuteen uskoon. Tuulilasin heijastusnäyttö on suuri ja kirkas, kuten BMW:ltä sopii odottaa. Jos E-sarjan uutuus oli Zoom-tuki ja videoneuvottelukamera suoraan kojelaudassa, BMW luottaa uuteen AirConsole-videopelitoimintoon sekä YouTube-sovellukseen. Tämä riittää niistä.Mielenkiintoisempaa järjestelmän käytön kannalta on, että sieltä löytyy mahdollisuus akun esilämmittämiseen käsin käskyttämällä. Myös auton tekemät reittisuunnitelmat ja älypuhelinsovellus ovat hyviä. BMW OS:n päävalikkona on tosin aggressiivisesti jaoteltu kokoelma sovellusikoneita, joka muistuttaa isovanhempien tablettitietokonetta parin vuoden käytön jälkeen. Ohjauspyörästä on nappisiivouksessa lähtenyt esimerkiksi mukautuvan vakionopeussäätimen etäisyyssäätö. Onneksi ohjauspyörän painiketta pari sekuntia painamalla saa vaimennettua uusien automallien pakollisen ylinopeuspiippauksen 1 km/h nopeudesta alkaen ja auto myös mainitsee tästä oikotiestä innokkaasti. Kaista-avustin on mallia yliherkkä erityisesti talviolosuhteissa, mikä sekin on ajan henkeä.LuisteluharjoituksetKuljettajalle BMW i5 M60 on erikoinen yhdistelmä. Auto on hiljainen ja M-versiona alustaltaan siedettävä, joskin arkiautoksi turhan napakka jopa säädettävällä alustalla. Tehovarat riittävät 0–100 km/h spurttiin alle neljässä sekunnissa, mikä punastuttaa jopa M5:ia. Äänestä päätellen puuttuvaa polttomoottorin pärinää paikataan syntikkaa päin kaatuvalla Hans Zimmerillä. Ergonomia on hyvä ja autolla on miellyttävä taittaa pitkääkin matkaa.Toisaalta, ohjaus on poikkeuksellisen tunnoton. Tämä yhdistettynä M60:n vakiovarusteiseen nelipyöräohjaukseen ja kitkarenkaisiin tekee i5:stä suorastaan niljakkaan ajettavan liikenneympyröissä ja osin myös maantiellä. Erikoisesti myös kaasupolkimen painallus tuntuu menevän suoraan taka-akselille, sillä poljin tuntuu säätävän lähinnä perän kulmaa. Käytös on toki tuttua vanhan koulukunnan bemaristeille, mutta hämmentänee etenemiskeskeistä arkiautoilijaa.Arkikäytössä vitosesta paljastuu muutama muukin erikoinen piirre. Porrasperän takaluukku jäätyy helposti kiinni, jolloin automatiikka kieltäytyy herkästi toimimasta. Toisaalta takaluukun automaattiavaus jalkaa heilauttamalla innostuu herkästi myös latauskaapelin kanssa painiessa. Lisäksi takaluukun tiivisteen tapa kerätä jäätä herättää kysymyksiä tiivisteen kestävyydestä tulevina vuosina. Takaluukkuongelmat ratkennevat tosin suurelta osin farmarikorin saapuessa.Pitkä akseliväli ja matalahko maavara (136 mm) tekevät vitosesta myös kankean erilaisten polanteiden vuodenaikana. Sähkö ennättää ensinUusi BMW i5 on yhdessä kilpakumppaninsa kanssa mielenkiintoinen osoitus siitä, miten edustuksellinen porrasperä näyttäytyy vuonna 2024 katumaasturien, sähkön ja digin risteyskohdassa. Kaikkien vaatimusten puristaminen samaan pakettiin uudistusten ja toisaalta säilytettävien piirteiden kanssa ei ole aina täysin ongelmatonta.BMW 5-sarjasta on tällä hetkellä myynnissä vain täyssähköinen i5. Takavetoinen eDrive 40 aloittaa hinnaston 75 400 eurosta ja nelivetoisen M60:n hinnat alkavat 104 500 eurosta. Ainakin mallistossa olisi siis vielä tilaa esimerkiksi maltillisemmalle nelivedolle ilman M-kuorrutteita.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen BMW i5 M60 xDrive SÄHKÖAUTO, neliveto 442 kW (601 hv), 820 Nm Akku brutto / netto 81,2 / 83,9 kWh Lataus Type 2: 22 kW (3 x 32 A) CCS: 205 kW WLTP-kulutus 18,5 kWh / 100 km toimintamatka 455 km Suorituskyky 0–100 km/h 3,8 s huippunopeus 230 km/h Mitat Pituus 5 060 mm Leveys 1 900 mm Korkeus 1 505 mm Akseliväli 2 995 mm Tavaratila 490 l Omamassa 2 380 kg perävaunu 2 000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 2 v ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 104 500 € koeajoauto 132 010 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Sähköautot Sähköautopakko yleistyy yrityksissä – joko suosituksin tai suoranaisella pakolla 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!