3.2.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Panigale V4 S tarjoaa lisää suorituskykyä, mutta helpommin kesytettävässä muodossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati Panigale V4 S:n suunnittelussa tavoiteltiin kahden täysin vastakkaisen ominaisuuden parantamista. Hyvää: suorituskyky, neutraali käytös rata-ajossa, ajoavustimien toiminta. Huonoa: pitkä ykkösvaihde (katukäytössä) Uuden Ducati Panigale V4:n suunnittelussa on tähdätty paremman suorituskyvyn ohella siihen, että suorituskyky olisi entistä käyttökelpoisempi muillekin kuin aivan huippukuljettajille. Peruskonsepti on ennallaan, mutta pieniä parannuksia on tehty muun muassa moottoriin, ergonomiaan, aerodynamiikkaan ja geometriaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuistattamalla liikkeelleYkkösvaihde on välitetty yli 11 prosenttia aiempaa pidemmäksi. Liikkeellelähtö vaatii enemmän kytkimen luistattamista, mutta vaihto kakkoselle on sujuvampaa, koska kierrosluku laskee vähemmän. Kuutosvaihteen pidempi välitys yhdessä kasvaneen huipputehon ja parantuneen aerodynamiikan kanssa tarkoittaa noin viiden kilometrin parannusta huippunopeuteen. Uusi lukema on olosuhteista riippuen jopa yli 310 km/h.Takahaarukan kiinnityskohta on 4 mm aiempaa ylempänä, mikä mahdollistaa takajousen toiminnalle suuremmat säätömahdollisuudet. Samalla perä painuu kiihdytyksissä vähemmän. Pehmeämmät etujouset yhdessä pidemmän joustomatkan kanssa tarjoavat parempaa tuntumaa kaarteisiin ajettaessa, erityisesti sadekelillä.Sivistyneet ajoavustimetAiemman kolmen tehoasetuksen (High/Medium/Low) lisäksi on nyt valittavana Full-asetus, joka tarjoaa vieläkin terävämmän kaasunvasteen. Se sopii lähinnä rata-ajoon, kun alla on pitävät slicks-renkaat. Huolimatta 215 hevosvoiman repivästä tehosta käytös rata-ajossa tuntuu rauhalliselta, mistä on onnistuneen runkorakenteen ohella kiittäminen hyvin toimivia ajoavustimia. Luiston- ja keulimisenesto toimivat niin hienostuneesti, että niiden toiminnan huomaa vain mittaristossa vilkkuvasta keltaisesta valosta. Lisää vakautta tuovat katteiden sivuille asennetut kaksitasoiset siivekkeet, jotka painavat 270 km/h -nopeudessa keulaa alas 30 kg:n voimalla.Tankin ja satulan uusien muotojen ansiosta kuljettajan on helppo siirtää painoa puolelta toiselle. Jarrut ovat huipputehokkaat ja jarrutehon annostelu helppoa. Mittaristosta löytyy uusi, valinnainen Track Evo -näyttöasetus, jossa on tähdätty rata-ajon vaatimuksiin. Vaihdenäyttö on erittäin selkeä, ja vaihto- sekä varoitusvalot sijoitettu parhaille paikoille.Valmistajan mukaan uusi Panigale on intuitiivisempi ajettava, ja pyörä väsyttää kuljettajaa rata-ajossa vähemmän. Toisessa vaakakupissa painaa kuitenkin se, että helpompi ajettavuus houkuttelee nostamaan vauhdin oman taitotason ylärajalle ja ylikin, mikä taas tarkoittaa rajumpia kiihdytyksiä, tiukempia jarrutuksia ja kovempia kaarrenopeuksia. Niistä uusi Panigale V4 S suoriutuu eleettömän varmasti. Vauhdin kasvun huomaa vain siitä, että kuski väsyy nopeammin – ja lihasten särkemisestä seuraavana aamuna.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Alex Photo Ducati Panigale V4 S Hinta alkaen 40 800 € Moottori Bensiinimoottori 1 103 cm³, V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 158,5 kW (215,5 hv), 13000 r/min Vääntö 123,6 Nm (9500 r/min) Vääntö 123,6 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 850 mm, paino tankattuna 195,5 kg, akseliväli 1 469 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 200/60 ZR17. Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa