17.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: ehostetusti ennallaan – Peugeot 308 Allure PureTech 130 A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvojenkohennus säilytti Peugeot 308:n suuret linjat, kuten pienet persoonallisuudetkin. Hyvää: sisustuksen viimeistely, ajomukavuus. Huonoa: säilytystilat pikkutavaroille. Peugeot 308 -konseptia on kasvojenkohotettu neljän vuoden markkinoilla olon jälkeen. Näkyvintä on perusversioiden jäähdyttimen säleikkö, joka on nyt samannäköinen kuin aiemmin vain urheilullisissa GT- ja GTi-versioissa käytetty maski. Samalla ajovaloja ja puskuria on muovattu, ja viistoperämallin takavalot tummennettu.Kaistallapitoavustin, kuolleen kulman varoitus, liikennemerkkien tunnistus, kuljettajan vireystilan valvonta, automaattinen hätäjarrutus, mukautuvat ajovalot ja 180 asteen peruutuskamera puolestaan päivittävät 308:n turvavarustelun tähän päivään – tosin lisävarusteina.Ensi vuonna tulee lisäksi mukautuva vakionopeudensäädin, joka käyttää etäisyyden hallintaan myös auton jarruja. Aiemminhan hidastaminen usutettiin hieman hassusti kuljettajan tehtäväksi, jolloin 308:n tutkaohjattu säädin tuntui vähän puutteelliselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama suomeksiSiistin siloisen kojelaudan tärkeimmät uudistukset on koottu kosketusnäyttöön, jonka käyttöliittymä on nyt kiitettävästi suomenkielinen. Persoonallinen järjestely, missä mittaristo on sijoitettu ohjauspyörän kehän yläpuolelle, on säilytetty, kuten niukat tilat pikkutavaroille. Myös sadetunnistimen herkkyyden säätö jäi edelleen haaveeksi.Nämä pikku kiusat kuitenkin unohtuvat, kun keskitytään 308:n pääominaisuuksiin. Otetaan esimerkkinä ajettavuus ja ajomukavuus, jotka ovat yksiselitteisen kunnossa. Vieläkin paremmalta ne maistuvat, kun totuttelee pitelemään pikkuista rattia oikeilla otteilla ja oppii olemaan välittämättä jousituksen sivuttaishypähtelyistä kuopissa.Myös istuimet miellyttävät, ja tilaa riittää edessä hyvin. Takapenkillä polvet sen sijaan kaipaisivat lisäsenttejä, mutta tästä pääsee eroon tilaamalla sulavalinjaisen mutta käytännössä yllättävän tilavan SW-farmarimallin.Viilattua vauhtiaSuurimmat mekaaniset uudistukset koskevat malliston yläpäätä. Paitsi, että GT-version saa nyt farkkumallin ohella myös viistoperäisenä, 205-heppaisen bensiinimoottorin teho kasvaa ensi vuoden alussa 20 hevosvoimalla. Samalla saataville tulee 8-portainen automaattivaihteisto, joka lisätään myös 180-heppaisen dieselin yhteyteen. Näitä odotellessa oli aika verestää muistoja huokeammasta, kolmisylinterisestä 1,2-litraisesta bensakoneesta. Yhdistettynä kuusiportaiseen momentinmuunninautomaattiin se tuottaa pirteän kulkupuolen; vain alakierrosjyrinän taajaman tasakaasulla aistii.Tämä, kuten edellä mainitut ajettavuuskommentit, pätivät sellaisinaan myös ennen malliuudistusta. 308:n kokonaisuutta leimaakin mitä aidoin ranskalaisuus: tyyliä ja nautintoa, mutta myös jonkin verran totuteltavaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Peugeot 308 Allure PureTech 130 A Hinta alkaen 27 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 711 € Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous