30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i20 on uudistunut, ja on nyt parempi kuin ennen. Vielä löytyy kuitenkin hieman petrattavaa. Hyvää: Varustelu, tilat, tilava takaistuin, voimalinja. Huonoa: Ohjaamon muovisuus, jatkuvat piippaukset. Hyundai i20 on uudistunut ja melko paljon vielä. Autot paranevat koko ajan ja tosiasia on, että nykyautoista on välillä vaikea löytää moitittavaa. Hyundai i20:kin on parantunut paljon eikä senkään kohdalla voi enää sanoa, että ennen kaikki olisi ollut paremmin.Vaikka Hyundai on muuttunut hyvin merkittävästi monella osa-alueella, tämänkertaisessa uudistuksessa kysymyksessä on kuitenkin niin sanottu facelift, nykysukupolvi on tullut alunperin myyntiin 2020.Hyundain muotoilu on parantunut nyt huomattavasti, keulan leveä säleikkö kruunaa nykymallin ilmeen. Takana valot ja mustat kontrastiosat luovat visuaalisuutta ja dynaamista ilmettä. Hyundai i20 muotoilu ja ilme on jopa niin erottuva, että se ei ole välttämättä kaikkien mieleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät varusteetMoottori koeajoi Hyundai i20 -mallistosta niin sanotun lippulaivamallin, joka muutamine lisävarusteineen jää hinnaltaan juuri alle 30 000 euron. Style-varustellun auton lisävarusteina autossa oli Safety Pack sekä navigaattori Bluelinkillä. Safety Packiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin sekä törmäyksen esto peruutettaessa. Kun pysäköintiavustin oli vielä joskus kalliimpien ja isompien autojen varuste, Hyundai i20:n Safety Pack sisältää senkin.Muita vakiovarusteita ovat muun muassa älypuhelimen langaton lataus sekä turvallisuusjärjestelmät, kuten kaistallapitoavustin sekä kaistavahti.Hyundai i20:n varustelu on jo vakiovarusteltunakin hyvä, muun muassa ihan kelvolliset led-ajovalot sisältyvät hintaan sekä hätäjarrutusjärjestelmä muiden tielläliikkujien tunnistuksella kuuluvat auton vakiovarustukseen. Hybridivoimalinja toimiiAuton voimalinjana on 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensiinimoottori kevythybriditekniikalla höystettynä. Autolla pääsee talvikelissä matka-ajossa kuormattunakin kohtuulliseen noin 5 litran polttoaineenkulutukseen. Kaupunkiliikenteessä hybriditekniikka luonnollisesti säästää hyvin myös polttoainetta.Voimalinja tarjoaa tehoa 88 kilowattia (120 hv) ja siihen on kytkettynä 7-portainen kaksoiskytkivaihteisto. Puhtia on pikkuautoksi riittämiin, välillä korkeammalla kuormituksella esimerkiksi ylämäkeen pyrkiessä moottorin joutuu pakottamaan kick downia apuna käyttäen vaihtamaan pienempää vaihdetta. Puhtia riittää kuitenkin ihan hyvin myös matka-ajoon.Hybridivoimalinja toimii kaiken kaikkiaan mukavan eleettömästi. Moottorin tunnistaa äänimaailman perusteella kolmisylinteriseksi.Toimii myös matka-ajossaAjettavuus i20:ssä on ihan hyvin kohdallaan muutenkin. Alusta toimii kiitettävästi polanteisellä talvitielläkin. Ohjaustuntuma i20:ssä ei ole parasta mahdollista, mutta sitäkin voi sanoa kelvolliseksi. Matka-ajossa ei uskoisi, että Hyundai on pikkuauto, se kulkee maantiellä isomman auton elkein. Sisätiloissa esimerkiksi i20:n infotainment suurine näyttöineen on todellakin nykypäivää. Infotainment on Hyundaissa looginen käyttää.Sisätiloja ja varsinkin kojelautaa hallitsee valitettavasti hyvin muovinen tunnelma. Monet i20:n kilpailijat ovat