5.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Born e-Boost – kuparikoristeinen katseiden kerääjä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Bornin tehokkaampi versio on kompakti sähköauto, joka tarjoaa hyvät tilat ja mukavaa ajettavuutta. Se kerää ulkomuotonsa puolesta paljon myös katseita. Hyvää: muotoilu, tilat, ajettavuus, takuu. Huonoa: tietoviihdejärjestelmän käyttöliittymä. Cupra on saanut Born-sähköautomallistaan tehokkaamman e-Boost -version myyntiin. Auto on Cupralle tyypillisine kuparin värisine somisteineen varsinainen katseiden kerääjä. Pikkupojat katsovat huuli pyöreänä kyseistä katseiden vangitsijaa ja liikennevalossa seistessään sitä osoitellaan sormella. Huomio on selvästi herätetty. Auto on kieltämättä muotoilultaan ja Aurora Blue -värisenä kuparin värisiin Cupra-somisteisiin yhdistettynä erittäin onnistunut. Kauneus on katsojan silmissä, mutta Cupra Born on selkeästi muotoilultaan paremman näköinen kun sisarmalli Volkswagen ID.3. Cupran tyylikäs Aurora Blue -väri, johon kuparisomisteet erityisesti istuvat hyvin, on lisämaksullinen väri, sen saa 800 euron hintaan. Ulkomuodon lisäksi Cupran etu Volkswageniin nähden on myös auton pidempi takuu. Cupralla takuu on viisi vuotta tai 100000 kilometriä, kun Volkswagenilla kaksi vuotta. Molemmissa autoissa on kahdeksan vuoden akkutakuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Noin 30 lisähevosvoimaa E-Boost tarkoittaa Cupra Bornin kohdalla sitä, että auton tehot ovat normaalia Born-versiota korkeammat. Kun Born-perusversion teholukema on 150 kilowattia (203 hv), e-Boost -versio tarjoaa tehoa 170 kilowattia (231 hv). Tehopuolella vajaat 30 hevosvoimaa ovat kieltämättä varsin kivat, vaikkakin arkiajossa perusversion runsaalla 200 hevosvoimalla pärjää hyvin. Sen verran lisätehoista tulee autoon kuitenkin sen nimenmukaista boostia, että Born e-Boost -versiosta voi jo sanoa, että auto kiihtyy todella hyvin. Valmistajan ilmoitus e-Boost -version kiihtyvyydeksi on kiitettävä 6,6 sekuntia. Cupra Born ei ole kuitenkaan mikään painava auto kompaktin kokonsa vuoksi ja siksi kumpi tahansa versioista sopii teho-paino -suhteen näkökulmasta arkiajoon erittäin hyvin. Taittuu mukavasti mutkiin Noin 30:stä lisähevosvoimastaan huolimatta, mikään varsinainen sporttiauto Cupra Born e-Boostikaan ei ole ja sellaista merkin sähköautovalikoimaan luonnollisesti kaipaisi – jo Cupran nimi ja brändi sitä edellyttäisivät. Mutta ajettavuudeltaan arkikäytössä Born e-Boost on sähäkkä, se on vähän enemmän kuin normaalit autot. Se kiihtyy mukavasti, ja ajettavuus on hyvällä tasolla. Ohjaustuntuma on jokaisessa käänteessä hyvä ja auto kääntyy syheröisellä maaseututiellä mukavavasti mutkiin. Mikään rata-auto se ei ole, mutta keskimääräistä parempi auto ripeämmissäkin mutkissa. Auton säätyvällä alustalla on positiivista vaikutusta esimerkiksi auton mutkakäyttäytymiseen. Alusta ottaa tienpinnasta tulevia iskuja hyvin vastaan, eikä iskunvaimennus lyö pohjaan kovinkaan helposti. Natinaa sisätiloissa Cupra Born syntyy samalla Volkswagenin tehtaalla Saksan Zwickaussa kuin Volkswagenin sisarmalli ID.3. Sillä selittyy myös se, että Cupra on ainoa Seat- tai Cupra-malli koskaan, jonka istuimissa on pituussuunnassa säädettävä reisituki – istuimet tulevat tehtaalle samalta valmistajalta kuin Volkswageninkin istuimet. Istuimet ovat erittäin hyvät, niissä on hyvä tuki ja hyvät säädöt – mukaan lukien pituussuunnassa säädettävä reisituki. Ottamatta kantaa sen enempää siihen, mikä tehtaalta lähtevien autojen laatu on, mutta kyseisessä koeajetussa Cupra Born -yksilössä oli sellaisia laatuvirheitä, että ne eivät ole sallittuja noin 3000 kilometriä ajetulle autolle. Hieman epätasaisella kestopäällysteellä, auton takamatkustamosta, oikean takaoven seudulta alkoi kuulua natinaa, räminää ja kitinää. Äänten voimakkuus vaihteli asfaltin epätasaisuuden mukaan. Myös kojelaudan paneeli auton ohjauspylvään liepeillä natisi ja rämisi, nämä äänet hävisivät, kun käden laski kojelaudan paneelin päälle. Pidemmän päälle näin ei voi kuitenkaan ajaa. Lisäksi koeajon loppumetreillä auto ilmoitti, että sen ilmastointilaite ei toimisi oikein ja auto pitäisi ajaa huoltoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvät tilat Sisätiloissa Cuprassa on mukava tunnelma. Kuljettajan ympäristö on erittäin viihtyisä ja mukava. Ohjauspyörän hipaisukytkimet vaativat joka kerta pientä opettelua, mutta kun autolla ajaa jonkun aikaa, niiden käyttölogiikan vähitellen oppii. Tietoviihdejärjestelmän käytettävyys ei ole sitä parasta mahdollista, mitä konsernista löytyy, jostain syystä Seat ja Cupra eivät ole saaneet ihan samaa softaa kuin Volkswagen. Takamatkustajilla on Cupra Bornissa on hyvät tilat auton kompaktiin kokoon nähden, pidempikin matkustaja mahtuu takaistuimelle hyvin. Tavaratila on Cupra Bornissa aavistuksen pieni. Mukava ajettava pidemmällä matkalla Bornin E-Boost -versiosta on tarjolla myös kaksi akkukokoa, joista koeajoautossa oli se pienempi eli 58 kilowattitunnin suuruinen akku. Toinen akkukoko, 77 kilowattituntia on luonnollisesti parempi valinta niille, jotka tekevät autolla pidempiä matkoja. Koeajetun pienemmän akkukoon WLTP-mittaustavan kantama on 416 kilometriä, kun isommalla akulla kantama on 544 kilometriä. Talvikelissä tällä voi olla merkitystä matkanteon näkökulmasta. Hintaeroa kahdella eri akkukoolla on 2500 euroa. Tämä on myös hyvä huomio siinä mielessä, että Cupra Born on pienestä ja kompaktista koostaan huolimatta erittäin mukava auto myös pidemmällä matkaa. Se nielee moottoritietä iloiseen siinä missä isommatkin autot ja ajotuntumaltaan se sopii todella hyvin maantieajoon ja pidemmälle matkalle – siksi isomman ajoakun valinta voisi tuntua jopa luonnollisemmalta valinnalta tähän autoon. Pienen koon ja painon myötä Cupra Bornin kulutus pysyy myös maltillisena. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Tuomas Rajala Cupra Born e-Boost 170 kW 58 kWh Hinta alkaen 47 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 610 € Moottori Sähkömoottori, takaveto. Teho 170 kW (231 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 62,0 / 58,0 kWh, Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW. Toimintamatka 416 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,6 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 15,9 kWh/100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4322 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2766 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1824 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km, korkeajänniteakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?