7.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Norden 901 – malliston huipulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän sylintereitä, tehoa ja varusteita. Husqvarna Norden 901 laajentaa valmistajansa mallistoa selvästi ylöspäin. Hyvää: monipuoliset ominaisuudet matkaille ja maastoon, vakiovarusteiden määrä, persoonallinen ulkonäkö. Huonoa: kiinteä tuulilasi, navigointiapplikaation takkuilu. Norden 901:n tekniikka on lainattu konsernisisar KTM:n 890 Adventure -malleista, mutta hienosäätöä on tehty mittojen ja ominaisuuksien suhteen niin paljon, että on perusteltua puhua kokonaan uudesta moottoripyörästä. Norden on Husqvarnan malliston ensimmäinen kaksisylinterinen, kun kaikki muut mallit ovat yksisylinterisiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäköään sivistyneempi”Ralli”-tyyppiseen ulkonäköön nähden ominaisuudet tuntuvat sivistyneiltä. Moottorin laaja käyttöalue alkaa jo 2 500 kierroksesta ja punaraja löytyy 8 600 kierroksen kohdalta, ja tuolla välillä voimaa on käytössä tasaisen vahvasti ilman suurempia tehopiikkejä tai -kuoppia. Reilun sadan hevosvoiman teho tarjoaa urheilullisen suorituskyvyn.Kuljettajaa haittaavia värinöitä ei tunnu sallituilla matkanopeuksilla. Pysty tuulilasi suojaa ylävartaloa eikä kypärään puhaltava ajoviima juuri aiheuta turbulenssia. Pidemmille matkoille voisi silti valita lisävarustelistalta korkeamman tuulilasin tai lasin yläreunaan kiinnitettävän säädettävän spoilerin. Kuljettajan kannalta helpompi ratkaisu olisi, jos tuulilasissa olisi korkeussäätö.Ajoasento on pysty ja väljä, ja myös matkustajalla on riittävästi tilaa. Hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta on kunnossa, ja hyvän kontrastin tarjoavan mittariston käyttöliittymä on intuitiivinen. Istuin on edestä kapea ja takaa leveä: jalat yltävät 854 millimetrin istuinkorkeuteen nähden hyvin maahan, mutta takaosan leveys tuo mukavuutta pitkille matkoille.HerrasmiesmaasturiHalkaisijaltaan isot vanteet ja karkeat renkaat viittaavat maastoajoon, mutta ne sopivat yllättävän hyvin myös kestopäällysteelle. Samaa voi sanoa monipuolisilla säätömahdollisuuksilla varustetun jousituksen 220 millin joustomatkoista, joiden vastapainoksi pyörä tuntuu maantieajossakin vakaalta. Koeajossa ajettiin melko jyrkkäpiirteisiä maasto-osuuksia, joissa Norden osoittautui pystyväksi mutta luonteeltaan rauhallisempaan ajoon sopivaksi kuin KTM:n sisarmallit. Jarrutehoa on sopivasti, kun otetaan huomioon pyörän paino ja suorituskyky.Vakiovarustukseen kuuluu muun muassa säädettävät ajotilat, vakionopeudensäädin, luistonesto ja vaihdeavustin. Avustimille on omat asetuksensa maantie- ja maastokäyttöä varten. Matkailua varten lisävarustelistalta voi rastittaa kahvanlämmittimet ja laukut – saatavana on sekä pehmeä että kova laukkusarja. Navigointi hoituu älypuhelimen kautta Husqvarnan oman applikaation avulla, jolloin navin näyttönä toimii pyörän mittaristo.Norden 901 yhdistää maantiepainotteisen KTM 890 Adventure -perusmallin ja maastopainotteisemman R-mallin hyvät puolet, ja tarjoaa monipuolisen paketin sekä matkalla että maastossa viihtyvälle motoristille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Husqvarna Norden 901 Hinta alkaen 20 172 € Moottori Bensiinimoottori 889 cm³, nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 77 kW (105 hv), 8000 r/min Vääntö 100 Nm (6500 r/min) Vääntö 100 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 854/874 mm, paino ajovalmiina ilman polttoainetta 204 kg, akseliväli 1 513 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90 R21, takana 150/70 R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?