22.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: DS 7 Crossback E-Tense 4×4 PHEV EAT8 tarjoaa ranskalaista eleganssia sähköistettynä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskan presidentti on tavannut liikkua maan autoteollisuuden hienoimmalla saavutuksella. Vaihtaako Emmanuel Macron DS 7:nsä nyt DS 7 Crossback E-Tense -lataushybridiversioon? Hyvää: tilat, varustelu, istuimet, hiljaisuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: kevyt ohjaus, hitaat valikot, hybriditekniikan lisäpaino ja -hinta. DS 7 Crossback E-Tense ei mallina monelle autoalaa seuraavallekaan sano heti mitään, mutta Citroënin luksusbrändin koreiden kuorien alta löytyy tuttua tekniikkaa. Sama perusrakenne ja lataushybridivaihtoehto löytyvät sekä Peugeot 3008:sta että Opel Grandland X:stä, tulevaisuudessa myös Citroën C5 Aircrossista. Sisarusparven tilavin kori yhdistettynä hybriditekniikkaan ja huippuvarusteluun nostaa E-Tensen kalleimmaksi markkinoillamme olevaksi ranskalaisautoksi ja samalla saksalaisten premium-valmistajien reviirille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edustusautomaista ylellisyyttä Tilava matkustamo on kuorrutettu laadukkailla materiaaleilla ja harkituilla yksityiskohdilla. Avaruuden tuntua lisäävät lasikaton tuoma valoisuus ja kojelautaan ulottuva vaalea nahkaverhoilu. Salmiakkikuvio toistuu niin verhoilussa, nappuloissa kuin näyttöjen grafiikassa. Kiiltävää kovaa pintaa ei ole liiaksi, eivätkä tavarat kolise pehmustetuissa ovitaskuissa. Konsernin käyntikorttina toimivaan lippulaivaan on pakattu kaikki merkin osaaminen sekä mukavuus- että turvallisuusvarusteissa. Virtuaalimittariston ja ohjaamonäkymää hallitsevan kosketusnäytön mahdollisuuksia ei ole täysin hyödynnetty. Näytöt ovat valtavia kooltaan, mutta tietoa tarjoillaan säästellen – se on piilotettu hitaiden valikoiden taakse. Led-ajovalot räpsyttelevät viekoittelevasti autoa käynnistettäessä, mutta valoteho ei ole perusvaloja kummempi. Urheiluautomaisia suoritusarvoja E-Tensen voimalinja koostuu turboahdetusta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista (200 hv) ja kahdesta sähkömoottorista (2 x 110 hv). Kardaaniakselia ei ole, vaan taka-akselin sähkömoottori huolehtii nelivetoisuudesta. Teholukemia ei sentään voi laskea suoraan yhteen, silti yhtä aikaa käytössä on 300 hevosvoimaa. Kiihtyvyys on eleettömän ripeää, vaikka 1 825 kilon massa ja hybridijärjestelmän hitaus nipistävät rajuimman terän. Menohaluja siis löytyisi, mutta alustassa on keskitytty mukavuuteen. Tien pintaa seuraava kamera säätää iskunvaimennusta tarpeen mukaan. Silti pehmeys kostautuu kallisteluna ja korin heilahduksina. Hiljainen äänimaailma paikkaa mukavuuspuutteita. Päästöttömiä kilometrejä Pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan 70 km, mutta moottoritien, ilmastoinnin tai lämmityksen käyttö pudottaa lukeman 40 kilometriin. Se riittänee useimmille päivämatkoille. Pidemmällä reissulla akuston tyhjennyttyä bensiiniä kuluu liki 8 l/100 km. Kevyeksi tehostettu ohjaus on taajamassa leppoisa pyöriteltävä, mutta mutkateillä tuntuma on ohkainen. Vaikeinta on kuitenkin suoraan ajaminen selkeän keskityksen puuttuessa ja leveiden renkaiden hakiessa uria. Ilahduttavasti kaistanpitoavustin osaa ajaa kuskin esimerkin mukaan vaikkapa piennarviivan tuntumassa erossa syvimmistä urista. DS 7 näyttää vahvuuksiaan, kun vauhtia malttaa himmata. Suunta on oikea, vaikka aivan nimen antaneen DS-esi-isän taikamattomaisuuteen tai erikoisuuteen ei ylletä. Toivottavasti odotuksemme syksyllä tulevaa isoa DS 9 -limusiinia kohtaan palkitaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka DS 7 Crossback E-Tense 4x4 PHEV Grand Chic EAT8 Hinta alkaen 54 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 294 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 81 kW (110 hv) etuakselilla + 83 kW (113 hv) taka-akselilla. Teho 165 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 520 Nm Vääntö 520 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 13,2 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 221 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4573 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2738 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan