11.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Man eTGE -sähköpakettiauto mahdollistaa päästöttömän logistiikan. Hyvää: hiljaisuus, vääntö, ajettavuus, helppous. Huonoa: rajallinen toimintamatka, ryömiminen vaikeaa. Nyt sekin ihme on nähty – suuremman luokan pakettiauto on saanut täysin sähköisen voimalinjan. Pääsimme ottamaan Man eTGE -täyssähköversion ensityypit kotimaan kamaralla.Lyhyt perehdytys sähköpakun käyttöön on todellakin lyhyt, sillä hallintalaitteet vastaavat täysin polttomoottorikäyttöistä mallia. Liikkeelle lähdettäessä tulee mieleen ensimmäinen kokemus sähköautolla ajamisesta, mutta vielä voimakkaammalla wau-efektillä. Pakettiautoihin yleensä kuuluva dieselin karkea käyntiääni loistaa poissaolollaan, kuten kaikki muutkin ylimääräiset äänet. Auto on onnistuttu tekemään uskomattoman hiljaiseksi, mikä saattaisi tuntua pakettiautossa jopa asiaankuulumattomalta – ellei se olisi niin miellyttävää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajoitettua tunnottomuuttaMatkavauhtiin 136-hevosvoimainen eTGE kiihtyy erinomaisesti, mutta 90 kilometrin tuntinopeuteen asetettu nopeusrajoitin ärsyttää. Toki rajoittimenkin tarkoitusperä on hyväksyttävä, sillä jo valmiiksi lyhyt noin 170 kilometrin toimintamatka vähenisi silmissä, jos näin suurella poikkipinta-alalla varustetulla autolla ajettaisiin yhtään kovempaa.Totuttelua vaatii myös energian talteenotto, mutta kun kuski on kerännyt hetken ajokokemusta, voimakkaaseen ’’moottorijarrutukseen’’ tottuu. Tällöin sitä on helppo hyödyntää ennakoivassa ajotyylissä.Pysäköintipaikalla eTGE säväyttää, kokoisekseen ketterä auto yhdistettynä äänettömyyteen saa aikaan tunteen, ettei tämän kokoinen auto ole koskaan tuntunut näin pieneltä ajaa. Hymy tosin vaihtuu hyvin nopeasti päinvastaiseen ilmeeseen, kun hieman mäkiseen ruutuun ryömittäessä Man joko valuu taaksepäin tai ryntää eteenpäin. Kaasupolkimessa ei ole minkäänlaista tuntumaa, eikä mikään avustin estä autoa valumasta alamäkeen, jos poljinta ei paina tarpeeksi.Se toimintamatka…Varustelutasosta riippuen eTGE:n kantavuus eroaa normaalista Man TGE:stä 200–300 kilogrammaa varustelutasosta riippuen. Koeajoauton kantavuus oli 994 kg. Vetomassassa ero on suurempi, sillä eTGE:llä ei saa vetää kärryä lainkaan. Lastattavuus on yhtä helppoa kuin TGE:ssä, ovet aukeavat tarvittaessa 180 astetta eikä lastauskorkeus ole muuttunut ainakaan radikaalisti akuston takia. Hienosti toimivan hyötyauton huonoin puoli on ikävä kyllä sen käytännöllisyys pitkien ajomatkojen maassamme. Vanhalla NEDC-mittaustavalla Manin toimintamatkaksi on mitattu 174 kilometriä, mutta käytäntö osoittaa matkan jäävän vielä hieman lyhyemmäksi, ainakin ajon koostuessa pitkälti moottori- ja valtateistä.Onneksi 36 kilowattitunnin akusto latautuu CCS-pikalatauksella tyhjästä 80 prosenttiseen varaukseen 40 minuutissa, mutta suurinta osaa kotimaisista logistiikkayrityksistä tämä tuskin lohduttaa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen MAN eTGE 3.140 4X2 Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 290 Nm Vääntö 290 Nm Huippunopeus 90 km/h Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 3640 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa