Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Cupra Born ei paperilla poikkea merkittävästi Volkswagen ID.3:sta, mutta saksalaisversion ilottomuus on osin väistynyt. Hyvää: tyyli, tilat. Huonoa: käytettävyys.
Sitä emme ehkä koskaan saa tietää, miksi ihmeessä Volkswagen ID.3:n espanjalaisversio päätyi Seatin sijasta tribaalilogoisen Cupra-brändin alaisuuteen. Cupra Born on kuitenkin mainiosti tyylitelty painos sinänsä tutusta sähköautosta.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Pinnan alla Cupra Born on häpeilemättömästi sukua Volkswagen ID.3:lle. Tekniikan lisäksi jopa kori ja tuotantolinja ovat samat. Akkuvaihtoehtoja on kaksi, 58 kilowattituntia ja 77 kilowattituntia. Taka-akselilla oleva sähkömoottori on tarjolla kahtena versiona: joko ID.3:sta tuttu 150 kW tai tehokkaampi 170 kW e-Boost -versio.
Ulkoisesti Cupra Bornin erottaa erilaisista kuparinvärisistä yksityiskohdista, loputtomista terävistä yksityiskohdista sekä raikkaasta värityksestä. Komea keulamaski on tosin perso jäätymiselle talven kuraloskassa, mutta haitta on enimmäkseen kosmeettinen. 20-tuumaiset vanteet ovat nekin saaneet kupariväriä osakseen.
Sisätilojen suhteen Cupra Born tekee eroa ID.3:een nähden. Kirjanpitäjämäinen yleisilme on saanut tasokorotuksen parempina materiaaleina, lisävärinä ja muodokkaampina istuimina, joiden pääntuki on sisäänrakennettua mallia. Myös mikrokuituverhoilun kuvio on hauska lisä.
Ironista kyllä Cupra ja Seat ovat VW-konsernin ainoat jäsenet, joiden käyttämä tietoviihdejärjestelmäversio on vielä Volkswageniakin huonommin jäsennelty, mutta ainakin järjestelmän värikäs ilme soveltuu auton muuhun ilmeeseen. Kosketusnäytön edessä on tuttu hipaisusäätimien reunus, jota ei ole valaistu yökäyttöä ajatellen.
Tavaratilan ja takaistuinten suhteen erot mallien välillä ovat minimaaliset.
Koeajettu 58 kilowattitunnin versio pärjäsi talvipakkasilla melko hyvin, mutta kasvanut sähkön kulutus voi aiheuttaa haasteita kilometrejä optimoitaessa. Lataaminen onnistoo parhaimmillaan 11 kW teholla (Type 2) tai 120 kW (CCS), joskin auton lämpötila vaikuttaa talviolosuhteissa paikoin dramaattisesti saavutettaviin pikalataustehoihin.
Latausajathan vaihtelevat lämpötilan lisäksi lähtötason ja tavoitellun varauksen mukaan, mutta pikalatauksesa ei tarvitse käyttää yli 45 minuuttia ja suko-latauslaitteella aikaa kuluu pisimmillään noin 30 tuntia. Yhdistetty WLTP-toimintamatka on 399 kilometriä ja talvilämpötiloissa reittisuunnitelma kannattaa tehdä noin 100 kilometriä pienemmillä väleillä.
Muuten ajossa Cupra Born jättää pääosin samanlaisen vaikutelman kuin sisarmallinsa. Alusta on perusvireeltään napakka, mutta ei liioittele eikä ole “cupramaisen” urheilullinenkaan.
Se kuvastaa Cupra Bornia myös muilta osin. Vahvaa VW-sukulaisuutta henkivä auto on tyylikkäämpi painos samoista peruspalikoista, joten auto myös tuntuu hiukan erityisemmältä virastovakavan ID.3:n jälkeen. Toisaalta ero Cupra-malliston sporttijäseniin on suuri.
Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen
46 990 €
49 005 €
Kestomagnetoitu sähkömoottori taka-akselilla, takaveto.
150 kW (204 hv)
310 Nm
310 Nm
Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 62,0 / 58,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 120 kW.
399 km
7,3 s
160 km/h
WLTP-kulutus 16,26 kWh/100 km. (vapaakenttä)
pituus 4322 mm, leveys 1807 mm, korkeus 1540 mm, akseliväli 2766 mm
Tavaratila: 385-1267 l
Omamassa: 1811 kg
Ei testattu
5 vuotta / 100 000 km, korkeajänniteakku 8 vuotta / 160 000 km
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Ilmoitukset