22.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: DS 7 Crossback E-Tense 4×4 PHEV EAT8 tarjoaa ranskalaista eleganssia sähköistettynä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskan presidentti on tavannut liikkua maan autoteollisuuden hienoimmalla saavutuksella. Vaihtaako Emmanuel Macron DS 7:nsä nyt DS 7 Crossback E-Tense -lataushybridiversioon? Hyvää: tilat, varustelu, istuimet, hiljaisuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: kevyt ohjaus, hitaat valikot, hybriditekniikan lisäpaino ja -hinta. DS 7 Crossback E-Tense ei mallina monelle autoalaa seuraavallekaan sano heti mitään, mutta Citroënin luksusbrändin koreiden kuorien alta löytyy tuttua tekniikkaa. Sama perusrakenne ja lataushybridivaihtoehto löytyvät sekä Peugeot 3008:sta että Opel Grandland X:stä, tulevaisuudessa myös Citroën C5 Aircrossista. Sisarusparven tilavin kori yhdistettynä hybriditekniikkaan ja huippuvarusteluun nostaa E-Tensen kalleimmaksi markkinoillamme olevaksi ranskalaisautoksi ja samalla saksalaisten premium-valmistajien reviirille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edustusautomaista ylellisyyttä Tilava matkustamo on kuorrutettu laadukkailla materiaaleilla ja harkituilla yksityiskohdilla. Avaruuden tuntua lisäävät lasikaton tuoma valoisuus ja kojelautaan ulottuva vaalea nahkaverhoilu. Salmiakkikuvio toistuu niin verhoilussa, nappuloissa kuin näyttöjen grafiikassa. Kiiltävää kovaa pintaa ei ole liiaksi, eivätkä tavarat kolise pehmustetuissa ovitaskuissa. Konsernin käyntikorttina toimivaan lippulaivaan on pakattu kaikki merkin osaaminen sekä mukavuus- että turvallisuusvarusteissa. Virtuaalimittariston ja ohjaamonäkymää hallitsevan kosketusnäytön mahdollisuuksia ei ole täysin hyödynnetty. Näytöt ovat valtavia kooltaan, mutta tietoa tarjoillaan säästellen – se on piilotettu hitaiden valikoiden taakse. Led-ajovalot räpsyttelevät viekoittelevasti autoa käynnistettäessä, mutta valoteho ei ole perusvaloja kummempi. Urheiluautomaisia suoritusarvoja E-Tensen voimalinja koostuu turboahdetusta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista (200 hv) ja kahdesta sähkömoottorista (2 x 110 hv). Kardaaniakselia ei ole, vaan taka-akselin sähkömoottori huolehtii nelivetoisuudesta. Teholukemia ei sentään voi laskea suoraan yhteen, silti yhtä aikaa käytössä on 300 hevosvoimaa. Kiihtyvyys on eleettömän ripeää, vaikka 1 825 kilon massa ja hybridijärjestelmän hitaus nipistävät rajuimman terän. Menohaluja siis löytyisi, mutta alustassa on keskitytty mukavuuteen. Tien pintaa seuraava kamera säätää iskunvaimennusta tarpeen mukaan. Silti pehmeys kostautuu kallisteluna ja korin heilahduksina. Hiljainen äänimaailma paikkaa mukavuuspuutteita. Päästöttömiä kilometrejä Pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan 70 km, mutta moottoritien, ilmastoinnin tai lämmityksen käyttö pudottaa lukeman 40 kilometriin. Se riittänee useimmille päivämatkoille. Pidemmällä reissulla akuston tyhjennyttyä bensiiniä kuluu liki 8 l/100 km. Kevyeksi tehostettu ohjaus on taajamassa leppoisa pyöriteltävä, mutta mutkateillä tuntuma on ohkainen. Vaikeinta on kuitenkin suoraan ajaminen selkeän keskityksen puuttuessa ja leveiden renkaiden hakiessa uria. Ilahduttavasti kaistanpitoavustin osaa ajaa kuskin esimerkin mukaan vaikkapa piennarviivan tuntumassa erossa syvimmistä urista. DS 7 näyttää vahvuuksiaan, kun vauhtia malttaa himmata. Suunta on oikea, vaikka aivan nimen antaneen DS-esi-isän taikamattomaisuuteen tai erikoisuuteen ei ylletä. Toivottavasti odotuksemme syksyllä tulevaa isoa DS 9 -limusiinia kohtaan palkitaan. Teksti ja kuvat: Petri Munukka DS 7 Crossback E-Tense 4x4 PHEV Grand Chic EAT8 Hinta alkaen 54 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 294 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 81 kW (110 hv) etuakselilla + 83 kW (113 hv) taka-akselilla. Teho 165 kW (200 hv), 6000 r/min Vääntö 520 Nm Vääntö 520 Nm Akku Akuston energiasisältö: teoreettinen 13,2 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A). Toimintamatka 59 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 221 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,6 (yhd.) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4573 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2738 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille