22.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: Espanjan serkku – Seat Tarraco Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän auton ratissa ei voi välttyä déjà-vulta – Seat Tarraco tuntuu niin tutulta. Hyvää: ajettavuus, tilat, mukavuus, varustelu, viimeistely. Huonoa: automaattivaihteiston empiminen. Seat tulee katumaasturimarkkinoille ryminällä. Lyhyessä ajassa on esitelty ensin Ateca Nissan Qashqain kokoluokkaan, sitten pikkuinen Arona ja nyt vielä suurin, helmikuussa kauppoihin saapuva Tarraco. Pienelle valmistajalle tehtävä olisi mahdoton, mutta emokonserni Volkswagenin miljoonalaatikosta on helppo noukkia sopivat palaset ja antaa niille espanjalainen loppusilaus.Tarraco on yhtiön tutummista malleista lähimpänä Skoda Kodiaqia ja Volkswagen Tiguan Allspacea. Autojen olemukset ja mittasuhteet muistuttavat toisiaan, mutta terävämmällä keulan muodoilla Seatiin on tuotu omaa sporttista ilmettä. Tarraco valmistetaan Tiguanin kanssa samalla tuotantolinjalla Wolfsburgissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa jopa seitsemälleTarracon tilat riittävät useimpiin tarpeisiin: tilaa on hulppeasti neljälle tavaroineen eikä viideskään isommin valita. Keskirivin korkeus mahdollistaa oivan istuma-asennon. Tavaratila on valtava ja muodoltaan selkeä. Vaihtoehtona takakonttiin voi valita kahden istuttavan lisäpenkin, tällöin keskiriviä joutuu liu’uttamaan edemmäs. Kojelaudan muodot, mittaristo ja ratti ovat Seatin omaa käsialaa, mutta ratin viikset ja lämmityslaitteen säätimet paljastavat saksalaiset sukujuuret. Perimä ei ole välttämättä lainkaan pahasta, ergonomia osuu kohdalleen ja toiminnot ovat selkeitä. Kosketusnäyttö on jopa siskoja ylemmäs ja paremmin näkökenttään aseteltu.Digimittaristo, led-valot ja törmäysavustin kuuluvat vakiovarustukseen. Viimeisimpien sähköisten turvavarusteiden ja liitettävyysominaisuuksien lisäksi tarjolla on Seatille uutuutena eleohjaus ja 360 asteen kameranäkymä. Tuttu tekniikkaTarracon voimalinjat ovat tutut. Bensiinimoottori on joko 1.5 TSI (150 hv) sylinterien lepuutuksella tai 2.0 TSI (190 hv). Diesel on aina kaksilitrainen TDI, kahtena tehoversiona (150/190 hv). Säyseämmät versiot ovat etuvetoisia kuusivaihteisella käsivaihteistolla. Ruudikkaammat on puolestaan paritettu aina nelivedon ja seitsenvaihteisen kaksoiskytkinlaatikon kanssa. Vuoden päästä valikoima laajenee bensiinimoottorisella lataushybridillä.Vaikka Seat korostaa Tarracon urheilullisuutta, ensivaikutelmana ero konsernisisariin on ajossa lähes huomaamaton, eikä hyvää kannatakaan muuttaa. Ohjaus on tunnoltaan katumaastureiden parhaimpia. Jousitus vaikuttaa sopivalta kompromissilta mukavuutta ja ajettavuutta, tosin koeajoautoihin oli ruksittu lisävarustelistalta säätyvä iskunvaimennus ja 20-tuumaiset renkaat. Niilläkin äänitaso pysyi vaimeana ainakin Katalonian sileillä teillä.Tarracon hinnat paljastettiin koeajon tauolla. Ensivilkaisulla ne vaikuttivat kovilta, mutta Seat on jättänyt karvalakkimallit pois. Varusteita vertaamalla Seat päihittää hinnoillaan ainakin Kodiaq- ja Tiguan-siskonsa. Lisätäkynä toimii espanjalaismerkin viiden vuoden takuu.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaLisätietoja: www.seat.fi/tarraco Seat Tarraco 2.0 TDI 4Drive Xcellence DSG Hinta alkaen 37 645 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 938 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4735 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2790 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 300/750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?