15.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW Z4 M40i – Triplaespresso ja morfiinia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW Z4 jää väkisinkin japanilaisen sisarmallinsa varjoon. Hyvää: moottori, iDrive, jäykkä kori, nopea kangaskatto. Huonoa: hermostunut ja tunnoton ohjaus, ristiriitainen alusta, keinoäänet, digitaalimittaristo. Uuden urheiluauton julkaisu on näinä vuosina aina juhlaa. Nautintolaitteiden myynti ei koskaan elpynyt vuoden 2009 lamasta, urheiluautot ovat tehneet katumaastureille tilaa statussymboleina. BMW:n Z-malliston jatkuminenkin olisi saattanut olla vaakalaudalla, mikäli Toyota ei olisi koputellut oveen yhteistyötoivein.Kuin sattumalta uusi BMW Z4 M40i saapui Moottorin pihaan heti Toyota GR Supran kansainvälisen koeajon jälkeen. Kaksikon ilme eroaa yhtä paljon kuin korityyppikin, mutta pinnan alla on paljon samaa: kolmilitrainen turbomoottori, 8-portainen automaattivaihteisto, aktiivinen takatasauspyörästö sekä koko joukko tukivarsia, jarrusatuloita ja kaikkea muuta. BMW tosin vetää kotiinpäin modernimmalla iDrive-sukupolvella ja tuoreemmalla ohjauspyörällä, se on isännän etu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtuvat roolitSupran jälkeen odotukset BMW:tä kohtaan olivat korkealla: jos japanilaisauto on hiottu upean tasapainoiseksi, totta kai kotikenttäetu on tehnyt BMW:stä vieläkin paremman? Onhan?Ei, kaikkea muuta. Jos Supra tuntuu kuin kultakauttaan 1990-luvulla eläneen BMW:n hienosäätämältä, tuntuu Z4 vastaavasti 1990-luvun Toyotan hienosäätämättä jättämältä tuotteelta.M-logoin ja 340 hevosvoimin varustettu Z4 tuntuu enemmän bulevardikruiserilta kuin urheiluautolta. Se ei (vielä) ole moite: ei mukavassa kesäunelmassa ole mitään vikaa, etenkään kun keulalla murisee sisimmissään sielukas rivikuutonen. Jostakin syystä kruiserista on kuitenkin yritetty rakentaa urheiluauto, mikä luo katalan ristiriidan.Jousitus on hivenen pehmeä, joten auto kallistelee. Silti iskunvaimennus on hivenen napakka, joten kyyti ei ole huippumukavaa. Ohjaus taas on todella nopea, vähän hyperaktiivinenkin, mutta samalla todella etäiseksi vaimennettu. Maantiellä Z4:ää saa paimentaa kulkemaan suoraan, nopeassa mutka-ajossa kääntöjä joutuu korjailemaan. Ajosta tulee hektistä, eikä luottoa autoon synny. Jo parkkipaikkanopeuksissa Z4 tuntuu hermostuneelta, kaikki hallintalaitteet haluavat ärtyisästi tehdä jotain. Se, että sinänsä upean kuutosmoottorin äänet ovat moottorijarrutusröhinöitä lukuun ottamatta hyvin kaiutinpainotteiset, ja ruuhka-ajossa yli-innokas sammutusautomatiikka rasittaa, ovat lopulta vain pieniä kauneusvirheitä.Miten tässä näin kävi?Ja kaikki kritiikki saavutetaan samalla perusrakenteella, joka on käytössä erinomaisessa Suprassa. Se hämmentää ja harmittaa: Z4 ei ehkä ole muotoilultaan mikään Baijerin helmi, mutta avokori on huippujäykkä ja ajoasennon kaltaiset asiat hienosti kunnossa. Takanäkyvyyskin on urheiluautoon sopivasti kehno. Voisikohan tähän ladata Supran softat?BMW tarjoaa autosta myös nelisylinterisiä vaihtoehtoja: sDrive20i liikkuu 197:n ja sDrive30i 258 hevosvoiman turvin. Kenties vähäisempi M-logojen määrä tekee niistä eheämpiä kokonaisuuksia, ehkä lupaavat kruiseriominaisuudet pääsevät niissä oikeuksiinsa. Mutta lippulaivamalli M40i herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia valmistajansa tilasta: juuri kun 3-sarja otti kaivatun korjausliikkeen, päästää BMW maailmalle kyvykkään Supran sisarmallin, joka yrittää hurjasti olla jotain, muttei itsekään tiedä mitä.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus BMW Z4 M40i A Hinta alkaen 60 445 € Koeajetun auton hinta varusteineen 108 389 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 250 kW (340 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4324 mm, leveys 1864 mm, korkeus 1304 mm, akseliväli 2470 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous