12.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: brändi ei yhtä katumaasturia kaipaa – BMW X4 xDrive20d Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X4 pyrkii olemaan jännittävämpi X3, mutta lopputulos jää hankalaksi. Hyvää: kuljettajan ergonomia, hiljaisuus. Huonoa: ulkonäkö, tilat, varustelu. Toisen sukupolven BMW X4 on jo pääpiirteittäin tuttu tapaus. X3:sta linjakkaammaksi jalostettu elämäntapakatumaasturi vaihtaa käytännöllisen kattolinjan trendikkyyteen – ainakin periaatteessa.Baijerilaisen uusi ulkonäkö ei nimittäin yllä esimerkiksi kilpakumppani GLC Coupen sulaviin linjoihin, vaan lopputuloksena on ikään kuin sytkärillä sulateltu X3. Vahva keulailme kyllä antaa virtaa naapurikateudelle ja toisaalta omituisesti muotoiltu perä on samalla yllättävän tilava – mutta eikö trendikkään katumaasturin pitäisi edes näyttää hyvältä?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoima käytössä tahmeasti20d-voimalinjan 190 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä ovat käytössä yllättävän tahmeasti. Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii peruspehmeästi, mutta rivakka eteneminen on lopulta kiinni vaihteiston inspiraatiosta löytää muutamaa numeroa pienempi pykälä. Alustan suhteen vallitseva teema on lievä pintakovuus. Se ei kaada maailmaa, mutta tuntuu kilpailijoihin nähden turhalta liioitellulta. Urheilullinen imago kärsii myös lähes täydellisen tunnottomasta ohjauksesta.Tiemelun suhteen ollaan keskiarvon paremmalla puolella, X4:n kulkiessa hiljaisesti ainakin lisävarusteisilla akustiikkaikkunoilla varustettuna. Ajoergonomiassa asiat ovat hyvin kuljettajan etupuolella. Hyvien istuinsäätöjen palkkioksi keulan pituuden hahmottaa hyvin, joskin kulmat täytyy arvioida. BMW:n digitaalimittaristo ei tarjoa mullistavia näkymävaihtoehtoja, mutta kaikki tieto mahtuu yleensä kerralla ruudulle. Tuulilasin heijastusnäyttö on eräs alan parhaimmista, korvaten merkittävän osan mittaristoa.Kuljettajaa muistutetaan pihistetyistä varusteista ohjauspyörän tyhjillä nappipaikoilla. Takanäkyvyys on niukkaa, joten vakiovarusteinen peruutuskamera ei olisi kohtuuton toive.Aina nelivetoinenX4-malliston hyvä puoli verrattuna pikkuveli-X2:een on, että käytössä on aina neliveto. Syyskuun alun muutokset autoverotuksessa ja päästömittaussyklissä nostivat BMW X4:n hintaa muutamalla tuhannella eurolla. Nyt malliston hinnat alkaen -mallina on xDrive 20d A Business, jonka voi ajaa kaupasta halvimmillaan 69 529 eurolla. Edullisemmalla NEDC-päästömittauksella verotettu koeajoauto puolestaan oli varusteltu yli 85 000 euron arvoiseksi.Koeajoauton kattavista varustepaketeista huolimatta paljon jää myös uupumaan. Kameroiden puuttumisen lisäksi premium-fiilistä latistaa aktiivisen vakionopeudensäätimen puute. Isommista malleista perityt eleohjaukset ovat laiha lohtu. Professional-tason navigaattori hoitaa onneksi tehtävänsä hyvin ja kokonaisuutena iDrive pärjää edelleen hyvin vertailussa Audin ja Mercedeksen uusiin järjestelmiin.Tilaa kookkaassa katumaasturissa on kiitettävästi edessä, mutta takana matkustajien pituusraja on jo 1,80 metrin tuntumassa laskevan kattolinjan takia. Lisävarusteinen panoraamalasikatto ei paranna tiloja, mutta luo valoisuudellaan vastapainoksi tilantuntua. Tavaratilaa on kohtuullisesti, mutta pystympi perän muoto korjaisi ulkonäön lisäksi myös kuljetuskapasiteetin. Lopulta viivan alle jää brändi. Miten paljon asiakas on valmis maksamaan premium-luokan autosta, jossa varustelu, ulkonäkö ja suorituskyky eivät ole kovin erityisiä. X4 tarvitsee BMW:n brändiä paljon enemmän, kuin BMW:n brändi tarvitsee X4:ää.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisätietoja: www.bmw.fi/X4 BMW X4 xDrive20d Hinta alkaen 66 372 € Koeajetun auton hinta varusteineen 85 431 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 213 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 146 g/km Mitat pituus 4752 mm, leveys 1918 mm, korkeus 1621 mm, akseliväli 2864 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja