11.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Hyödyllistä tulevaisuutta – Man eTGE Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Man eTGE -sähköpakettiauto mahdollistaa päästöttömän logistiikan. Hyvää: hiljaisuus, vääntö, ajettavuus, helppous. Huonoa: rajallinen toimintamatka, ryömiminen vaikeaa. Nyt sekin ihme on nähty – suuremman luokan pakettiauto on saanut täysin sähköisen voimalinjan. Pääsimme ottamaan Man eTGE -täyssähköversion ensityypit kotimaan kamaralla.Lyhyt perehdytys sähköpakun käyttöön on todellakin lyhyt, sillä hallintalaitteet vastaavat täysin polttomoottorikäyttöistä mallia. Liikkeelle lähdettäessä tulee mieleen ensimmäinen kokemus sähköautolla ajamisesta, mutta vielä voimakkaammalla wau-efektillä. Pakettiautoihin yleensä kuuluva dieselin karkea käyntiääni loistaa poissaolollaan, kuten kaikki muutkin ylimääräiset äänet. Auto on onnistuttu tekemään uskomattoman hiljaiseksi, mikä saattaisi tuntua pakettiautossa jopa asiaankuulumattomalta – ellei se olisi niin miellyttävää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajoitettua tunnottomuuttaMatkavauhtiin 136-hevosvoimainen eTGE kiihtyy erinomaisesti, mutta 90 kilometrin tuntinopeuteen asetettu nopeusrajoitin ärsyttää. Toki rajoittimenkin tarkoitusperä on hyväksyttävä, sillä jo valmiiksi lyhyt noin 170 kilometrin toimintamatka vähenisi silmissä, jos näin suurella poikkipinta-alalla varustetulla autolla ajettaisiin yhtään kovempaa.Totuttelua vaatii myös energian talteenotto, mutta kun kuski on kerännyt hetken ajokokemusta, voimakkaaseen ’’moottorijarrutukseen’’ tottuu. Tällöin sitä on helppo hyödyntää ennakoivassa ajotyylissä.Pysäköintipaikalla eTGE säväyttää, kokoisekseen ketterä auto yhdistettynä äänettömyyteen saa aikaan tunteen, ettei tämän kokoinen auto ole koskaan tuntunut näin pieneltä ajaa. Hymy tosin vaihtuu hyvin nopeasti päinvastaiseen ilmeeseen, kun hieman mäkiseen ruutuun ryömittäessä Man joko valuu taaksepäin tai ryntää eteenpäin. Kaasupolkimessa ei ole minkäänlaista tuntumaa, eikä mikään avustin estä autoa valumasta alamäkeen, jos poljinta ei paina tarpeeksi.Se toimintamatka…Varustelutasosta riippuen eTGE:n kantavuus eroaa normaalista Man TGE:stä 200–300 kilogrammaa varustelutasosta riippuen. Koeajoauton kantavuus oli 994 kg. Vetomassassa ero on suurempi, sillä eTGE:llä ei saa vetää kärryä lainkaan. Lastattavuus on yhtä helppoa kuin TGE:ssä, ovet aukeavat tarvittaessa 180 astetta eikä lastauskorkeus ole muuttunut ainakaan radikaalisti akuston takia. Hienosti toimivan hyötyauton huonoin puoli on ikävä kyllä sen käytännöllisyys pitkien ajomatkojen maassamme. Vanhalla NEDC-mittaustavalla Manin toimintamatkaksi on mitattu 174 kilometriä, mutta käytäntö osoittaa matkan jäävän vielä hieman lyhyemmäksi, ainakin ajon koostuessa pitkälti moottori- ja valtateistä.Onneksi 36 kilowattitunnin akusto latautuu CCS-pikalatauksella tyhjästä 80 prosenttiseen varaukseen 40 minuutissa, mutta suurinta osaa kotimaisista logistiikkayrityksistä tämä tuskin lohduttaa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen MAN eTGE 3.140 4X2 Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 290 Nm Vääntö 290 Nm Huippunopeus 90 km/h Mitat pituus 5986 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 3640 mm Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?