11.7.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW X4 M Competition – omalla tavallaan täydellinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 M Competition on jatkuvassa hyökkäystilassa.Hyvää: Suorituskyky, ajettavuus urheilullisessa ajossa. Huonoa: ei osaa rauhoittua, ohjauksen vetely, epämukava alusta, vaisu äänimaailma. Kovin nöyrältä BMW X4 M Competition ei näytä. Keulan valtavat ilmanottoaukot ja suuret vanteet kääntäisivät katseet ilman pelastusliivinoranssin ja kiiltomustan shokkiyhdistelmää, mutta viimeistään katseen lipuessa kohti perän linjoja saattaa ilme nyrpistyä.Ulkonäön arvostelu saa kuitenkin jäädä, sillä tämän BMW:n kiinnostavin kirjain on ensikertaa X4:n (ja sisarmalli X3:n) perään liitetty M-tunnus. Koska elämme täysin sekaisin olevassa maailmassa, täytyy ennen niin maagisena pidetyn M-kirjaimen perään liittää vielä Competition-termi alleviivaamaan kaikkea. Jos siitä luopuu, joutuu tyytymään 480-hevosvoimaiseen perusmalliin.Joku rationaalinen sielu voisi hetken BMW:n ylpeyttä tarkasteltuaan toki kyseenalaistaa, että miksi coupékatumaasturin nimessä on moottoriurheiluun viittaava kirjain M ja kilvanajon taikaa huokuva sana competition, vaikka kyseisellä ajoneuvolla on tasavertaisen yhtä vähän tekemistä kilvanajon, moottoriurheilun, maastoauton tai coupé-korityylin kanssa.Jos kyseinen BMW osaisi puhua, se todennäköisesti ohittaisi kipeän kysymyksen karjumalla päälle 510 hevosvoiman tehoista ja huippuluokan dynamiikasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi sydänEi X4 M Competitionia valehtelusta voisi syyttää. Sen voimanlähteenä on BMW M:n uusi kolmilitrainen tuplaturboahdettu rivikuutonen S58B30, joka on huomattavasti väistyvää ja edellisissä M3/M4-malleissa käytettyä S55B30-turbokuutosta miellyttävämpi tuttavuus. Uutuuskone on luonteeltaan vähemmän piikikäs, se herää nopeammin ja pehmeämmin kuin välillä turhankin villi edeltäjänsä.Äänimaailmakin on parantunut, edeltäjän suorastaan raaka huuto on vaihtunut soinnikkaampaan nuottiin. X4 M Competitionin Eurooppa-versiota tosin vaivaa aivan liian vaimea pakoputkisto – onneksi kaiutinäänet on sovitettu varsin luonnollisen kuuloiseksi. Nyt hieno voimanlähde jää taustalle, vaikka juuri sen pitäisi olla näytöksen päätähti.Voimaa ja vaikutustaSuoritusarvot ovat komeat: 600 newtonmetrin vääntöannos tarjoillaan pyörintänopeusalueella 2 600–5 950 1/min ja 510 hevosvoiman huipputeho saavutetaan heti perään lukemalla 6 250 1/min. Raivoa riittää vielä seitsemän tonnin toiselle puolelle asetettuuun punarajaan saakka.Nelivedon ja 8-portaisen automaattivaihteiston turvin X4 M Competitionin luvataan kiihtyvän sataseen 4,1 sekunnissa, eikä takapuolituntuma anna aihetta epäillä.Ajotilojen välillä voi hyppiä M-pikavalintapainikkeilla muiden M-bemarien tapaan.Onneksi BMW:n osaamisalue jatkuu suoran päättyessä: X4 M taittuu erittäin nöyrästi kaarteisiin, kallistelu on lähes olematonta ja balanssia voi säätää kaasulla takavetoisen auton tapaan. Taistelu fysiikan lakeja vastaan onnistuu paljon paremmin, kuin voisi kuvitella.Eheä muttei kypsäKolikolla on kääntöpuolensa: ei BMW X4 M Competition niin taitava ole, että urheilullisuus unohtuisi mutkatien jäädessä taakse. Auto tuntuu olevan aina täydessä hyökkäystilassa. Ohjaus reagoi terävästi ja nopeasti, minkä lisäksi se vetelee poikkeuksellisen paljon. Auto ei suvaitse rentoa ajotyyliä, hiljaakin on ajettava täysiä. Alustassa ärsyttää joustovarojen lyhyyden vaatima napakka vaimennus, joka tekee kyydistä perin hektistä. X4 M Competition on kaukana BMW M5:n upeasta yhdistelmästä ajettavuutta ja mukavuutta.Tietylle ostajaryhmälle BMW X4 M Competition lienee lähes täydellinen auto. Sen olemus, suorituskyky ja ajettavuus ovat eheä paketti, jolta on turha kaivata hienostuneisuutta tai kypsyyttä – kuten tuskin sen kohderyhmältäkään.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW X4 M Competition Hinta alkaen 167 958 € Moottori Bensiinimoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 375 kW (510 hv), 6250 r/min Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Vääntö 600 Nm (2600–5950 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 11,3 (yhd.) CO2-päästöt 259 g/km Mitat pituus 4758 mm, leveys 1927 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2864 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2400 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 4.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Mustang Mach-E Rally – kuuletko rallipolkujen kutsun? 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”