osoitus siitä, että sisätilat pystyy kyllä muotoilemaan ja verhoilemaan nykymateriaaleilla miellyttävämmin, mutta samalla myös edullisesti. Hyundain perusilme sisätiloissa siis häiritsee. Kovaa kylmää muovia on viljelty niin keskikonsolissa kuin muuallakin kojelaudassa. Mustaa ja kylmää ja halvanoloista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkuvaa piippailluaKaikissa uusissa autoissa on otettu tämän vuoden alusta alkaen käyttöön älykäs nopeusavustin, eli ISA (Intelligent Speed Assist). Avustin siis lukee auton navigaation karttapohjia sekä lukee liikennemerkkejä ja niiden pohjalta ilmoittaa kuljettajalle vallitsevan nopeusrajoituksen. Järjestelmän tehtävänä on ilmoittaa nopeusrajoitus kuljettajalle kuvakkeena mittaristossa sekä äänimerkillä.Hyundaissa asia on ratkaistu siten, että kilometrinkin ylitys voimassa olevaan nopeusrajoitukseen saa järjestelmän piippaamaan. Kun mukaan otetaan vielä kaistavahdin sekä nopeusrajoituksen vaihtumisesta kertovat piippaukset, voi sanoa, että Hyundai piippaa koko ajan.Toki, ongelma on ratkaistu sillä yksinkertaisella konstilla, että Hyundailla ei ajeta ylinopeutta – vaikkakin se, että autolla ajetaan yksi, kaksi tai kolme kilometriä yli sallitun, tee kuljettajasta huolimatonta ja piittaamatonta. Jos haluaa ajaa Hyundailla, että auto ei piippaile, ajaminen menee helposti alinopeudeksi.Toisena puolena järjestelmässä on se, että ylinopeudesta ilmoittaminen ei myöskään estä autolla ajamasta reipasta ylinopeutta, joten joku muu ratkaisu olisi Hyundainkin tapauksessa toimivampi. Hyundailla säädettyä määräystä on tulkittu täysin kirjaimellisesti. Monella muilla autovalmistajilla tämä asia on ratkaistu toisin tavoin, esimerkiksi niin, että infotainmentin kulmassa on pieni äänimerkin kuvake, jota painamalla ISA-järjestelmän piippaukset saa mykistettyä. Takana oivat oltavatPiippaukset häiritsevät myös matkustajia, takanakin, vaikka takana i20:ssä on muuten ihan hyvät oltavat. Aikuinen mahtuu Hyundain takapenkille hyvin. Pikkuautossa, kun tilaa on niukasti, on tärkeää että takatilat suunnitellaan siten, että sinnekin mahtuu ja Hyundaissa siinä on onnistuttu hyvin.Hyundain hybridi-mallissa on vaatimaton tavaratila, vain 262 litraa, perusversioissa litroja on 90 litraa enemmän, 352 litraa. Hybridijärjestelmä syö hybridiversiosta tavaratilaa.Hyundai i20 on muutamista puutteistaan huolimatta ihan varteenotettava auto luokassaan, selväähän on, että kaikkea ei voi saada varsinkaan tässä hintaluokassa. Esimerkiksi Toyota Yaris sekä Renault Clio, jotka ovat tässä kokoluokassa varsin suosittuja, ovat saaneet Hyundaista päivityksen myötä varsin varteenotettavan kilpailijan.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHyundai i20 1.0 T-GDi 120 hv 48V Hybrid 7DCT-aut. Style KEVYTHYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 88 kW (120 hv), 200 Nm WLTP-kulutus 5,2 l/100km CO 2 -päästöt 118 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s huippunopeus ei ilmoitettu km/h Mitat Pituus 4 040 mm Leveys 1 775 mm Korkeus 1 450 mm Akseliväli 2 580 mm Tavaratila 262 l Omamassa 1 225 kg perävaunu 1 110 / 450 kg Euro NCAP 4 tähteä (2021) Takuu 5 v hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 26 990 € koeajoauto 29 971 € Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä