26.2.2017 Ajoneuvot Koeajo: hiottua harmoniaa – Lexus IS 300h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus IS 300h rauhoittaa uudistettunakin kuljettajan mielen. Hyvää: laadukkuus, hiljaisuus, istuinmukavuus, vaivattomuus. Huonoa: tunnoton ohjaus ja viiksikytkimet, kulmikas luistonesto. Ohjauspyörä on kompakti, ja sen paksu kehä on verhoiltu pehmeänsileällä, laadukkaalla nahalla. Monesti tällainen yksityiskohta on vain silmänlumetta muuten epämukavassa autossa, mutta Lexus IS 300h tarjoaa paljon muutakin miellyttävyyttä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutulla ilmeelläKolmatta sukupolvea edustava IS ehti jo neljän vuoden ikään, ennen kuin sille tehtiin ensimmäinen kasvojenkohennus. Muotoilu jakoi jo auton ensiesittelyn aikaan mielipiteet, eikä asialle ole tehty tässäkään uudistuksessa mitään konkreettista.Korin mittasuhteet ovat pohjimmiltaan sopusuhtaiset, mutta eräät elementit, kuten maskin ja puskurin irvistys, nouseva helma takaoven alla sekä takapuskurin ja -valon vino kombinaatio, ovat hieman päälle liimatun näköisiä.Vähäiset kosmeettiset muutokset käsittävät vain ajovalojen, puskurin alakulmien ilmanottoaukkojen sekä jäähdyttimen säleikön hienoviilailun. Takana valoumpioiden sisäistä led-järjestystä on muokattu, kuten pakoputkenpäiden ulkoasuakin.Samaa ja uuttaIS 300h tottelee meidän markkinoillamme aina samaa mallinimeä siitä yksinkertaisesta syystä, että moottori-vaihteistopaketteja on saatavilla vain yksi: portaattomalla voimansiirrolla toteutettu vapaasti hengittävän bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmä. Se on säilynyt ennallaan.Sen sijaan heebelipuolelta löytyy valinnanvaraa. IS on myynnissä peräti viidellä varustetasolla, joista toiseksi ja kolmanneksi edullisimpiin Executive- ja Sport-tasoihin kaupataan uutta, reilun 700 euron Safety System + -turvavarustepakettia.Se sisältää automaattisen hätäjarrutuksen jalankulkijoiden tunnistuksella, mukautuvan vakionopeudensäätimen, kaistallapitoavustimen, liikennemerkkien tunnistuksen sekä kaukovaloautomatiikan.Edullisimpaan Comfort-tasoon tätä pakettia ei saa lainkaan, ja kalleimmissa eli F Sportissa sekä Luxuryssa se on vakiona. Hintaeroa IS:n varustetasojen ääripäiden välillä kertyy noin 20 000 euroa.Tasapaino tallellaVaikka IS:n olemus on jonkinsorttisen sporttinen, vaivaton hybridivoimalinja sopii autoon sittenkin saumattomasti. Veto on kaiken aikaa katkotonta ja myös voimakasta: esimerkiksi tuoreimpaan Toyota Priukseen nähden niin poltto- kuin sähkömoottorissa on noin kaksi kertaa enemmän tehoa, joten suorituskyvyssä ei ole valittamista.Bensakoneen hurina erottuu vasta täyskaasukiihdytyksessä, ja silloinkin vaimeana. Sisälle ei juuri kuulu muidenkaan äänilähteiden meteliä, ja kuljettajan istuin on ensiluokkaisen mukava. Myös jousitusmukavuus täyttää odotukset. Ajokokemus on kaikkiaan niin rauhoittava, että paha maailma tuntuu jäävän tämän sedanin ulkopuolelle.Harmonisen kokemuksen jälkeen kojelaudan vasemmasta reunasta löytyvä säädin, jolla moottorin ääntä saa keinotekoisesti ”urheilullisemmaksi”, tuntuu turhalta kikkailulta – etenkin kuin polttomoottorin kierrosluku aaltoilee ajossa kuminauhamaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyElektroniikkaa vastenValmistajan mukaan etu- ja takajousitukseen on tehty lukuisia pikkumuutoksia, ja myös ohjaustehostus on ohjelmoitu uudelleen. Jo aiemmin kelvoksi todettu ajettavuus onkin kohdallaan, mutta ainakin talvikeleillä ohjaus voisi olla tunnokkaampi. Positiivista on se, että IS tuntuu tien päällä varsin kompaktilta autolta.Nykytakavetojen tapaan ajonvakautus osallistuu liukkaalla tehokkaasti kulkuun, ja tekee sen vieläpä turhan kulmikkaasti. Mutta kun jäätävää tihkua sataa nollakelissä, kitkarenkain tämän holhoamisen toivottaa tervetulleeksi.Halutessaan luistoneston saa taajamanopeuksissa pois, mutta sivuluisut ovat edelleen täysin pannassa. Ajonvakautus on myös kytkettävissä kokonaan päältä, jolloin täysi sladittelu onnistuu, mutta jonkinlainen sopivasti salliva välitila jää vielä toivelistalle.Pikku toiveitaSisätiloissa suurimmat uudistukset ovat isompi kojelaudan keskiruutu sekä keskikonsolin paremmin toimiva monitoimisäädin.Käyttö onkin varsin selkeää, ja toisin kuin sisarmerkki Toyotan useissa malleissa, Lexuksessa mittariston näytön ja keskinäytön grafiikka sekä väritys sopivat hyvin yhteen.Laatuvaikutelma on muutenkin kunnossa, vaikka osa katkaisimista onkin varsin muovisen tuntuisia. Toisaalta myös sitä alussa mainittua pehmeää nahkaa löytyy monista paikoin.Epäkohtiakin sentään on. Käytön jälkeen keskiasentoon palautuvat joystick-tyyppiset pyyhin- ja vilkkuviikset ovat BMW:n vastaaviin viiksiin verrattuna tunnottomat käyttää. Kauneusvirheenä voi todeta myös vakionopeudensäätimen, jonka saa aktiiviseksi vain 5 km/h portain.Jopa omintakeinenKaiken kaikkiaan IS 300h on poikkeuksellisen mielenkiintoinen yhdistelmä erilaisia autoluonteita. Lexuksen pienin porrasperä ei millään lailla pyri peittelemään japanilaisuuttaan, vaan käyttää sen vahvimpia puolia onnistuneesti hyväkseen. Tämä tekee autosta jopa persoonallisen valinnan premium-luokan ikisaksalaisten A4:n, 3-sarjan ja C-luokan rinnalla.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: www.lexus.fi/is-300h/ Lexus IS 300h Hybrid A Executive Hinta alkaen 48 986 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 676 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, takaveto. Teho 133 kW (181 hv), 6000 r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Teho 105 kW, 300 r/min Vääntö 221 Nm (4200–5400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 164 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4680 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1430 mm, akseliväli 2080 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja