22.6.2020

Koeajo: DS 7 Crossback E-Tense 4×4 PHEV EAT8 tarjoaa ranskalaista eleganssia sähköistettynä

DS7

Ranskan presidentti on tavannut liikkua maan autoteollisuuden hienoimmalla saavutuksella. Vaihtaako Emmanuel Macron DS 7:nsä nyt DS 7 Crossback E-Tense -lataushybridiversioon? Hyvää: tilat, varustelu, istuimet, hiljaisuus, suorituskyky, takuu. Huonoa: kevyt ohjaus, hitaat valikot, hybriditekniikan lisäpaino ja -hinta.

DS 7 Crossback E-Tense ei mallina monelle autoalaa seuraavallekaan sano heti mitään, mutta Citroënin luksusbrändin koreiden kuorien alta löytyy tuttua tekniikkaa. Sama perusrakenne ja lataushybridivaihtoehto löytyvät sekä Peugeot 3008:sta että Opel Grandland X:stä, tulevaisuudessa myös Citroën C5 Aircrossista.

DS7

Sisarusparven tilavin kori yhdistettynä hybriditekniikkaan ja huippuvarusteluun nostaa E-Tensen kalleimmaksi markkinoillamme olevaksi ranskalaisautoksi ja samalla saksalaisten premium-valmistajien reviirille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Edustusautomaista ylellisyyttä

Tilava matkustamo on kuorrutettu laadukkailla materiaaleilla ja harkituilla yksityiskohdilla. Avaruuden tuntua lisäävät lasikaton tuoma valoisuus ja kojelautaan ulottuva vaalea nahkaverhoilu. Salmiakkikuvio toistuu niin verhoilussa, nappuloissa kuin näyttöjen grafiikassa. Kiiltävää kovaa pintaa ei ole liiaksi, eivätkä tavarat kolise pehmustetuissa ovitaskuissa.

Konsernin käyntikorttina toimivaan lippulaivaan on pakattu kaikki merkin osaaminen sekä mukavuus- että turvallisuusvarusteissa. Virtuaalimittariston ja ohjaamonäkymää hallitsevan kosketusnäytön mahdollisuuksia ei ole täysin hyödynnetty. Näytöt ovat valtavia kooltaan, mutta tietoa tarjoillaan säästellen – se on piilotettu hitaiden valikoiden taakse. Led-ajovalot räpsyttelevät viekoittelevasti autoa käynnistettäessä, mutta valoteho ei ole perusvaloja kummempi.

Urheiluautomaisia suoritusarvoja

E-Tensen voimalinja koostuu turboahdetusta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista (200 hv) ja kahdesta sähkömoottorista (2 x 110 hv). Kardaaniakselia ei ole, vaan taka-akselin sähkömoottori huolehtii nelivetoisuudesta. Teholukemia ei sentään voi laskea suoraan yhteen, silti yhtä aikaa käytössä on 300 hevosvoimaa. Kiihtyvyys on eleettömän ripeää, vaikka 1 825 kilon massa ja hybridijärjestelmän hitaus nipistävät rajuimman terän.

Menohaluja siis löytyisi, mutta alustassa on keskitytty mukavuuteen. Tien pintaa seuraava kamera säätää iskunvaimennusta tarpeen mukaan. Silti pehmeys kostautuu kallisteluna ja korin heilahduksina. Hiljainen äänimaailma paikkaa mukavuuspuutteita.

Päästöttömiä kilometrejä

Pelkällä sähköllä pääsee parhaimmillaan 70 km, mutta moottoritien, ilmastoinnin tai lämmityksen käyttö pudottaa lukeman 40 kilometriin. Se riittänee useimmille päivämatkoille. Pidemmällä reissulla akuston tyhjennyttyä bensiiniä kuluu liki 8 l/100 km.

DS7

Kevyeksi tehostettu ohjaus on taajamassa leppoisa pyöriteltävä, mutta mutkateillä tuntuma on ohkainen. Vaikeinta on kuitenkin suoraan ajaminen selkeän keskityksen puuttuessa ja leveiden renkaiden hakiessa uria. Ilahduttavasti kaistanpitoavustin osaa ajaa kuskin esimerkin mukaan vaikkapa piennarviivan tuntumassa erossa syvimmistä urista.

DS 7 näyttää vahvuuksiaan, kun vauhtia malttaa himmata. Suunta on oikea, vaikka aivan nimen antaneen DS-esi-isän taikamattomaisuuteen tai erikoisuuteen ei ylletä. Toivottavasti odotuksemme syksyllä tulevaa isoa DS 9 -limusiinia kohtaan palkitaan.

Teksti ja kuvat: Petri Munukka

DS 7 Crossback E-Tense 4x4 PHEV Grand Chic EAT8

Hinta alkaen

54 339 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

77 294 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaatti­vaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori 81 kW (110 hv) etu­akselilla + 83 kW (113 hv) taka-akselilla.

Teho

165 kW (200 hv), 6000 r/min

Vääntö

520 Nm

Vääntö

520 Nm

Akku

Akuston energiasisältö: teoreettinen 13,2 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A).

Toimintamatka

59 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

221 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,9 s

Huippunopeus

235 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 1,6 (yhd.)

CO2-päästöt

37 g/km

Mitat

pituus 4573 mm, leveys 1906 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2738 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1200 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat