11.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW X4 M Competition – omalla tavallaan täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 M Competition on jatkuvassa hyökkäystilassa.Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus urheilullisessa ajossa. Huonoa: ei osaa rauhoittua, ohjauksen vetely, epämukava alusta, vaisu äänimaailma. Kovin nöyrältä BMW X4 M Competition ei näytä. Keulan valtavat ilmanottoaukot ja suuret vanteet kääntäisivät katseet ilman pelastusliivinoranssin ja kiiltomustan shokkiyhdistelmää, mutta viimeistään katseen lipuessa kohti perän linjoja saattaa ilme nyrpistyä.Ulkonäön arvostelu saa kuitenkin jäädä, sillä tämän BMW:n kiinnostavin kirjain on ensikertaa X4:n (ja sisarmalli X3:n) perään liitetty M-tunnus. Koska elämme täysin sekaisin olevassa maailmassa, täytyy ennen niin maagisena pidetyn M-kirjaimen perään liittää vielä Competition-termi alleviivaamaan kaikkea. Jos siitä luopuu, joutuu tyytymään 480-hevosvoimaiseen perusmalliin.Joku rationaalinen sielu voisi hetken BMW:n ylpeyttä tarkasteltuaan toki kyseenalaistaa, että miksi coupékatumaasturin nimessä on moottoriurheiluun viittaava kirjain M ja kilvanajon taikaa huokuva sana competition, vaikka kyseisellä ajoneuvolla on tasavertaisen yhtä vähän tekemistä kilvanajon, moottoriurheilun, maastoauton tai coupé-korityylin kanssa.Jos kyseinen BMW osaisi puhua, se todennäköisesti ohittaisi kipeän kysymyksen karjumalla päälle 510 hevosvoiman tehoista ja huippuluokan dynamiikasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi sydänEi X4 M Competitionia valehtelusta voisi syyttää. Sen voimanlähteenä on BMW M:n uusi kolmilitrainen tuplaturboahdettu rivikuutonen S58B30, joka on huomattavasti väistyvää ja edellisissä M3/M4-malleissa käytettyä S55B30-turbokuutosta miellyttävämpi tuttavuus. Uutuuskone on luonteeltaan vähemmän piikikäs, se herää nopeammin ja pehmeämmin kuin välillä turhankin villi edeltäjänsä.Äänimaailmakin on parantunut, edeltäjän suorastaan raaka huuto on vaihtunut soinnikkaampaan nuottiin. X4 M Competitionin Eurooppa-versiota tosin vaivaa aivan liian vaimea pakoputkisto – onneksi kaiutinäänet on sovitettu varsin luonnollisen kuuloiseksi. Nyt hieno voimanlähde jää taustalle, vaikka juuri sen pitäisi olla näytöksen päätähti.Voimaa ja vaikutustaSuoritusarvot ovat komeat: 600 newtonmetrin vääntöannos tarjoillaan pyörintänopeusalueella 2 600–5 950 1/min ja 510 hevosvoiman huipputeho saavutetaan heti perään lukemalla 6 250 1/min. Raivoa riittää vielä seitsemän tonnin toiselle puolelle asetettuuun punarajaan saakka.Nelivedon ja 8-portaisen automaattivaihteiston turvin X4 M Competitionin luvataan kiihtyvän sataseen 4,1 sekunnissa, eikä takapuolituntuma anna aihetta epäillä.Ajotilojen välillä voi hyppiä M-pikavalintapainikkeilla muiden M-bemarien tapaan.Onneksi BMW:n osaamisalue jatkuu suoran päättyessä: X4 M taittuu erittäin nöyrästi kaarteisiin, kallistelu on lähes olematonta ja balanssia voi säätää kaasulla takavetoisen auton tapaan. Taistelu fysiikan lakeja vastaan onnistuu paljon paremmin, kuin voisi kuvitella.Eheä muttei kypsäKolikolla on kääntöpuolensa: ei BMW X4 M Competition niin taitava ole, että urheilullisuus unohtuisi mutkatien jäädessä taakse. Auto tuntuu olevan aina täydessä hyökkäystilassa. Ohjaus reagoi terävästi ja nopeasti, minkä lisäksi se vetelee poikkeuksellisen paljon. Auto ei suvaitse rentoa ajotyyliä, hiljaakin on ajettava täysiä. Alustassa ärsyttää joustovarojen lyhyyden vaatima napakka vaimennus, joka tekee kyydistä perin hektistä. X4 M Competition on kaukana BMW M5:n upeasta yhdistelmästä ajettavuutta ja mukavuutta.Tietylle ostajaryhmälle BMW X4 M Competition lienee lähes täydellinen auto. Sen olemus, suorituskyky ja ajettavuus ovat eheä paketti, jolta on turha kaivata hienostuneisuutta tai kypsyyttä – kuten tuskin sen kohderyhmältäkään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X4 M Competition Hinta alkaen 167 958 € Moottori Bensiinimoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 6250 r/min Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,3 (yhd.) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4758 mm, leveys 1927 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa