7.1.2022

Koeajo: Husqvarna Norden 901 – malliston huipulle

Husqvarna Norden

Enemmän sylintereitä, tehoa ja varusteita. Husqvarna Norden 901 laajentaa valmistajansa mallistoa selvästi ylöspäin. Hyvää: monipuoliset ominaisuudet matkaille ja maastoon, vakiovarusteiden määrä, persoonallinen ulkonäkö. Huonoa: kiinteä tuulilasi, navigointi­applikaation takkuilu.

Norden 901:n tekniikka on lainattu konsernisisar KTM:n 890 Adventure -malleista, mutta hienosäätöä on tehty mittojen ja ominaisuuksien suhteen niin paljon, että on perusteltua puhua kokonaan uudesta moottoripyörästä. Norden on Husqvarnan malliston ensimmäinen kaksisylinterinen, kun kaikki muut mallit ovat yksisylinterisiä.

Husqvarna Norden

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ulkonäköään sivistyneempi

”Ralli”-tyyppiseen ulkonäköön nähden ominaisuudet tuntuvat sivistyneiltä. Moottorin laaja käyttöalue alkaa jo 2 500 kierroksesta ja punaraja löytyy 8 600 kierroksen kohdalta, ja tuolla välillä voimaa on käytössä tasaisen vahvasti ilman suurempia tehopiikkejä tai -kuoppia. Reilun sadan hevosvoiman teho tarjoaa urheilullisen suorituskyvyn.

Husqvarna Norden

Kuljettajaa haittaavia värinöitä ei tunnu sallituilla matkanopeuksilla. Pysty tuulilasi suojaa ylävartaloa eikä kypärään puhaltava ajoviima juuri aiheuta turbulenssia. Pidemmille matkoille voisi silti valita lisävarustelistalta korkeamman tuulilasin tai lasin yläreunaan kiinnitettävän säädettävän spoilerin. Kuljettajan kannalta helpompi ratkaisu olisi, jos tuulilasissa olisi korkeussäätö.

Ajoasento on pysty ja väljä, ja myös matkustajalla on riittävästi tilaa. Hallintalaitteiden sijoittelu ja toiminta on kunnossa, ja hyvän kontrastin tarjoavan mittariston käyttöliittymä on intuitiivinen. Istuin on edestä kapea ja takaa leveä: jalat yltävät 854 millimetrin istuinkorkeuteen nähden hyvin maahan, mutta takaosan leveys tuo mukavuutta pitkille matkoille.

Husqvarna Norden

Herrasmiesmaasturi

Halkaisijaltaan isot vanteet ja karkeat renkaat viittaavat maastoajoon, mutta ne sopivat yllättävän hyvin myös kestopäällysteelle. Samaa voi sanoa monipuolisilla säätömahdollisuuksilla varustetun jousituksen 220 millin joustomatkoista, joiden vastapainoksi pyörä tuntuu maantieajossakin vakaalta. Koeajossa ajettiin melko jyrkkäpiirteisiä maasto-osuuksia, joissa Norden osoittautui pystyväksi mutta luonteeltaan rauhallisempaan ajoon sopivaksi kuin KTM:n sisarmallit. Jarrutehoa on sopivasti, kun otetaan huomioon pyörän paino ja suorituskyky.

Husqvarna Norden

Vakiovarustukseen kuuluu muun muassa säädettävät ajotilat, vakionopeudensäädin, luistonesto ja vaihdeavustin. Avustimille on omat asetuksensa maantie- ja maastokäyttöä varten. Matkailua varten lisävarustelistalta voi rastittaa kahvanlämmittimet ja laukut – saatavana on sekä pehmeä että kova laukkusarja. Navigointi hoituu älypuhelimen kautta Husqvarnan oman applikaation avulla, jolloin navin näyttönä toimii pyörän mittaristo.

Norden 901 yhdistää maantiepainotteisen KTM 890 Adventure -perusmallin ja maastopainotteisemman R-mallin hyvät puolet, ja tarjoaa monipuolisen paketin sekä matkalla että maastossa viihtyvälle motoristille.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Sebas Romero

Husqvarna Norden 901

Hinta alkaen

20 172 €

Moottori

Bensiinimoottori 889 cm³, nestejäähdytteinen kaksisylinterinen rivimoottori, 6 vaihdetta, ketjuveto.

Teho

77 kW (105 hv), 8000 r/min

Vääntö

100 Nm (6500 r/min)

Vääntö

100 Nm (6500 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 854/874 mm, paino ajovalmiina ilman polttoainetta 204 kg, akseliväli 1 513 mm, tankin tilavuus 19 litraa. Rengaskoko: edessä 90/90 R21, takana 150/70 R18.

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat