16.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster sai uuden vaihteiston ja valoa rattiinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster sai kasvopesun yhteydessä paljon pieniä viilauksia. Etuvedon ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä on sekin uusi. Hyvää: automaattivaihteisto tarjolla, varusteparannukset. Huonoa: korkeahko hinta, ei automaattia nelivetoon. 2017 esitelty toisen polven Dacia Duster on jatkanut mallin kulttimainetta, joka tuntuu ajoittain olevan merkkibrändiäkin suurempi. Kevyesti uudistunut Duster tuo nyt yhden uuden voimalinjaversion ja nipun hienosäätöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOptimoinnin ilotYksi uudistuksen kantavista teemoista on taloudellisuus. Led-valoja hyödynnetään rekisterikilvestä lähi- ja huomiovaloihin. Auton tunnistaa Daciaksi valojen Y-teemasta, ja keulan uusi ilme on samaa paria Sanderon kanssa. Kevytmetallivanteet on optimoitu tuulitunnelissa, pyörännapojen laakerit ovat liukkaammat ja käytössä ovat matalan vierintävastuksen renkaat. Nelivetomallien kohdalla CO2-säästöä on kertynyt noin 5 g/km. Taloudellisuuskärjellä toimii myös uusi kaksoiskytkinautomaatti, joka on saatavissa etuvedon yhteyteen. Vaihteisto tinkii gramman manuaaleihin verrattuna, vaikka käytössä on tehokkaampi moottoriversio. 150 hevosvoimaa ja automaattivaihteisto tarkoittavat, että Dusterilla on hyvät menohalut. EDC-kaksoiskytkinlaatikko ei tosin pelkää tehdä vaihtotapahtumia tiettäviksi, mutta sopii auton muuhun olemukseen. Koeajossa 6,3 litran WLTP-kulutuslukema oli saavutettavissa.Valoa ohjauspyörässäSisätilojen uudistuksessa pääpainona on ollut verhoilumateriaalien päivitys, ja Duster tuntuukin aiempaa mukavammalta. Etuistuinten pääntuet ovat uudet: niillä tavoitellaan myös parempaa näkyvyyttä takaviistoon. Kaikista malleista löytyy nyt ajotietokone, joka tosin palaa käynnistyksen yhteydessä ärsyttävästi vakionäkymään. Listalla ovat myös automaattisesti kytkeytyvät ajovalot ja vakionopeudensäädin. Ergonomian kannalta merkittävin yksityiskohta ovat kuitenkin ohjauspyörän painikkeiden taustavalot Comfort-varustelusta alken. Pirteästi etenevä automaatti-Duster on suhteellisen sivistynyt myös moottoritiekäytössä, ja meno sen kuin paranee tien pienentyessä. Dusteria harkitsevaa kiinnostanee 217 mm:n maavara sekä lähestymiskulma 30°, ramppikulma 21° ja jättökulma 34°.Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 799 eurosta, ja automaattivaihteiston kynnys on 22 799 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Duster TCe 150 4x2 aut Prestige Hinta alkaen 24 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 670 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2673 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”