27.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: DS 9 E-tense 4×4 360 Plug-in Hybrid – matalan auton korkea muoti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DS 9 tuo tieteisfiktioharrastajalle mieleen avaruusaseman, mutta autopuolella kyseessä on ranskalaisen tyylimerkin lippulaiva. Iso sedan tuo hyvällä tavalla mieleen Peugeotin ja Citroënin historian. Hyvää: mukavuus, tyyli, yksityiskohdat. Huonoa: lataushybridien hinnoittelu. Periaatteessa DS:n ei pitäisi kaivata enää esittelyä, mutta lyhyenä kertauksena Citroënin malliversioina 2009 aloittanut ranskalaismerkki siirtyi omaksi täysmerkikseen 2015. Merkin ajatuksena on tarjota tyyliä ja premium-elementtejä sisarmerkkeihin verrattuna. Oletettavasti merkki pitää lokeronsa myös Stellantis-merkkijengissä. tsenäistymisen jälkeen DS on pyrkinyt rakentamaan omaa mallistoa, jonka kehittely on edennyt hiukan verkkaisesti. Nyt vuorossa on jopa hiukan yllättäen DS 9, joka on iso sedan hiukan premiumimpaa ranskalaisautoa etsiville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy“Se lausutaan berline”Ranskalainen iso sedan on autotyyppi, jolla on sitkeä fanikerho, mutta pieni ja innokas kannattajajoukko ei vielä yksin myy autoja. Mitä DS 9 sitten tarjoaa automarkkinoille? DS:n keulamaskista huolimatta melko rauhallisesti muotoiltu 9 antaa vahvan ensivaikutelman jopa asuntolainaharmaana. Valojen designissa näkyvät kristallihenkiset yksityiskohdat, jotka ovat tuttuja sisarmalleista. Takana vilkut on nostettu ylös takalasin viereen, viitaten alkuperäiseen Citroën DS:ään. Porrasperämallisen auton tavaratila on 510 litraa, joskin tila kutistuu joillain mukavuusvarusteilla 473 litraan. Sisällä teemana on muhkeus, sillä istuinten voimakas muotoilu ja keskikorkea keskitunneli jakavat etuistuinpaikat selkeästi omiksi tiloikseen. Tilaa on takanakin ruhtinaallisesti varsinkin reunapaikoilla. Ministeriautoluokkaan DS 9 ei aivan yllä, mutta auto soveltuu selvästi kyydityksiin. Jopa kartturin istuimen siirtely onnistuu sähköisesti takapenkiltä. Opera Rouge Rubis -sisätilateema näyttää viininpunaisine nahkoineen upealta ja tuntuu luokassaan hyvältä. Kuviointien ja ompeleiden yksityiskohtia voi ihailla useampaankin kertaan ja kojelaudassa keskipaikan on vallannut B.R.M:n kello. Tietoviihdejärjestelmien osalta DS 9:n pitkä julkistus näkyy, sillä muutamat sisarmallit ovat saaneet jo uudemman polven järjestelmät. Digimittariston osalta ero ei ole suuri, joskin osa näyttävistä animaatioista viivyttää viestin toimittamista. 12-tuumaisissa näytöissä DS on hakenut jälleen omaa tyyliän tuttujen salmiakkivinoruutujen muodossa. Tietoviihdejärjestelmällä tulee toimeen, mutta uudempia sisarmalleja ei kannata pälyillä liiaksi. LataamiskynnysLiikkeessä DS 9 on miellyttävä luotsattava. Performance Line -varustetaso pitäisi periaatetasolla kieltää koko DS:n mallistosta, sillä autoissa ei ole kyse suorituskyvystä paikoin komeista hevosvoimista huolimatta. Lataushybridivoimalinjalla tehoa on riittävästi vaivatomaan liikkumiseen ja yksi akullinen riitti sekalaisella koelenkillä noin 45 kilometrin sähköajoon. Äänetön sähkö sopii auton luonteeseen hyvin, vaikka bensiinimoottorikaan ei mylvi matalilla kierroksilla. Automaattivaihteisto hoitaa työnsä hyvin, mutta ei erinomaisesti.Voimalinjan ominaisuudet ovat tuttuja PSA:n muista lataushybrideistä, eli nelivedossa taka-akseli luottaa sähkömoottoriin. Lataamisessa käytössä on vain yksi vaihe, rajoittaen sopivien 7,4 kW -latauspaikkojen löytymistä. Parhaimmillaan lataaminen tyhjästä täyteen tapahtuu noin tunti 45 minuutissa ja suko-latauksella aikaa kannattaa varata seitsemän tuntia. Koska auton sukupuussa kummittelee alkuperäinen iso kissa, on DS 9:llä tietty maine kannettavana taikamatto-osastolla. Kameraohjattu iskunvaimennus reagoi epätasaisuuksiin hyvin, joten kulku on mukavaa, mutta auto ei jää myöskään heilumaan. DS on löytänyt hyvän tasapainon trendikkään pintanapakkuuden ja löllöpehmeyden välistä. Ohjausta voi luonnehtia enimmäkseen harmittomaksi.Maailman tapahtumista johtuen DS 9:n saapuminen on viivästynyt jonkin verran. Toinen erikoisuus on lataushybridiversioiden hinnoittelu pelkkää bensiiniversiota merkittävästi kalliimmaksi. Kun bensiiniversion hinnat alkavat 53 015 eurosta, on vastaava lataushybridiversio 62 422 euroa. Nelivetomalleina DS 9:n hinnat ovat 80 000 euron molemmin puolin, jolloin myös kilpakumppaneita etsitään eri tasolta.Toisaalta DS 9 tarjoaa selkeän vaihtoehdon perinteisille premium-sedaneille ja on kaikkien etu, että markkinoilta löytyy vaihtoehtoja. Jos DS:n ero muihin PSA-ryhmän tuotteisiin on malliston alaoksilla hiukan häilyvä, näyttävät DS 7 Crossback ja DS 9 selkeästi mistä merkissä on kyse.Teksti ja kuvat: Aake KinnunenLisää aiheestaKoeajo: DS 9 tajoaa premiumia, mutta myös hinta on sen mukainen Koeajo: DS 7 Crossback E-Tense 4×4 PHEV EAT8 tarjoaa ranskalaista eleganssia sähköistettynä Koeajo: DS 4 kilpailee saksalaisia vastaan omilla vahvuuksillaan Koeajo: DS 3 Crossback E-Tense on autona hyvä ja sähköautona kelvollinen, mutta hinnalle on vaikea löytää perusteluita DS 9 E-tense 4x4 360 Plug-in Hybrid Rivoli+ Hinta alkaen 80 020 € Koeajetun auton hinta varusteineen 86 903 € Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 597 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Teho 147 kW (200 hv), 600 r/min Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Akku Sähkömoottorit 81 + 83 kW. Akuston teoreettinen energiasisältö 11,9 kWh. Lataus 7,4 kW (1x32A). Toimintamatka 51 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 265 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,8 (yhd.) CO2-päästöt 41 g/km Mitat pituus 4934 mm, leveys 1932 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2895 mm Tavaratila: 510 l Omamassa: 1909 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa