9.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Honda e:Ny1 – sähkömalliston uusintalähtö on uskollinen merkilleen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osittain väärinymmärretyn kaupunkiauto Honda e:n jälkeen japanilaisvalmistaja varautuu Euroopan mallistonsa sähköistämiseen uutta perusrakennetta myöten. Honda e:Ny1 on kuin HR-V, mutta autoilla ei ole juurikaan yhteistä. Ilmeisesti hankalat mallinimet kuuluvat asiaan sähköautoilussa monien valmistajien kohdalla, mutta taas mennään. Honda e:Ny1 saattaa vaikuttaa konseptiauton nimeltä, mutta uusi nimitys viittaa Hondan uutukaiseen sähköautojen perusrakenteeseen, josta käytössä on etuvetopainos (e:N). Autona Honda e:Ny1 rinnastuu helpoimmin saman malliston HR-V:hen, mutta samasta ulkonäöstä ja koosta huolimatta autoilla ei ole juurikaan yhteistä. Pidempien etu- ja takaylitysten takia e:Ny1 on noin kuusi senttiä pidempi, vaikka akseliväli on muutamia millimetrejä lyhyempi. Korirakenteissa on samankaltaisuuksia, mutta myös eroja, ja esimerkiksi ergonomisesta e:Ny1 lähtee omaan suuntaansa.Pyöristetyltä HR-V:ltä näyttävän olemuksen takana e:Ny1 kätkee hauskan yksityiskohdan keulaansa. Sähköisesti ylös nouseva latausluukku kätkee liittimen lisäksi valon. Luukun yläpuolella on kaksi valoa, joiden avulla auto kertoo latauksen tilanteesta ja reagoi keskuslukituksen käyttöön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHondan tapaanSähköautona Honda e:Ny1 luottaa melko kompaktiin 68,8 kWh akkuun, josta käytettävissä on hiukan vähemmän. Akuston sijainti on nykytrendin mukaan auton lattiassa. Lataustehon huippu on maltilliset 78 kW, mutta Hondalla on haluttu panostaa latauskäyrän tasaisuuteen ilman dramaattisia porrastuksia. Tästä huolimatta 10-80% latausaika on 45 minuuttia, joten auto on suunniteltu useammin tapahtuville pienille latauksille. AC-latauksen huipputeho on 11 kW. Etuakselille asennettu sähkömoottori tuottaa 150 kW ja liikuttaa autoa 310 Nm väännöllä. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan 412 kilometriä. Hondamaiseen tapaan autoon on tehty koko joukko lähes näkymättömiä optimointeja. Tehdas on kiinnittänyt paljon aikaa esimerkiksi ohjaustehostimen ja ohjausakselin hienosäätöön, pyöräntuentaan ja iskunvaimennukseen. Kaasupolkimen profiilissa on tavoiteltu ripeää kiihtyvyyttä ilman jyrkkiä potkaisuja, joiden Honda uskoo aiheuttavan osaltaan matkapahoinvointia. Panoraamakatto on varustettu lämpöä eristävällä lasilla ja käytössä on myös pimennysverhot. Yksi mielenkiintoisimmista ideoista liittyy taloudelliseen Econ-ajotilaan. Uudella Eco Heat -asetuksella auto osaa käyttää energiatehokkaampaa istuin- ja rattilämmitystä kompensoimaan ilmastoinnin lämmitystarvetta, joten lämmin tunne saavutetaan vähemmällä lämmitystyöllä. Honda on onnistunut puristamaan 4,4-metrisen täyssähköcrossoverin hiukan reiluun 17 00 kilogrammaan, mitä voi pitää sitäkin hyvänä suorituksena. Toisaalta kantavuutta on vain 350 kg. Maavaraa on 135 mm kuormaamattomana.Puhtaalta pöydältäHonda e:Ny1 yllättää myös ohjaamossa. Uusi kookas pystysuuntainen 15,1-tuumainen kosketusnäyttö perustuu tavallaan kolmeen kerrokseen, jossa radio ja ilmastointi valtaavat omat hyllynsä, ja tietoviihdejärjestelmän tyypillinen navigaatio tai älypuhelinpeilaus sijoittuvat ylähyllylle. Kyseessä on mielenkiintoinen ratkaisu ergonomiaongelmaan, jota ei oikeastaan pitäisi olla ensinkään.Kokonaan näyttöpohjainen 10,25-tuumainen mittaristo on esillä ilman varjostinta. Muutenkin kuljettajan ergonomiassa on tehty muutoksia, mutta kaikki löytyy onneksi toisella vilkaisulla, jos viime vuosien Hondat ovat tulleet jo tutuksi.Etupenkkien tiloissa ei ole valittamista ja takanakin olo on niin lokoisa, kuin auton koolta voi odottaa. Tavaratilaa on maltilliset 344–361 litraa malliversiosta riippuen, mutta se on laajennettavissa aina 1 176 litraan saakka. Alustan osalta Honda e:Ny1 on jälleen hondamainen, eli jousituksen perusvireessä on suosittu kontrolloitua olemusta löllöpehmeyden sijaan. Auto ei myöskään kallistele ylimääräistä, vaikka ohjaus on sopivan pirteä taajama-ajoon. Poljinten reagointi on luontevaa, vaikka kaikkein räjähtävin teho onkin korvattu rullaavammalla kiihtyvyydellä.Suomeen myöhemminHonda e:Ny1 on mielenkiintoinen toinen ponnistus japanilaismerkin sähköautomallistossa. Päätös tehdä auto maltillisen kokoisen akkupaketin ympärille on kunnioitettava, mutta akun latausominaisuudet vaativat vielä tutustumista arkikäytössä. Samoin hinnoittelun suhteen Honda e:Ny1 on mielenkiintoisessa asemassa, sillä saman kokoluokan sähköcrossovereisa on tuntuvaa kilpailua.Suomessa Honda e:Ny1 hinnoista ja aikataulusta kuullaan tarkemmin kesän jälkeen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Honda e:Ny1 Elegance Moottori Sähkömoottori etuakselilla. Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 68,8 / 61,8 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 78 kW. Toimintamatka 412 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km 18,2 kWh/100 km (WLTP yhdistetty). (vapaakenttä) Mitat pituus 4387 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2607 mm Tavaratila: 361–1176 l Omamassa: 1733 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen veneet neljässä kategoriassa on nyt palkittu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle