9.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda e:Ny1 – sähkömalliston uusintalähtö on uskollinen merkilleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osittain väärinymmärretyn kaupunkiauto Honda e:n jälkeen japanilaisvalmistaja varautuu Euroopan mallistonsa sähköistämiseen uutta perusrakennetta myöten. Honda e:Ny1 on kuin HR-V, mutta autoilla ei ole juurikaan yhteistä. Ilmeisesti hankalat mallinimet kuuluvat asiaan sähköautoilussa monien valmistajien kohdalla, mutta taas mennään. Honda e:Ny1 saattaa vaikuttaa konseptiauton nimeltä, mutta uusi nimitys viittaa Hondan uutukaiseen sähköautojen perusrakenteeseen, josta käytössä on etuvetopainos (e:N). Autona Honda e:Ny1 rinnastuu helpoimmin saman malliston HR-V:hen, mutta samasta ulkonäöstä ja koosta huolimatta autoilla ei ole juurikaan yhteistä. Pidempien etu- ja takaylitysten takia e:Ny1 on noin kuusi senttiä pidempi, vaikka akseliväli on muutamia millimetrejä lyhyempi. Korirakenteissa on samankaltaisuuksia, mutta myös eroja, ja esimerkiksi ergonomisesta e:Ny1 lähtee omaan suuntaansa.Pyöristetyltä HR-V:ltä näyttävän olemuksen takana e:Ny1 kätkee hauskan yksityiskohdan keulaansa. Sähköisesti ylös nouseva latausluukku kätkee liittimen lisäksi valon. Luukun yläpuolella on kaksi valoa, joiden avulla auto kertoo latauksen tilanteesta ja reagoi keskuslukituksen käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondan tapaanSähköautona Honda e:Ny1 luottaa melko kompaktiin 68,8 kWh akkuun, josta käytettävissä on hiukan vähemmän. Akuston sijainti on nykytrendin mukaan auton lattiassa. Lataustehon huippu on maltilliset 78 kW, mutta Hondalla on haluttu panostaa latauskäyrän tasaisuuteen ilman dramaattisia porrastuksia. Tästä huolimatta 10-80% latausaika on 45 minuuttia, joten auto on suunniteltu useammin tapahtuville pienille latauksille. AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Etuakselille asennettu sähkömoottori tuottaa 150 kW ja liikuttaa autoa 310 Nm väännöllä. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 412 kilometriä. Hondamaiseen tapaan autoon on tehty koko joukko lähes näkymättömiä optimointeja. Tehdas on kiinnittänyt paljon aikaa esimerkiksi ohjaustehostimen ja ohjausakselin hienosäätöön, pyöräntuentaan ja iskunvaimennukseen. Kaasupolkimen profiilissa on tavoiteltu ripeää kiihtyvyyttä ilman jyrkkiä potkaisuja, joiden Honda uskoo aiheuttavan osaltaan matkapahoinvointia. Panoraamakatto on varustettu lämpöä eristävällä lasilla ja käytössä on myös pimennysverhot. Yksi mielenkiintoisimmista ideoista liittyy taloudelliseen Econ-ajotilaan. Uudella Eco Heat -asetuksella auto osaa käyttää energiatehokkaampaa istuin- ja rattilämmitystä kompensoimaan ilmastoinnin lämmitystarvetta, joten lämmin tunne saavutetaan vähemmällä lämmitystyöllä. Honda on onnistunut puristamaan 4,4-metrisen täyssähköcrossoverin hiukan reiluun 17 00 kilogrammaan, mitä voi pitää sitäkin hyvänä suorituksena. Toisaalta kantavuutta on vain 350 kg. Maavaraa on 135 mm kuormaamattomana.Puhtaalta pöydältäHonda e:Ny1 yllättää myös ohjaamossa. Uusi kookas pystysuuntainen 15,1-tuumainen kosketusnäyttö perustuu tavallaan kolmeen kerrokseen, jossa radio ja ilmastointi valtaavat omat hyllynsä, ja tietoviihdejärjestelmän tyypillinen navigaatio tai älypuhelinpeilaus sijoittuvat ylähyllylle. Kyseessä on mielenkiintoinen ratkaisu ergonomiaongelmaan, jota ei oikeastaan pitäisi olla ensinkään.Kokonaan näyttöpohjainen 10,25-tuumainen mittaristo on esillä ilman varjostinta. Muutenkin kuljettajan ergonomiassa on tehty muutoksia, mutta kaikki löytyy onneksi toisella vilkaisulla, jos viime vuosien Hondat ovat tulleet jo tutuksi.Etupenkkien tiloissa ei ole valittamista ja takanakin olo on niin lokoisa, kuin auton koolta voi odottaa. Tavaratilaa on maltilliset 344–361 litraa malliversiosta riippuen, mutta se on laajennettavissa aina 1 176 litraan saakka. Alustan osalta Honda e:Ny1 on jälleen hondamainen, eli jousituksen perusvireessä on suosittu kontrolloitua olemusta löllöpehmeyden sijaan. Auto ei myöskään kallistele ylimääräistä, vaikka ohjaus on sopivan pirteä taajama-ajoon. Poljinten reagointi on luontevaa, vaikka kaikkein räjähtävin teho onkin korvattu rullaavammalla kiihtyvyydellä.Suomeen myöhemminHonda e:Ny1 on mielenkiintoinen toinen ponnistus japanilaismerkin sähköautomallistossa. Päätös tehdä auto maltillisen kokoisen akkupaketin ympärille on kunnioitettava, mutta akun latausominaisuudet vaativat vielä tutustumista arkikäytössä. Samoin hinnoittelun suhteen Honda e:Ny1 on mielenkiintoisessa asemassa, sillä saman kokoluokan sähköcrossovereisa on tuntuvaa kilpailua.Suomessa Honda e:Ny1 hinnoista ja aikataulusta kuullaan tarkemmin kesän jälkeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda e:Ny1 Elegance Moottori Sähkömoottori etuakselilla. Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 68,8 / 61,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 78 kW. Toimintamatka 412 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 18,2 kWh/100 km (WLTP yhdistetty). (vapaakenttä) Mitat pituus 4387 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2607 mm Tavaratila: 361–1176 l Omamassa: 1733 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Koeajo Koeajo: Mini Cooper E – ei enää niin menneisyytensä vanki 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 13.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota bZ4X torppaa heikkouksiaan kasvojenkohotuksessa 13.3.2025 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 RWD – selvästi aiempaa parempi, mutta jäätävä ajaa liukkaalla 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija