9.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda e:Ny1 – sähkömalliston uusintalähtö on uskollinen merkilleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osittain väärinymmärretyn kaupunkiauto Honda e:n jälkeen japanilaisvalmistaja varautuu Euroopan mallistonsa sähköistämiseen uutta perusrakennetta myöten. Honda e:Ny1 on kuin HR-V, mutta autoilla ei ole juurikaan yhteistä. Ilmeisesti hankalat mallinimet kuuluvat asiaan sähköautoilussa monien valmistajien kohdalla, mutta taas mennään. Honda e:Ny1 saattaa vaikuttaa konseptiauton nimeltä, mutta uusi nimitys viittaa Hondan uutukaiseen sähköautojen perusrakenteeseen, josta käytössä on etuvetopainos (e:N). Autona Honda e:Ny1 rinnastuu helpoimmin saman malliston HR-V:hen, mutta samasta ulkonäöstä ja koosta huolimatta autoilla ei ole juurikaan yhteistä. Pidempien etu- ja takaylitysten takia e:Ny1 on noin kuusi senttiä pidempi, vaikka akseliväli on muutamia millimetrejä lyhyempi. Korirakenteissa on samankaltaisuuksia, mutta myös eroja, ja esimerkiksi ergonomisesta e:Ny1 lähtee omaan suuntaansa.Pyöristetyltä HR-V:ltä näyttävän olemuksen takana e:Ny1 kätkee hauskan yksityiskohdan keulaansa. Sähköisesti ylös nouseva latausluukku kätkee liittimen lisäksi valon. Luukun yläpuolella on kaksi valoa, joiden avulla auto kertoo latauksen tilanteesta ja reagoi keskuslukituksen käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondan tapaanSähköautona Honda e:Ny1 luottaa melko kompaktiin 68,8 kWh akkuun, josta käytettävissä on hiukan vähemmän. Akuston sijainti on nykytrendin mukaan auton lattiassa. Lataustehon huippu on maltilliset 78 kW, mutta Hondalla on haluttu panostaa latauskäyrän tasaisuuteen ilman dramaattisia porrastuksia. Tästä huolimatta 10-80% latausaika on 45 minuuttia, joten auto on suunniteltu useammin tapahtuville pienille latauksille. AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Etuakselille asennettu sähkömoottori tuottaa 150 kW ja liikuttaa autoa 310 Nm väännöllä. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 412 kilometriä. Hondamaiseen tapaan autoon on tehty koko joukko lähes näkymättömiä optimointeja. Tehdas on kiinnittänyt paljon aikaa esimerkiksi ohjaustehostimen ja ohjausakselin hienosäätöön, pyöräntuentaan ja iskunvaimennukseen. Kaasupolkimen profiilissa on tavoiteltu ripeää kiihtyvyyttä ilman jyrkkiä potkaisuja, joiden Honda uskoo aiheuttavan osaltaan matkapahoinvointia. Panoraamakatto on varustettu lämpöä eristävällä lasilla ja käytössä on myös pimennysverhot. Yksi mielenkiintoisimmista ideoista liittyy taloudelliseen Econ-ajotilaan. Uudella Eco Heat -asetuksella auto osaa käyttää energiatehokkaampaa istuin- ja rattilämmitystä kompensoimaan ilmastoinnin lämmitystarvetta, joten lämmin tunne saavutetaan vähemmällä lämmitystyöllä. Honda on onnistunut puristamaan 4,4-metrisen täyssähköcrossoverin hiukan reiluun 17 00 kilogrammaan, mitä voi pitää sitäkin hyvänä suorituksena. Toisaalta kantavuutta on vain 350 kg. Maavaraa on 135 mm kuormaamattomana.Puhtaalta pöydältäHonda e:Ny1 yllättää myös ohjaamossa. Uusi kookas pystysuuntainen 15,1-tuumainen kosketusnäyttö perustuu tavallaan kolmeen kerrokseen, jossa radio ja ilmastointi valtaavat omat hyllynsä, ja tietoviihdejärjestelmän tyypillinen navigaatio tai älypuhelinpeilaus sijoittuvat ylähyllylle. Kyseessä on mielenkiintoinen ratkaisu ergonomiaongelmaan, jota ei oikeastaan pitäisi olla ensinkään.Kokonaan näyttöpohjainen 10,25-tuumainen mittaristo on esillä ilman varjostinta. Muutenkin kuljettajan ergonomiassa on tehty muutoksia, mutta kaikki löytyy onneksi toisella vilkaisulla, jos viime vuosien Hondat ovat tulleet jo tutuksi.Etupenkkien tiloissa ei ole valittamista ja takanakin olo on niin lokoisa, kuin auton koolta voi odottaa. Tavaratilaa on maltilliset 344–361 litraa malliversiosta riippuen, mutta se on laajennettavissa aina 1 176 litraan saakka. Alustan osalta Honda e:Ny1 on jälleen hondamainen, eli jousituksen perusvireessä on suosittu kontrolloitua olemusta löllöpehmeyden sijaan. Auto ei myöskään kallistele ylimääräistä, vaikka ohjaus on sopivan pirteä taajama-ajoon. Poljinten reagointi on luontevaa, vaikka kaikkein räjähtävin teho onkin korvattu rullaavammalla kiihtyvyydellä.Suomeen myöhemminHonda e:Ny1 on mielenkiintoinen toinen ponnistus japanilaismerkin sähköautomallistossa. Päätös tehdä auto maltillisen kokoisen akkupaketin ympärille on kunnioitettava, mutta akun latausominaisuudet vaativat vielä tutustumista arkikäytössä. Samoin hinnoittelun suhteen Honda e:Ny1 on mielenkiintoisessa asemassa, sillä saman kokoluokan sähköcrossovereisa on tuntuvaa kilpailua.Suomessa Honda e:Ny1 hinnoista ja aikataulusta kuullaan tarkemmin kesän jälkeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda e:Ny1 Elegance Moottori Sähkömoottori etuakselilla. Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 68,8 / 61,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 78 kW. Toimintamatka 412 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 18,2 kWh/100 km (WLTP yhdistetty). (vapaakenttä) Mitat pituus 4387 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2607 mm Tavaratila: 361–1176 l Omamassa: 1733 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?