25.9.2022 Ajoneuvot Koeajo: Fiat Scudo – pakettiauto, jossa on tutun tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uutuudella on vanha nimi ja se näyttääkin tutulta. Hyvää: suorituskyky, taloudellisuus, ohjaamon säilytystilat Huonoa: hidas ohjaus, varusteltuna kallis Pakettiautojen tonniluokan kakkua jakamaan saapuu uusi kilpailija, Fiat Scudo. Mallinimi on vanha tuttu muutaman vuoden tauon jälkeen ja itse uutuuskin näyttää ja tuntuu heti tutulta.Stellantis-konserniin kuuluvana Fiat on Opelin tavoin ollut pakotettu luopumaan yhteistyökuviostaan Renaultin kanssa. Renault Traficin kanssa yhtenevän Fiat Talenton korvaa nyt Fiat Scudo. Sen sisarusparveen kuuluu neljä muuta jäsentä, Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro ja Toyota Proace.Kaikkien kori ja tekniikka ovat ohjaamojärjestelyt mukaan lukien identtisiä, erot löytyvät maskista, ratista ja varusteluettelosta. Hinnatkin asettuvat tuhannen euron sisään varustelusta riippuen. Valinnan voi tehdä omien mieltymysten tai mukavimman myyjän perusteella.Fiatin omassa mallistossa Scudosta pyydetty 40 000 euroa asemoituu tyyriiksi, sillä pykälää suurempi Ducato ei ole juurikaan kalliimpi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoeteltu konstruktioFiat Scudo ei uutuusarvostaan huolimatta ole enää aivan tuore, sen ensimmäiset sisarmallit on esitelty jo 2016. Lastentautien luulisi olevan jo korjattu. Sähköversiot liittyivät mallistoihin viime vuoden aikana ja sellainen on luvassa myös Scudosta. Muutoin mallisto on suppea, kaksi koripituutta (5,0 / 5,3 m) ja kaksi tehoversiota (144 / 177 hv) kaksilitraisesta dieselistä joko 6-v. manuaali- tai 8-v. automaattivaihteistolla. Nyt tutustuttavana on tehokkaampi diesel automaattina pidemmällä korilla.Takana on pariovet ja oikeassa kyljessä liukuovi, ikkunat puuttuvat niin ovista kuin väliseinästäkin. Väliseinässä on luukku apukuskin jalkatilaan, jonka kautta mukaan sopii nippu jopa nelimetrisiä rimoja tms. Lisätila mukaan lukien pitkän mallin kuormatilavuus on 6,6 kuutiota, lyhytkorisessa 5,8. Kantavuutta on noin 1300 kg versiosta riippuen. Perinteinen ohjaamoOhjaamo on vakiona kolmipaikkainen ja läpikuljettava. Keskipaikka on ahdas niin leveydeltään kuin vaihteenvalitsimen takia polvitiloiltaankin. Keskipaikan alla olevaan lokeroon saa piilotettua arvotavarat ja sen päälle voi taittaa pöytätason. Säilytystiloihin on paneuduttu muutoinkin. Pisimmät kuskit kaipaisivat paria lisäsenttiä ohjaamon pituuteen tai tuhdimpaa reisitukea istuimeen.Kojelauta ja hallintalaitteet ovat suoraan ranskalaissisaruksista hyvässä ja pahassa. Kosketusnäyttöä ei ole, kaikille toiminnoille löytyy perinteiset nappulat mittarivalojen säätöä ja rengaspaineiden kuittausta myöten. Ratin puolissa ei ole nappuloita, niinpä toimintoja on riittänyt neljään viikseen ratin taakse vaihdeläpysköiden lisäksi. Elektroniset turvajärjestelmät ovat saatavissa lisävarusteina. Taloudellinen dieselmoottoriItalialaiset insinöörit eivät ole päässeet puuttumaan myöskään tekniikkapuoleen. Ajokokemus on sisarmalleista tuttu. Alusta on tyhjänä mukulakiveyksellä turhan kova, mutta notkistuu vauhdin ja kuorman myötä. Kevyeksi tehostettu ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta tuntuu silti työläältä hitautensa ja palauttamattomuutensa takia. Kierroksia on liki neljä laidasta laitaan ja ne pitää kääntää myös takaisin käännöksen jälkeen.Tehokas kaksilitrainen dieselmoottori ja kahdeksanvaihteinen perinteinen automaattivaihteisto on trimmattu toimimaan taloudellisesti. Rutkan väännön ansiosta vaihteisto kelaa vaihteita nopeasti ylöspäin ja pitää kierrokset alhaisina.Leppoisa koeajo tyhjällä autolla pudotti kulutuksen kuuteen litraan satasella. Kuormalla ja moottoritiellä pitää varautua kahdeksikolla alkaviin lukemiin. Jos säästöajo tuntuu vähän vaisulta, rohkeasti kaasua tallaamalla voimalinjan saa kyllä innostumaan räväkkään menoon.Teksti ja kuvat Petri Munukka Fiat Scudo 2.0 Multijet 180hv 8AT Maxi Edition Hinta alkaen 39 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 433 € Moottori Dieselmoottori, etuveto, 4-syl. 1 997 cm³, 8-v. automaattivaihteisto Teho 130 kW (177 hv) Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 5309 mm, leveys 1920 mm, korkeus 1940 mm, akseliväli 3275 mm Tavaratila: 6600 l Omamassa: 1800 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster