1.6.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Masterline on hulppea maantiekoti, mutta mikä siinä on kaikkein ylellisintä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa lippulaiva Hymer B-klasse Masterline I 890 valloittaa runsailla tiloillaan ja siistillä viimeistelyllään. Hyvää: vakaus, valoisuus, tilat, viimeistely. Huonoa: kääntöympyrän halkaisija, rapinat, kallis varustelu. Hymer Masterline on vuosi sitten esitelty valmistajansa ylellisin ja suurin mallisarja, josta saimme ajoon pisimmän yhdeksänmetrisen kolmiakselisen version. Integroitu kori on rakennettu Mercedes-Benz Sprinterin etuvetoiselle alustalle, dieselmoottori on tuttu 2,1-litrainen 170-hevosvoimaisena ja vaihteisto yhdeksänlovinen automaatti.Jo perushinta alkaa 130 000 eurosta ja esittelyauton varustus nostaa sen liki 200 tonniin. Yhtä hulppeaa matkakotia ei usein tule vastaan. Kukkaron lisäksi kokonaispainoltaan 5,5-tonnisen puikkoihin hyppäämistä rajoittaa kuorma-autokortin tarve. Nopeusrajoitus on kuitenkin 100 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTilaa ja valoaNahkaverhoilusta, puupinnoista ja runsaasta varustelusta huolimatta ylellisintä Masterlinessa on tilavuus, lisäsentit leveydessä ja pituudessa poistavat ahtauden tunteen. Niin WC:lle, suihkulle kuin käsienpesualtaallekin on omat tilansa, turha kumartelu jää pois. Lattia on koko mitaltaan tasainen, yhtenäisen tilan saa jaettua liukuovella. Takapään makuuosastolla pystyy pukeutumaan ilman akrobatiaa, ja keittiössä touhuavan kokin ohi on helppo sujahtaa. Takana vuoteet saa joko kahtena erillisenä tai yhtenä leveänä, etusänky laskeutuu sähköllä ohjaamon yläpuolelta. Valoisuus lisää avaruuden tuntua, ikkunoita on paljon. Luonnonvaloa on tarjolla kattoikkunoiden kautta myös suihkukoppiin ja vessaan. Pimeän laskeuduttua valoja on riittävästi sopivissa paikoissa, mutta kytkimiä on jo vaikeampi löytää. Keittiössä lieden ympärillä on vapaata laskutilaa. Jääkaappiin sopii pidemmänkin reissun eväät. Istumaryhmässä on tilaa viidelle, pöytä on suurennettavissa ja kaikkiin suuntiin liikuteltavissa. Kätevää säilytystilaa on runsaasti, joten tavaroita ei tarvitse sulloa. Laatikot ja luukut sulkeutuvat ja lukittuvat laadukkaan oloisesti. Epäjärjestelmällisemmälle asukille tilojen paljous tuottaa jo etsiskelyn tuskaa.Tavaratilaa löytyy lisää ulkopuolelta: takatalliin sopivat pihakalusteet ja polkupyörät, matkustamon alla olevaan tilaan sukset ja mailat ynnä muut harrastusvälineet. Lattian alla oleviin tiloihin pääsee luukkujen kautta myös sisältä. Harvemmin tarvittavat luukut eivät ole keskuslukituksen takana. Leiriytyessä korin saa tasattua vaateriin hydraulisesti.Mercedeksen ohjaamo ja voimalinjaKun kapteenin istuimen kääntää sohvaryhmästä ajosuuntaan, eteen avautuu Mercedes-Benz Sprinteristä tuttu kojetaulu mittaristoineen ja kosketusnäytön kautta toimivine viihdejärjestelmineen. Automaattivaihteistoa käsketään oikeanpuoleisesta viiksestä helpottaen vekslaamista, jota pitkä akseliväli ja ulkomitat teettävät. Integroidun ohjaamon kuoret ovat Hymerin tekemiä, eli leveyttä on enemmän kuin vakio-Sprinterissä. Vain kuskin puolella on ovi, apparin puolelle on helppo kulkea oleskelupuolelta. Kojelauta jatkuu silmänkantamattomiin, parkkikiekon asettamiseen tarvitsee jatkovarren. Myös tuulilasi on valtava: A-pilarit ovat näkökentässä mutta niin kaukana, että katveet jäävät kapeiksi. Jyrkkiin mutkiin joutuu kurkkaamaan sivuikkunoista. Isot peilit ja peruutuskamera auttavat pysäköintitilanteissa.Ison auton kankeus kaupunkisokkelossa vaihtuu leppoisaksi matkanteoksi tien auetessa. Pitkä akseliväli, teli ja neljän tonnin tyhjäpaino tekevät tehtävänsä, ajo on vakaata tuulisemmallakin kelillä. Matala melutaso kruunaa ajomukavuuden, hiekkatiellä rapinaa kantautuu sisälle jonkin verran. Kuusi pyörää sinkoaa soraa ja meluaa mukulakivetyksellä neljää enemmän, vaikka teli tasoittaakin kulkua.Mutkatiellä korkea auto kallistelee matalasta painopisteestä ja taka-akselien suuremmasta raideleveydestä huolimatta, minkä lisäksi vauhtia rajoittaa irtaimiston sijoittelu ja kiinnitys. Suuri otsapinta ja paino teettävät töitä Mersun koneelle, ja yhdeksänvaihteinen automaatti joutuu ahkeroimaan. Voima kuitenkin riittää, sallittu satanen säilyy ylämäissäkin eikä moottoritielle kiihdytyksissä tarvitse arastella.Eniten koko näkyy huoltoasemalla. Kulutus on vähimmilläänkin yli kymmenen litraa, eikä raskaalla jalalla 15 l/100 km riitä. Kateellisten katseet saavat kuitenkin tankkauslaskun unohtumaan nopeasti.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hymer B-klasse Masterline I 890 Hinta alkaen 131 900 € Koeajetun auton hinta varusteineen 193 000 € Moottori Dieselmoottori 2 143 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1400–2800 r/min) Mitat pituus 8990 mm, leveys 2250 mm, korkeus 2960 mm, akseliväli 4800 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 380 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle