9.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST-Line 125 hv – sportin tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varustetaso siivittää Ford Fiestan perheautosta pikkusportiksi. Hyvää: ulkonäkömuutokset, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: pitkät välitykset. Nyt ollaan lupaavan reseptin äärellä: Ford Fiesta ST-Line on sporttikuorrutettu peruspikkuauto. Suurempien Fordien kohdalla olemme ajoittain katselleet urheilullistettuja ST-Line -malleja kulmia kurtistellen, mutta Fiestan kokoiseen pikkuautoon lisäpippuri sopii täydellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainiosti meikattuUlkonäkö onkin auton kohokohta. Aggressiivisemmat puskurit ja helmalevikkeet, takaspoileri, hunajakennomaski ja 17-tuumaiset alumiinivanteet saavat pikkusportin näyttämään hyvinkin ST-mäiseltä. Fordin muotoilijoille täytyy nostaa hattua, sen verran erilaiselta Fiesta Vignale ja nyt ajettu Fiesta ST-Line -näyttävät.Sisätilat jatkavat samaa teemaa, ainakin kun autoon on valittu kontrastia tuova sisätilapaketti. Koeajoautoon valitut punaiset tikkaukset ja muut yksityiskohdat täydentävät hienosti vauhdikasta ulkoväriä. Samaan pakettiin tarjotaan osanahkaisia urheiluistuimia. Arkiajoon varsin miedosti muotoillut penkit sopivat hyvin, mutta tunnelmaa voisi virittää entisestään tukevimmillakin malleilla. Ehkä ne on jätetty syystä tulevan 200-hevosvoimaisen Fiesta ST:n yksinoikeudeksi?Eloisa ajettavuusAjo-ominaisuuksien puolesta tukevimmille istuimille voisi olla kysyntää. Ford Fiesta ST-Line saa erinomaisen perustan tavallisen Fiestan hyvistä ajo-ominaisuuksista, joita jämäköitetään 10 millimetriä madalletulla urheilujousituksella. Alusta onkin jämäkkä, muttei rasittavan täristävä.Takatalvi pakotti koeajamaan auton kitkarenkailla, joten tarkkaa kuvaa ohjauksesta tai käytöksestä kesärenkailla pidon rajaa lähestyessä ei pysty sanomaan. Käytetyllä rengastuksella auton balanssi oli miellyttävän neutraalia ja ohjauksen toiminta luonnollista. Aavikkovälitykset latistavatKoeajoon Fiesta ST-Line valikoitui litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin 125-hevosvoimaisella painoksella. Voimavarat riittävät hyvin urheiluhenkiseen etenemiseen, vaikka Fiestan kuusivaihteisen manuaalin pitkät välitykset laimentavatkin tehontuntua.ST-Line -varustelu on saatavissa 125-hevosvoimaisen painoksen lisäksi 100- ja 140-hevosvoimaisina versioina sekä 1,5-litraisena 120-hevosvoimaisena dieselinä. Automaattivaihteiston saa vain 100-hevosvoimaisen painoksen kanssa. Koeajettuun 5-oviseen on saatavilla koko moottorivalikoima, mutta 3-ovisiin Fiestoihin tarjotaan vain kahta tehokkainta.Urheilukuorrutuksen lisäksi ST-Line -varustelu tuo Fiestaan automaattipyyhkijät, 8-tuumaisen kosketusnäytön Sync 3 -järjestelmälle älypuhelinpeilauksineen, led-päiväajovalot ja led-takavalot.Koeajetun 125-hevosvoimaisen 5-ovisen Fiesta ST-Linen hinnat alkavat 21 967 eurosta, eli sporttikuorrutteet nostavat hintaa saman tehoisesta Titaniumista alle 900 euroa. Jos halajaa menohenkistä pikkuautoa, on se hyvin kohtuullinen hinta lisäpippurista. Täystulista mielivien kannattaa kuitenkin odottaa vielä hetki: ensitunnelmat uudesta Fiesta ST:stä saadaan jo ennen toukokuun loppua.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 125 hv Hinta alkaen 21 967 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 275 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 98 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa