30.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Göteborgin ensimmäinen kolmisylinterinen – Volvo XC40 T3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volvo XC40 sai uuden pikkumoottorin, joka ei häpeä nelipyttyisten isoveljiensä rinnalla. Hyvää: moottorin ominaisuudet ja käyntiääni, ajomukavuus. Huonoa: takapenkin istuma-asento. Tuoreen Volvo XC40 -katumaasturin tuotanto starttasi talvella tehokkaimmilla D4- (190 hv) sekä T5- (247 hv) moottoriversioilla, ja valmistajan lupausten mukaisesti valikoima kasvoi kesän tullen edullisempien voimanlähteiden osalta.Näistä D3 (150 hv) sekä T4 (190 hv) ovat edellisten tapaan nelisylinterisiä ja kaksilitraisia, ja tavattu jo aiemmin isommissa Volvoissa. Sen sijaan aivan ennenäkemätöntä löytyy mallista T3, joka on samalla niukasti koko XC40-paletin edullisin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamat sylinterimitatT3:n konepellin alla nimittäin lymyää kolmisylinterinen ahdettu bensiinimoottori – lajissaan Volvon ensimmäinen. Siinä sekä sylinterin halkaisija että iskun pituus ovat samat kuin kaksilitraisessa nelosessa, joten voimanlähteet ovat läheistä sukua.Kun yksi pytty pudotetaan pötköstä pois, iskutilavuudeksi jää karvan alle 1,5 litraa. Huipputehoa kertyy 156 hevosvoimaa ja suurin vääntömomentti asettuu 265 newtonmetriin – eroa T4:n ja T5:n 300 ja 350 Nm -lukemiin ei siis kerry paljoa. Alkuun T3:n saa vain kuusipykäläisellä käsivaihteistolla; kahdeksanportainen automaatti tulee rinnalle ensi vuonna. Se, että koeajoauto oli siis manuaalivaihteinen, antoi hyvät eväät uuden moottorin ominaisuuksien nuuskimiseen.Kaunista käytöstäNe ominaisuudet ovat yksiselitteisen hyvät. Monille kolmisylinterisille ominaista kuollutta kohtaa tyhjäkäynnin yläpuolella ei esiinny, vaan moottori lähtee vetämään heti ponnekkaasti – esimerkiksi kadunkulmia kolmosvaihteella kierrettäessä.Luonteva poljintuntuma, nykimätön moottorin tuenta sekä looginen, vaikka hieman määrätietoisia otteita edellyttävä vaihteensiirto auttavat nekin hitaassa ajossa. Todella kevyeksi tehostuva ohjaus korostaa kaupunkiajon helppoutta.Suurempiin nopeuksiin kiihdytettäessä panee merkille paitsi edelleen jatkuvan hyvän suorituskyvyn, myös käyntiäänen kauneuden.Korkeammalle kierrättäminen synnyttää vain vaimeaa hurinaa, keskeisellä käyttöalueella ei kuulu oikein mitään, ja vasta kierrosten laskeminen alas esimerkiksi 80 km/h nopeudessa kuutosvaihteella saa aikaan etäistä jyrinää – mutta vain etäistä.Pehmeämpi pikkuinenJo Moottorin 4/2018 talvisessa parivertailussa, missä nelivetoinen XC40 D4 otti mittaa Jaguarin uudesta E-Pacesta, havaitsimme Volvon saaneen alustan mukavuudesta yliotteen. Isoveljet, etenkin 90-sarjan Volvot, kun ovat tulleet tunnetuksi melko tärisevästä kyydistään.Koeajo tällä etuvetoisella perusversiolla vahvisti vertailun vaikutelmat. XC40:n alusta on hyvin pehmeä, minkä havaitsee niin isoissa heitoissa kuin hidastetöyssyissäkin. Ohjaus tanakoituu maantiellä tuntuvasti, ja meno on kesärenkaillakin vakaata. Eikä T3 Momentum häviä muussakaan mukavuudessa. Kangasverhoillut, pehmeät ja silti hyvin tukevat perusistuimet takaavat miellyttävän matkanteon. Vain esiin työntyvä 235/55 R18 -vakiorenkaiden mieto rohina kantautuu muuten hiljaisessa autossa korviin, eikä takapenkin istuma-asento ole pystyn selkänojan takia paras mahdollinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKävisi kuusikymppiseenkinVolvon uusista malleista edullisin on siis harvinaisen tasapainoinen kokonaisuus – tekisi mieli sanoa, että koko ruotsalaisvalmistajan tasapainoisin. Kuulostaahan kolme pyttyä jopa kauniimmalta kuin neljä, ja mukavuus on isoveljiä ylevämpi.Jatkoakin seuraa. Volvonhan tulevaisuus nojaa vahvasti bensiini- ja sähkömoottorien liittoon, ja juuri tähän käyttöön myös 1,5-litrainen moottori tullaan valjastamaan. Ladattava XC40-hybridi onkin luvassa, kuten myös täyssähköversio.Ja vaikka göteborgilaiset eivät tapansa mukaan vastailleet uuden V60:n ensiesittelyssä esittämiimme kysymyksiin tulevista malliversioista, ainakin kolmisylinterisen kehitysvaiheessa moottorin ilmoitettiin aikanaan vauhdittavan myös 60-sarjan Volvoja. Tuo aika alkaa olla käsillä, ja ainekset ovat hyvät.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.volvocars.com/xc40 Volvo XC40 T3 Momentum Hinta alkaen 39 168 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 477 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000 r/min Vääntö 265 Nm (1850–3850 r/min) Vääntö 265 Nm (1850–3850 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1863 mm, korkeus 1658 mm, akseliväli 2702 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”