17.10.2017 Ajoneuvot Koeajo: ehostetusti ennallaan – Peugeot 308 Allure PureTech 130 A Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvojenkohennus säilytti Peugeot 308:n suuret linjat, kuten pienet persoonallisuudetkin. Hyvää: sisustuksen viimeistely, ajomukavuus. Huonoa: säilytystilat pikkutavaroille. Peugeot 308 -konseptia on kasvojenkohotettu neljän vuoden markkinoilla olon jälkeen. Näkyvintä on perusversioiden jäähdyttimen säleikkö, joka on nyt samannäköinen kuin aiemmin vain urheilullisissa GT- ja GTi-versioissa käytetty maski. Samalla ajovaloja ja puskuria on muovattu, ja viistoperämallin takavalot tummennettu.Kaistallapitoavustin, kuolleen kulman varoitus, liikennemerkkien tunnistus, kuljettajan vireystilan valvonta, automaattinen hätäjarrutus, mukautuvat ajovalot ja 180 asteen peruutuskamera puolestaan päivittävät 308:n turvavarustelun tähän päivään – tosin lisävarusteina.Ensi vuonna tulee lisäksi mukautuva vakionopeudensäädin, joka käyttää etäisyyden hallintaan myös auton jarruja. Aiemminhan hidastaminen usutettiin hieman hassusti kuljettajan tehtäväksi, jolloin 308:n tutkaohjattu säädin tuntui vähän puutteelliselta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama suomeksiSiistin siloisen kojelaudan tärkeimmät uudistukset on koottu kosketusnäyttöön, jonka käyttöliittymä on nyt kiitettävästi suomenkielinen. Persoonallinen järjestely, missä mittaristo on sijoitettu ohjauspyörän kehän yläpuolelle, on säilytetty, kuten niukat tilat pikkutavaroille. Myös sadetunnistimen herkkyyden säätö jäi edelleen haaveeksi.Nämä pikku kiusat kuitenkin unohtuvat, kun keskitytään 308:n pääominaisuuksiin. Otetaan esimerkkinä ajettavuus ja ajomukavuus, jotka ovat yksiselitteisen kunnossa. Vieläkin paremmalta ne maistuvat, kun totuttelee pitelemään pikkuista rattia oikeilla otteilla ja oppii olemaan välittämättä jousituksen sivuttaishypähtelyistä kuopissa.Myös istuimet miellyttävät, ja tilaa riittää edessä hyvin. Takapenkillä polvet sen sijaan kaipaisivat lisäsenttejä, mutta tästä pääsee eroon tilaamalla sulavalinjaisen mutta käytännössä yllättävän tilavan SW-farmarimallin.Viilattua vauhtiaSuurimmat mekaaniset uudistukset koskevat malliston yläpäätä. Paitsi, että GT-version saa nyt farkkumallin ohella myös viistoperäisenä, 205-heppaisen bensiinimoottorin teho kasvaa ensi vuoden alussa 20 hevosvoimalla. Samalla saataville tulee 8-portainen automaattivaihteisto, joka lisätään myös 180-heppaisen dieselin yhteyteen. Näitä odotellessa oli aika verestää muistoja huokeammasta, kolmisylinterisestä 1,2-litraisesta bensakoneesta. Yhdistettynä kuusiportaiseen momentinmuunninautomaattiin se tuottaa pirteän kulkupuolen; vain alakierrosjyrinän taajaman tasakaasulla aistii.Tämä, kuten edellä mainitut ajettavuuskommentit, pätivät sellaisinaan myös ennen malliuudistusta. 308:n kokonaisuutta leimaakin mitä aidoin ranskalaisuus: tyyliä ja nautintoa, mutta myös jonkin verran totuteltavaa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Peugeot 308 Allure PureTech 130 A Hinta alkaen 27 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 711 € Moottori Bensiinimoottori 1 198 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 106 g/km Mitat pituus 4253 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1457 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti