22.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Espanjan serkku – Seat Tarraco Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän auton ratissa ei voi välttyä déjà-vulta – Seat Tarraco tuntuu niin tutulta. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: automaattivaihteiston empiminen. Seat tulee katumaasturimarkkinoille ryminällä. Lyhyessä ajassa on esitelty ensin Ateca Nissan Qashqain kokoluokkaan, sitten pikkuinen Arona ja nyt vielä suurin, helmikuussa kauppoihin saapuva Tarraco. Pienelle valmistajalle tehtävä olisi mahdoton, mutta emokonserni Volkswagenin miljoonalaatikosta on helppo noukkia sopivat palaset ja antaa niille espanjalainen loppusilaus.Tarraco on yhtiön tutummista malleista lähimpänä Skoda Kodiaqia ja Volkswagen Tiguan Allspacea. Autojen olemukset ja mittasuhteet muistuttavat toisiaan, mutta terävämmällä keulan muodoilla Seatiin on tuotu omaa sporttista ilmettä. Tarraco valmistetaan Tiguanin kanssa samalla tuotantolinjalla Wolfsburgissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa jopa seitsemälleTarracon tilat riittävät useimpiin tarpeisiin: tilaa on hulppeasti neljälle tavaroineen eikä viideskään isommin valita. Keskirivin korkeus mahdollistaa oivan istuma-asennon. Tavaratila on valtava ja muodoltaan selkeä. Vaihtoehtona takakonttiin voi valita kahden istuttavan lisäpenkin, tällöin keskiriviä joutuu liu’uttamaan edemmäs. Kojelaudan muodot, mittaristo ja ratti ovat Seatin omaa käsialaa, mutta ratin viikset ja lämmityslaitteen säätimet paljastavat saksalaiset sukujuuret. Perimä ei ole välttämättä lainkaan pahasta, ergonomia osuu kohdalleen ja toiminnot ovat selkeitä. Kosketusnäyttö on jopa siskoja ylemmäs ja paremmin näkökenttään aseteltu.Digimittaristo, led-valot ja törmäysavustin kuuluvat vakiovarustukseen. Viimeisimpien sähköisten turvavarusteiden ja liitettävyysominaisuuksien lisäksi tarjolla on Seatille uutuutena eleohjaus ja 360 asteen kameranäkymä. Tuttu tekniikkaTarracon voimalinjat ovat tutut. Bensiinimoottori on joko 1.5 TSI (150 hv) sylinterien lepuutuksella tai 2.0 TSI (190 hv). Diesel on aina kaksilitrainen TDI, kahtena tehoversiona (150/190 hv). Säyseämmät versiot ovat etuvetoisia kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Ruudikkaammat on puolestaan paritettu aina nelivedon ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa. Vuoden päästä valikoima laajenee bensiinimoottorisella lataushybridillä.Vaikka Seat korostaa Tarracon urheilullisuutta, ensivaikutelmana ero konsernisisariin on ajossa lähes huomaamaton, eikä hyvää kannatakaan muuttaa. Ohjaus on tunnoltaan katumaastureiden parhaimpia. Jousitus vaikuttaa sopivalta kompromissilta mukavuutta ja ajettavuutta, tosin koeajoautoihin oli ruksittu lisävarustelistalta säätyvä iskunvaimennus ja 20-tuumaiset renkaat. Niilläkin äänitaso pysyi vaimeana ainakin Katalonian sileillä teillä.Tarracon hinnat paljastettiin koeajon tauolla. Ensivilkaisulla ne vaikuttivat kovilta, mutta Seat on jättänyt karvalakkimallit pois. Varusteita vertaamalla Seat päihittää hinnoillaan ainakin Kodiaq- ja Tiguan-siskonsa. Lisätäkynä toimii espanjalaismerkin viiden vuoden takuu.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.seat.fi/tarraco Seat Tarraco 2.0 TDI 4Drive Xcellence DSG Hinta alkaen 37 645 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 938 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 300/750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous