9.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ford Fiesta ST-Line 125 hv – sportin tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Varustetaso siivittää Ford Fiestan perheautosta pikkusportiksi. Hyvää: ulkonäkömuutokset, ajettavuus, vastine rahalle. Huonoa: pitkät välitykset. Nyt ollaan lupaavan reseptin äärellä: Ford Fiesta ST-Line on sporttikuorrutettu peruspikkuauto. Suurempien Fordien kohdalla olemme ajoittain katselleet urheilullistettuja ST-Line -malleja kulmia kurtistellen, mutta Fiestan kokoiseen pikkuautoon lisäpippuri sopii täydellisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMainiosti meikattuUlkonäkö onkin auton kohokohta. Aggressiivisemmat puskurit ja helmalevikkeet, takaspoileri, hunajakennomaski ja 17-tuumaiset alumiinivanteet saavat pikkusportin näyttämään hyvinkin ST-mäiseltä. Fordin muotoilijoille täytyy nostaa hattua, sen verran erilaiselta Fiesta Vignale ja nyt ajettu Fiesta ST-Line -näyttävät.Sisätilat jatkavat samaa teemaa, ainakin kun autoon on valittu kontrastia tuova sisätilapaketti. Koeajoautoon valitut punaiset tikkaukset ja muut yksityiskohdat täydentävät hienosti vauhdikasta ulkoväriä. Samaan pakettiin tarjotaan osanahkaisia urheiluistuimia. Arkiajoon varsin miedosti muotoillut penkit sopivat hyvin, mutta tunnelmaa voisi virittää entisestään tukevimmillakin malleilla. Ehkä ne on jätetty syystä tulevan 200-hevosvoimaisen Fiesta ST:n yksinoikeudeksi?Eloisa ajettavuusAjo-ominaisuuksien puolesta tukevimmille istuimille voisi olla kysyntää. Ford Fiesta ST-Line saa erinomaisen perustan tavallisen Fiestan hyvistä ajo-ominaisuuksista, joita jämäköitetään 10 millimetriä madalletulla urheilujousituksella. Alusta onkin jämäkkä, muttei rasittavan täristävä.Takatalvi pakotti koeajamaan auton kitkarenkailla, joten tarkkaa kuvaa ohjauksesta tai käytöksestä kesärenkailla pidon rajaa lähestyessä ei pysty sanomaan. Käytetyllä rengastuksella auton balanssi oli miellyttävän neutraalia ja ohjauksen toiminta luonnollista. Aavikkovälitykset latistavatKoeajoon Fiesta ST-Line valikoitui litraisen kolmisylinterisen turbomoottorin 125-hevosvoimaisella painoksella. Voimavarat riittävät hyvin urheiluhenkiseen etenemiseen, vaikka Fiestan kuusivaihteisen manuaalin pitkät välitykset laimentavatkin tehontuntua.ST-Line -varustelu on saatavissa 125-hevosvoimaisen painoksen lisäksi 100- ja 140-hevosvoimaisina versioina sekä 1,5-litraisena 120-hevosvoimaisena dieselinä. Automaattivaihteiston saa vain 100-hevosvoimaisen painoksen kanssa. Koeajettuun 5-oviseen on saatavilla koko moottorivalikoima, mutta 3-ovisiin Fiestoihin tarjotaan vain kahta tehokkainta.Urheilukuorrutuksen lisäksi ST-Line -varustelu tuo Fiestaan automaattipyyhkijät, 8-tuumaisen kosketusnäytön Sync 3 -järjestelmälle älypuhelinpeilauksineen, led-päiväajovalot ja led-takavalot.Koeajetun 125-hevosvoimaisen 5-ovisen Fiesta ST-Linen hinnat alkavat 21 967 eurosta, eli sporttikuorrutteet nostavat hintaa saman tehoisesta Titaniumista alle 900 euroa. Jos halajaa menohenkistä pikkuautoa, on se hyvin kohtuullinen hinta lisäpippurista. Täystulista mielivien kannattaa kuitenkin odottaa vielä hetki: ensitunnelmat uudesta Fiesta ST:stä saadaan jo ennen toukokuun loppua.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Roman Razinkov Ford Fiesta ST-Line 1.0 EcoBoost 125 hv Hinta alkaen 21 967 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 275 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 98 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1735 mm, korkeus 1466 mm, akseliväli 2493 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa