23.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: BYD eTP3 – unelma vai painajainen? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiinalainen automerkki Byd on saapunut Suomeen ensimmäisellä automallillaan. Automerkin kolmen kirjaimen yhdistelmä Byd tulee sanoista ”Build your dreams”. Hyvää: Käsiteltävyys. Huonoa: Korkea hinta, pompottava alusta, vilkussa ei kaistanvaihtotoimintoa, kuormasidontalenkkien sijoitus, nopeus rajoitettu, ei vetokoukkumahdollisuutta. Automerkki on Build your dreams eli BYD. Vapaasti suomennettuna, ”rakenna unelmasi”.Kun kysymys on uudesta kiinalaisesta automerkistä, joka tekee maailmanvalloitustaan, moni saattaa esittää myös kysymyksen: unelma – vai painajainen?Suhtauduimme epäillen japanilaisiin autoihin 1960-luvulla ja korealaisiin autoihin 1990-luvulla niiden tullessa Suomeen. Nyt 2020-luvulla, kun kiinalaiset tekevät tuloaan, suhtaudumme niihinkin vielä vähän epäillen, vaikka esimerkiksi Maxusta on myyty Suomessa jo kohta kaksi vuotta. Kokemukset Maxuksen autoista ovat olleet varsin kelvollisia, vaikka puutteitakin Maxuksen autoissa on.BYD eTP3 on nyt BYD-merkin ensimmäinen automalli Suomessa ja lisää on luvassa – henkilöautomallisto eli mallit Atto 3, Han ja Tang odottavat maahantuloaan. Ainakin kuvien perusteella muualle Eurooppaan jo vahvasti rynnivät automallit näyttävät hyviltä. BYD-merkillä on sama norjalainen maahantuoja kuin Maxus-merkillä eli RSA. RSA tuo useita automerkkejä, muun muassa Suzukia, Isuzua, Maxusta ja BYD:ia muun muassa Pohjoismaissa, Puolassa ja Grönlannissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksipaikkainen pakuBYD eTP3 on kaksipaikkainen pakettiauto, jossa tavaratila on samassa kokoluokassa kuin esimerkiksi Peugeot Partnerissa. BYD eTP3:n tavaratila on 3,5 kuutiota, kun Partnerin M-kokoisen pikkupakun tavaratila on 3,3 kuutiota. Muilta mitoiltaan BYD on mainitun Peugeot Partnerin kanssa hyvin samoilla lukemilla, paitsi että BYD on lähes 13 senttiä kapeampi ja muutaman sentin korkeampi. Tämän vuoksi BYD eTP3:n mittasuhteet vaikuttavat omituisilta, kun auto on reilusti kapeampi kuin mihin olemme tottuneet. Aasiassa on paljon vain siellä myytäviä automalleja, jotka ovat kapeampia kuin Euroopassa myytävät automallit. Toki auton käsiteltävyyden näkökulmasta kapeampi koko on hyvä asia. Matkustamossa tämä kapeus tietysti tuntuu ja eTP3 on vain kaksipaikkainen auto.Auton ajettavuuteen kapeammalla raidevälillä sekä korkeammalla korilla saattaa olla hieman vaikutusta, sillä eTP3 tuntuu aavistuksen kiikkerältä, mutkiin sillä täytyy hiljentää reilusti.Pompottava alustaBYD eTP3 kärsii pompottavasta alustasta. Pompotusta ilmenee kaikissa nopeuksissa ja mitä nopeammaksi ajonopeus nousee, sitä pahemmaksi ja rasittavammaksi pompotus käy. Pompottava alusta kertoo mahdollisesti huonosta iskunvaimennuksesta. Edessä eTP3:ssa on McPherson joustintuet ja takana vääntösauvajousitus.Muutenkin kuljettajan paikalla tulee eTP3:a ohjastaessa joitain yllätyksiä. Autossa ei ole sen suuntamerkeissä lainkaan niin sanottua kolmen välähdyksen kaistanvaihtotoimintoa. Kuljettajan ergonomia BYD:ssä ei ole parasta mahdollista, esimerkiksi ratissa on vain korkeussäätö ja sekin hyvin minimaalinen. Ohjaamo on autossa muutenkin vanhahtava. Ohjaamosta löytyy tarvittavat varusteet: ilmastointi, istuinten lämmitys, matkapuhelimen bluetooth-yhteys, peruutustutka ja -kamera ja niin edelleen, mutta mitään hienouksia on turha odottaa.Moottoritiellä BYD yllättää myös. Auto kulkee vain 100 kilometriä tunnissa. Nopeus on rajoitettu sataseen, maahantuojan mukaan tähän ei ole mitään heillä tiedossa olevaa erityistä syytä. Auton kiihtyvyyttä ei myöskään erikseen ilmoiteta, mutta kyllähän eTP3 hyvin kiihtyy, kun kysymys on sähköautosta.Ei saa vetokoukkuaPuute hyötykäytössä olevassa pakettiautossa on myös se, että BYD eTP:een ei saa vetokoukkua, esimerkiksi Peugeotin sähkö-Partnerilla saa vetää 750 kilon painoista kuormaa.BYD eTP3:n tavaratilassa hyvä valaistus ja on uritetulla alumiinilla päällystetty lattia. Uritettu alumiini takaa lattiaan paremman pidon ja tavarat eivät luista siinä niin helposti.ETP3:n tavaratilasta löytyvät myös kuormasidontalenkit tavaran kiinni sitomista varten. Kuormasidontalenkin on kuitenkin sijoitettu auton seiniin noin runsaan 10 sentin korkeudelle. Tämä tarkoittaa sitä, että tätä matalampia kuormia auton tavaratilaan ei ole mahdollista sitoa. Kuormasidontalenkit tulisi sijoittaa autossa lattiaan tai lattian rajaan, jolloin sidottavan kuorman paksuudella ei olisi väliä, vaan litteänkin tavaran saisi tarvittaessa sidottua tavaratilan lattiaan kiinni.BYD eTP3 on sähköpaku, jonka latausliitin löytyy keulasta aukeavan luukun takaa. Lataus onnistuu Type 2:lla 6,6 kilowatin teholla, CCS-latauksella maksimissaan 40 kilowatin teholla. BYD Europe ilmoittaa puolestaan eTP3:n DC-lataustehon olevan 50 kilowattia, mutta Suomen maahantuojan mukaan kysymyksessä on eri malli eri spekseillä, Suomessa olevaa eTP3-mallia myydään vain Pohjoismaissa.Koeajossa olleella mallilla, joka maksimilatausteho on siis 40 kilowattia, päästiin koeajon aikana tapahtuneissa latauksissa parhaimmillaan auton ilmoituksen mukaan kuitenkin 46 kilowatin lataustehoon.BYD:in akun energiasisällön suuruudeksi Suomen maahantuoja ilmoittaa 50,3 kilowattitunnin suuruiseksi, mutta maahantuoja ei osaa sanoa, onko tämä brutto- vai nettosisältö. Tästä myös negatiivinen kommentti auton maahantuojan ja valmistajan suuntaan, sillä auton joka ikinen tieto pitäisi olla täysin saatavilla, oli tiedon kysyjänä lehdistö tai kuluttaja.Auton oman ajotietokoneen mukaan koeajon keskikulutus oli noin 21,6 kilowattia per 100 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKova hintaKun BYD eTP3:a nyt verrattiin Peugeot Partneriin, niin verrataan vielä hieman lisää. Partnerin sähköversio, e-Partner M-kokoisella eli 3,3 kuution tavaratilalla alkaen hinta on 40 780 euroa. BYD maksaa 44 900 euroa. BYD eTP3 on noin 10 prosenttia kalliimpi kuin Peugeotin vastaava sähköauto. Peugeotin varustelista on kattavampi ja tietysti lisävarusteiden puolelta Peugeotiin on mahdollista valita paljon lisävarusteita. BYD:issä ainoa saatavilla oleva lisävaruste on metalliväri.Kymmenen prosenttia enemmän BYD eTP3:sta on paljon, varsinkin kun olemme tottuneet nykypäivän hyötyautojen kohdalla tottuneet saamaan hyvää laatua, ajettavuutta ja käytännöllisyyttä. Ajettavuus ja kuljettajan ergonomia ovat pakettiautoissa myös tärkeä asia, niillä saatetaan ajaa huomattavasti enemmän kuin henkilöautoilla sen vuoksi, että tavara-auto saattaa olla päivittäin jakeluliikenteessä.BYD eTP3:n hinnoittelu on tuntuisi olevan jonkun verran pielessä. Jotta se olisi varteenotettava kilpailija hyötyajoneuvojen hyvin kilpaillussa segmentissä, hinta täytyisi olla huomattavasti alhaisempi.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala BYD eTP3 Hinta alkaen 44 900 € Moottori Sähkömoottori, etuveto. Teho 100 kW (134 hv) Vääntö 180 Nm Vääntö 180 Nm Akku Akuston energiasisältö 50,3 Wh. Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A), CCS: 40 kW. Akuston takuu 8 vuotta / 160 000 km. Toimintamatka 310 km Huippunopeus 100 km/h Kulutus l/ 100 km 22,4 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4460 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1875 mm, akseliväli 2725 mm Tavaratila: 3500 l l Omamassa: 1775 kg Muu tieto Ei vetokoukkumahdollisuutta. Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Huutokauppahelmet: Range Rover "Chieftain" -restomodi 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 7.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Viron hiekkatiet maistuvat CF Moto 800 MT-X:lle 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”