7.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Husqvarna Norden 901 – malliston huipulle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enemmän sylintereitä, tehoa ja varusteita. Husqvarna Norden 901 laajentaa valmistajansa mallistoa selvästi ylöspäin. Hyvää: monipuoliset ominaisuudet matkaille ja maastoon, vakiovarusteiden määrä, persoonallinen ulkonäkö. Huonoa: kiinteä tuulilasi, navigointiapplikaation takkuilu. Norden 901:n tekniikka on lainattu konsernisisar KTM:n 890 Adventure -malleista, mutta hienosäätöä on tehty mittojen ja ominaisuuksien suhteen niin paljon, että on perusteltua puhua kokonaan uudesta moottoripyörästä. Norden on Husqvarnan malliston ensimmäinen kaksisylinterinen, kun kaikki muut mallit ovat yksisylinterisiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäköään sivistyneempi”Ralli”-tyyppiseen ulkonäköön nähden ominaisuudet tuntuvat sivistyneiltä. Moottorin laaja käyttöalue alkaa jo 2 500 kierroksesta ja punaraja löytyy 8 600 kierroksen kohdalta, ja tuolla välillä voimaa on käytössä tasaisen vahvasti ilman suurempia tehopiikkejä tai -kuoppia. Reilun sadan hevosvoiman teho tarjoaa urheilullisen suorituskyvyn.Kuljettajaa haittaavia värinöitä ei tunnu sallituilla matkanopeuksilla. Pysty tuulilasi suojaa ylävartaloa eikä kypärään puhaltava ajoviima juuri aiheuta turbulenssia. Pidemmille matkoille voisi silti valita lisävarustelistalta korkeamman tuulilasin tai lasin yläreunaan kiinnitettävän säädettävän spoilerin. Kuljettajan kannalta helpompi ratkaisu olisi, jos tuulilasissa olisi korkeussäätö.Ajoasento on pysty ja väljä, ja myös matkustajalla on riittävästi tilaa. Hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta on kunnossa, ja hyvän kontrastin tarjoavan mittariston käyttöliittymä on intuitiivinen. Istuin on edestä kapea ja takaa leveä: jalat yltävät 854 millimetrin istuinkorkeuteen nähden hyvin maahan, mutta takaosan leveys tuo mukavuutta pitkille matkoille.HerrasmiesmaasturiHalkaisijaltaan isot vanteet ja karkeat renkaat viittaavat maastoajoon, mutta ne sopivat yllättävän hyvin myös kestopäällysteelle. Samaa voi sanoa monipuolisilla säätömahdollisuuksilla varustetun jousituksen 220 millin joustomatkoista, joiden vastapainoksi pyörä tuntuu maantieajossakin vakaalta. Koeajossa ajettiin melko jyrkkäpiirteisiä maasto-osuuksia, joissa Norden osoittautui pystyväksi mutta luonteeltaan rauhallisempaan ajoon sopivaksi kuin KTM:n sisarmallit. Jarrutehoa on sopivasti, kun otetaan huomioon pyörän paino ja suorituskyky.Vakiovarustukseen kuuluu muun muassa säädettävät ajotilat, vakionopeudensäädin, luistonesto ja vaihdeavustin. Avustimille on omat asetuksensa maantie- ja maastokäyttöä varten. Matkailua varten lisävarustelistalta voi rastittaa kahvanlämmittimet ja laukut – saatavana on sekä pehmeä että kova laukkusarja. Navigointi hoituu älypuhelimen kautta Husqvarnan oman applikaation avulla, jolloin navin näyttönä toimii pyörän mittaristo.Norden 901 yhdistää maantiepainotteisen KTM 890 Adventure -perusmallin ja maastopainotteisemman R-mallin hyvät puolet, ja tarjoaa monipuolisen paketin sekä matkalla että maastossa viihtyvälle motoristille.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero Husqvarna Norden 901 Hinta alkaen 20 172 € Moottori Bensiinimoottori 889 cm³, nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 77 kW (105 hv), 8000 r/min Vääntö 100 Nm (6500 r/min) Vääntö 100 Nm (6500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 854/874 mm, paino ajovalmiina ilman polttoainetta 204 kg, akseliväli 1 513 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90 R21, takana 150/70 R18. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta