11.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW X4 M Competition – omalla tavallaan täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 M Competition on jatkuvassa hyökkäystilassa.Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus urheilullisessa ajossa. Huonoa: ei osaa rauhoittua, ohjauksen vetely, epämukava alusta, vaisu äänimaailma. Kovin nöyrältä BMW X4 M Competition ei näytä. Keulan valtavat ilmanottoaukot ja suuret vanteet kääntäisivät katseet ilman pelastusliivinoranssin ja kiiltomustan shokkiyhdistelmää, mutta viimeistään katseen lipuessa kohti perän linjoja saattaa ilme nyrpistyä.Ulkonäön arvostelu saa kuitenkin jäädä, sillä tämän BMW:n kiinnostavin kirjain on ensikertaa X4:n (ja sisarmalli X3:n) perään liitetty M-tunnus. Koska elämme täysin sekaisin olevassa maailmassa, täytyy ennen niin maagisena pidetyn M-kirjaimen perään liittää vielä Competition-termi alleviivaamaan kaikkea. Jos siitä luopuu, joutuu tyytymään 480-hevosvoimaiseen perusmalliin.Joku rationaalinen sielu voisi hetken BMW:n ylpeyttä tarkasteltuaan toki kyseenalaistaa, että miksi coupékatumaasturin nimessä on moottoriurheiluun viittaava kirjain M ja kilvanajon taikaa huokuva sana competition, vaikka kyseisellä ajoneuvolla on tasavertaisen yhtä vähän tekemistä kilvanajon, moottoriurheilun, maastoauton tai coupé-korityylin kanssa.Jos kyseinen BMW osaisi puhua, se todennäköisesti ohittaisi kipeän kysymyksen karjumalla päälle 510 hevosvoiman tehoista ja huippuluokan dynamiikasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi sydänEi X4 M Competitionia valehtelusta voisi syyttää. Sen voimanlähteenä on BMW M:n uusi kolmilitrainen tuplaturboahdettu rivikuutonen S58B30, joka on huomattavasti väistyvää ja edellisissä M3/M4-malleissa käytettyä S55B30-turbokuutosta miellyttävämpi tuttavuus. Uutuuskone on luonteeltaan vähemmän piikikäs, se herää nopeammin ja pehmeämmin kuin välillä turhankin villi edeltäjänsä.Äänimaailmakin on parantunut, edeltäjän suorastaan raaka huuto on vaihtunut soinnikkaampaan nuottiin. X4 M Competitionin Eurooppa-versiota tosin vaivaa aivan liian vaimea pakoputkisto – onneksi kaiutinäänet on sovitettu varsin luonnollisen kuuloiseksi. Nyt hieno voimanlähde jää taustalle, vaikka juuri sen pitäisi olla näytöksen päätähti.Voimaa ja vaikutustaSuoritusarvot ovat komeat: 600 newtonmetrin vääntöannos tarjoillaan pyörintänopeusalueella 2 600–5 950 1/min ja 510 hevosvoiman huipputeho saavutetaan heti perään lukemalla 6 250 1/min. Raivoa riittää vielä seitsemän tonnin toiselle puolelle asetettuuun punarajaan saakka.Nelivedon ja 8-portaisen automaattivaihteiston turvin X4 M Competitionin luvataan kiihtyvän sataseen 4,1 sekunnissa, eikä takapuolituntuma anna aihetta epäillä.Ajotilojen välillä voi hyppiä M-pikavalintapainikkeilla muiden M-bemarien tapaan.Onneksi BMW:n osaamisalue jatkuu suoran päättyessä: X4 M taittuu erittäin nöyrästi kaarteisiin, kallistelu on lähes olematonta ja balanssia voi säätää kaasulla takavetoisen auton tapaan. Taistelu fysiikan lakeja vastaan onnistuu paljon paremmin, kuin voisi kuvitella.Eheä muttei kypsäKolikolla on kääntöpuolensa: ei BMW X4 M Competition niin taitava ole, että urheilullisuus unohtuisi mutkatien jäädessä taakse. Auto tuntuu olevan aina täydessä hyökkäystilassa. Ohjaus reagoi terävästi ja nopeasti, minkä lisäksi se vetelee poikkeuksellisen paljon. Auto ei suvaitse rentoa ajotyyliä, hiljaakin on ajettava täysiä. Alustassa ärsyttää joustovarojen lyhyyden vaatima napakka vaimennus, joka tekee kyydistä perin hektistä. X4 M Competition on kaukana BMW M5:n upeasta yhdistelmästä ajettavuutta ja mukavuutta.Tietylle ostajaryhmälle BMW X4 M Competition lienee lähes täydellinen auto. Sen olemus, suorituskyky ja ajettavuus ovat eheä paketti, jolta on turha kaivata hienostuneisuutta tai kypsyyttä – kuten tuskin sen kohderyhmältäkään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X4 M Competition Hinta alkaen 167 958 € Moottori Bensiinimoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 6250 r/min Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,3 (yhd.) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4758 mm, leveys 1927 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja