11.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW X4 M Competition – omalla tavallaan täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 M Competition on jatkuvassa hyökkäystilassa.Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus urheilullisessa ajossa. Huonoa: ei osaa rauhoittua, ohjauksen vetely, epämukava alusta, vaisu äänimaailma. Kovin nöyrältä BMW X4 M Competition ei näytä. Keulan valtavat ilmanottoaukot ja suuret vanteet kääntäisivät katseet ilman pelastusliivinoranssin ja kiiltomustan shokkiyhdistelmää, mutta viimeistään katseen lipuessa kohti perän linjoja saattaa ilme nyrpistyä.Ulkonäön arvostelu saa kuitenkin jäädä, sillä tämän BMW:n kiinnostavin kirjain on ensikertaa X4:n (ja sisarmalli X3:n) perään liitetty M-tunnus. Koska elämme täysin sekaisin olevassa maailmassa, täytyy ennen niin maagisena pidetyn M-kirjaimen perään liittää vielä Competition-termi alleviivaamaan kaikkea. Jos siitä luopuu, joutuu tyytymään 480-hevosvoimaiseen perusmalliin.Joku rationaalinen sielu voisi hetken BMW:n ylpeyttä tarkasteltuaan toki kyseenalaistaa, että miksi coupékatumaasturin nimessä on moottoriurheiluun viittaava kirjain M ja kilvanajon taikaa huokuva sana competition, vaikka kyseisellä ajoneuvolla on tasavertaisen yhtä vähän tekemistä kilvanajon, moottoriurheilun, maastoauton tai coupé-korityylin kanssa.Jos kyseinen BMW osaisi puhua, se todennäköisesti ohittaisi kipeän kysymyksen karjumalla päälle 510 hevosvoiman tehoista ja huippuluokan dynamiikasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi sydänEi X4 M Competitionia valehtelusta voisi syyttää. Sen voimanlähteenä on BMW M:n uusi kolmilitrainen tuplaturboahdettu rivikuutonen S58B30, joka on huomattavasti väistyvää ja edellisissä M3/M4-malleissa käytettyä S55B30-turbokuutosta miellyttävämpi tuttavuus. Uutuuskone on luonteeltaan vähemmän piikikäs, se herää nopeammin ja pehmeämmin kuin välillä turhankin villi edeltäjänsä.Äänimaailmakin on parantunut, edeltäjän suorastaan raaka huuto on vaihtunut soinnikkaampaan nuottiin. X4 M Competitionin Eurooppa-versiota tosin vaivaa aivan liian vaimea pakoputkisto – onneksi kaiutinäänet on sovitettu varsin luonnollisen kuuloiseksi. Nyt hieno voimanlähde jää taustalle, vaikka juuri sen pitäisi olla näytöksen päätähti.Voimaa ja vaikutustaSuoritusarvot ovat komeat: 600 newtonmetrin vääntöannos tarjoillaan pyörintänopeusalueella 2 600–5 950 1/min ja 510 hevosvoiman huipputeho saavutetaan heti perään lukemalla 6 250 1/min. Raivoa riittää vielä seitsemän tonnin toiselle puolelle asetettuuun punarajaan saakka.Nelivedon ja 8-portaisen automaattivaihteiston turvin X4 M Competitionin luvataan kiihtyvän sataseen 4,1 sekunnissa, eikä takapuolituntuma anna aihetta epäillä.Ajotilojen välillä voi hyppiä M-pikavalintapainikkeilla muiden M-bemarien tapaan.Onneksi BMW:n osaamisalue jatkuu suoran päättyessä: X4 M taittuu erittäin nöyrästi kaarteisiin, kallistelu on lähes olematonta ja balanssia voi säätää kaasulla takavetoisen auton tapaan. Taistelu fysiikan lakeja vastaan onnistuu paljon paremmin, kuin voisi kuvitella.Eheä muttei kypsäKolikolla on kääntöpuolensa: ei BMW X4 M Competition niin taitava ole, että urheilullisuus unohtuisi mutkatien jäädessä taakse. Auto tuntuu olevan aina täydessä hyökkäystilassa. Ohjaus reagoi terävästi ja nopeasti, minkä lisäksi se vetelee poikkeuksellisen paljon. Auto ei suvaitse rentoa ajotyyliä, hiljaakin on ajettava täysiä. Alustassa ärsyttää joustovarojen lyhyyden vaatima napakka vaimennus, joka tekee kyydistä perin hektistä. X4 M Competition on kaukana BMW M5:n upeasta yhdistelmästä ajettavuutta ja mukavuutta.Tietylle ostajaryhmälle BMW X4 M Competition lienee lähes täydellinen auto. Sen olemus, suorituskyky ja ajettavuus ovat eheä paketti, jolta on turha kaivata hienostuneisuutta tai kypsyyttä – kuten tuskin sen kohderyhmältäkään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X4 M Competition Hinta alkaen 167 958 € Moottori Bensiinimoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 6250 r/min Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,3 (yhd.) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4758 mm, leveys 1927 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?