24.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i10 1.0T N-line – terhakka torikassi herättää kysymyksen, mihin A-segmentin autoja tarvitaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallimenestyksen innoittamana Hyundai i10 laajentaa N-mallistoa pikkuautoluokkaan. Hyvää: tilat, pirteys, turvavarustelu, takuu, kulutus. Huonoa: ajoasento, melutaso, pitkät välitykset. Päästöjen suitsimisen luulisi johtavan pienten ja keveiden autojen suosimiseen, mutta todellisuus on toinen: päästö- ja turvallisuusmääräysten kiristyminen vaati kalliimpia materiaaleja ja monimutkaisempia tekniikoita. Kun kysyntä vähenee, monen autonvalmistajan mielestä A-segmentin autoja ei pysty nykyvaatimusten mukaan enää valmistamaan kannattavasti. Useampi merkki onkin jo luovuttanut tässä luokassa – kaupoistamme ovat hävinneet jo Ford Ka, Opel Adam/Karl, Suzuki Alto, Renault Twingo, Citroën C1 ja Peugeot 108. Hyundai i10 sen sijaan murtaa myyttiä, sillä malli uudistui perusteellisesti alkuvuodesta.Uuden i10:n moottorit täyttävät tuoreimmat päästömääräykset, ja turvavarustelu häkellyttää tässä kokoluokassa. Silti hinta on pidetty kilpailukykyisenä. Nyt mallisto laajenee urheilullisella N-line-varustetasolla ja siihen sopivalla turbomoottorilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurboahdettu kolmisylinterinenHyundai i10:n saa muista pienimmän luokan autoista poiketen useammalla moottorivaihtoehdolla. Kolmesta bensiinimoottorista kaksi on vapaastihengittäviä, 1,0- (67 hv) ja 1,2-litraiset (84 hv). Tuorein tulokas on litraisen kolmipyttyisen turboahdettu painos (100 hv), jonka saa vain nyt ajetulla N-line-terästyksellä. Ahtaminen lisää tietysti tehoa, mutta ennen kaikkea tuplaa vääntömomentin normaaleilla käyttökierroksilla. Ajossa puhdittomuus alakierroksilla tuottaa pienen pettymyksen, sillä pikkukolmonen tykkää kierrosten iloisemmasta rallatuksesta. Sporttimallin luonteeseen viisivaihteisen vaihteiston välitykset ovat turhan pitkät. Vaikka vaihtamisopastin tyrkyttää koko ajan isompaa pykälää, moottori tuntuu pullikoivan vastaan jyrinällään. Pienemmällä vaihteella kulku on reippaampaa ja kuulostaa terveemmältä, silti kulutus pysyy alle kuuden litran.Runsas varusteluJo Fresh-perusmallin varustelu löi kaikki ällikällä keväisen ensiesittelyn yhteydessä. Sähköisistä avustimista vakiona ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutus, kaistavahti, kuljettajan vireystilan valvonta, kaukovaloavustin, lämmitettävä ratti ja hätäpuhelutoiminto. Comfort-tasoon kuuluu vielä peruutuskamera, puhelimen latausalusta sekä puhetta totteleva 8 tuuman kosketusnäyttö.N-line pystyy panemaan paremmaksi vain ulkoisilla avuillaan. Puskurit ja jäähdyttimen säleikkö ovat räyhäkämmät sekä vanteet suuremmat. Punaista väriä löytyy puskureiden lisäksi kojelaudan suuttimista ja ratin tikkauksista. Istuimia kehutaan urheilullisemmiksi, mutta silti jää kaipaamaan tukea reisille, kuten ratin etäisyyssäätöäkin.Jos istuma-asento ei häiritse, pientä Hyundaita on kiva ohjastaa. Kevyt auto taittuu mutkiin innokkaasti. Vaihdekeppiä saa heiluttaa ahkerasti, mutta sen liikkeet ovat sujuvia ja kytkin kevyt käyttää. Tien pinnan ja kitkan muutokset kantautuvat näppeihin ja korviin pikkuautomaisesti niin hyvässä kuin pahassakin.Koeajon lopuksi jää aprikoimaan alun ongelmaa A-segmentin olemassaolosta. Nyt ajetun i10:n hinnalla saa nimittäin ensi kuussa kaupasta pykälää isomman i20:n samalla moottorilla ja kutakuinkin samoin varustein.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Hyundai i10 1.0T-GDI 5MT N-line Hinta alkaen 17 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 19 607 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 75 kW (100 hv), 4500 r/min Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 172 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,4 (yhd.) CO2-päästöt 123 g/km Mitat pituus 3675 mm, leveys 1680 mm, korkeus 1483 mm, akseliväli 2425 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa