30.1.2024

Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin

Hyundai i20 on uudistunut, ja on nyt parempi kuin ennen. Vielä löytyy kuitenkin hieman petrattavaa. Hyvää: Varustelu, tilat, tilava takaistuin, voimalinja. Huonoa: Ohjaamon muovisuus, jatkuvat piippaukset.

Hyundai i20 on uudistunut ja melko paljon vielä. Autot paranevat koko ajan ja tosiasia on, että nykyautoista on välillä vaikea löytää moitittavaa. Hyundai i20:kin on parantunut paljon eikä senkään kohdalla voi enää sanoa, että ennen kaikki olisi ollut paremmin.

Vaikka Hyundai on muuttunut hyvin merkittävästi monella osa-alueella, tämänkertaisessa uudistuksessa kysymyksessä on kuitenkin niin sanottu facelift, nykysukupolvi on tullut alunperin myyntiin 2020.

Hyundain muotoilu on parantunut nyt huomattavasti, keulan leveä säleikkö kruunaa nykymallin ilmeen. Takana valot ja mustat kontrastiosat luovat visuaalisuutta ja dynaamista ilmettä. Hyundai i20 muotoilu ja ilme on jopa niin erottuva, että se ei ole välttämättä kaikkien mieleen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät varusteet

Moottori koeajoi Hyundai i20 -mallistosta niin sanotun lippulaivamallin, joka muutamine lisävarusteineen jää hinnaltaan juuri alle 30 000 euron. Style-varustellun auton lisävarusteina autossa oli Safety Pack sekä navigaattori Bluelinkillä. Safety Packiin kuuluu muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin sekä törmäyksen esto peruutettaessa. Kun pysäköintiavustin oli vielä joskus kalliimpien ja isompien autojen varuste, Hyundai i20:n Safety Pack sisältää senkin.

Muita vakiovarusteita ovat muun muassa älypuhelimen langaton lataus sekä turvallisuusjärjestelmät, kuten kaistallapitoavustin sekä kaistavahti.

Hyundai i20:n varustelu on jo vakiovarusteltunakin hyvä, muun muassa ihan kelvolliset led-ajovalot sisältyvät hintaan sekä hätäjarrutusjärjestelmä muiden tielläliikkujien tunnistuksella kuuluvat auton vakiovarustukseen.

Hybridivoimalinja toimii

Auton voimalinjana on 1-litrainen ja 3-sylinterinen bensiinimoottori kevythybriditekniikalla höystettynä. Autolla pääsee talvikelissä matka-ajossa kuormattunakin kohtuulliseen noin 5 litran polttoaineenkulutukseen. Kaupunkiliikenteessä hybriditekniikka luonnollisesti säästää hyvin myös polttoainetta.

Voimalinja tarjoaa tehoa 88 kilowattia (120 hv) ja siihen on kytkettynä 7-portainen kaksoiskytkivaihteisto. Puhtia on pikkuautoksi riittämiin, välillä korkeammalla kuormituksella esimerkiksi ylämäkeen pyrkiessä moottorin joutuu pakottamaan kick downia apuna käyttäen vaihtamaan pienempää vaihdetta. Puhtia riittää kuitenkin ihan hyvin myös matka-ajoon.

Hybridivoimalinja toimii kaiken kaikkiaan mukavan eleettömästi. Moottorin tunnistaa äänimaailman perusteella kolmisylinteriseksi.

Toimii myös matka-ajossa

Ajettavuus i20:ssä on ihan hyvin kohdallaan muutenkin. Alusta toimii kiitettävästi polanteisellä talvitielläkin. Ohjaustuntuma i20:ssä ei ole parasta mahdollista, mutta sitäkin voi sanoa kelvolliseksi. Matka-ajossa ei uskoisi, että Hyundai on pikkuauto, se kulkee maantiellä isomman auton elkein.

Sisätiloissa esimerkiksi i20:n infotainment suurine näyttöineen on todellakin nykypäivää. Infotainment on Hyundaissa looginen käyttää.

Sisätiloja ja varsinkin kojelautaa hallitsee valitettavasti hyvin muovinen tunnelma. Monet i20:n kilpailijat ovat osoitus siitä, että sisätilat pystyy kyllä muotoilemaan ja verhoilemaan nykymateriaaleilla miellyttävämmin, mutta samalla myös edullisesti. Hyundain perusilme sisätiloissa siis häiritsee. Kovaa kylmää muovia on viljelty niin keskikonsolissa kuin muuallakin kojelaudassa. Mustaa ja kylmää ja halvanoloista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jatkuvaa piippaillua

Kaikissa uusissa autoissa on otettu tämän vuoden alusta alkaen käyttöön älykäs nopeusavustin, eli ISA (Intelligent Speed Assist). Avustin siis lukee auton navigaation karttapohjia sekä lukee liikennemerkkejä ja niiden pohjalta ilmoittaa kuljettajalle vallitsevan nopeusrajoituksen. Järjestelmän tehtävänä on ilmoittaa nopeusrajoitus kuljettajalle kuvakkeena mittaristossa sekä äänimerkillä.

Hyundaissa asia on ratkaistu siten, että kilometrinkin ylitys voimassa olevaan nopeusrajoitukseen saa järjestelmän piippaamaan. Kun mukaan otetaan vielä kaistavahdin sekä nopeusrajoituksen vaihtumisesta kertovat piippaukset, voi sanoa, että Hyundai piippaa koko ajan.

Toki, ongelma on ratkaistu sillä yksinkertaisella konstilla, että Hyundailla ei ajeta ylinopeutta – vaikkakin se, että autolla ajetaan yksi, kaksi tai kolme kilometriä yli sallitun, tee kuljettajasta huolimatonta ja piittaamatonta. Jos haluaa ajaa Hyundailla, että auto ei piippaile, ajaminen menee helposti alinopeudeksi.

Toisena puolena järjestelmässä on se, että ylinopeudesta ilmoittaminen ei myöskään estä autolla ajamasta reipasta ylinopeutta, joten joku muu ratkaisu olisi Hyundainkin tapauksessa toimivampi. Hyundailla säädettyä määräystä on tulkittu täysin kirjaimellisesti. Monella muilla autovalmistajilla tämä asia on ratkaistu toisin tavoin, esimerkiksi niin, että infotainmentin kulmassa on pieni äänimerkin kuvake, jota painamalla ISA-järjestelmän piippaukset saa mykistettyä.

Takana oivat oltavat

Piippaukset häiritsevät myös matkustajia, takanakin, vaikka takana i20:ssä on muuten ihan hyvät oltavat. Aikuinen mahtuu Hyundain takapenkille hyvin. Pikkuautossa, kun tilaa on niukasti, on tärkeää että takatilat suunnitellaan siten, että sinnekin mahtuu ja Hyundaissa siinä on onnistuttu hyvin.

Hyundain hybridi-mallissa on vaatimaton tavaratila, vain 262 litraa, perusversioissa litroja on 90 litraa enemmän, 352 litraa. Hybridijärjestelmä syö hybridiversiosta tavaratilaa.

Hyundai i20 on muutamista puutteistaan huolimatta ihan varteenotettava auto luokassaan, selväähän on, että kaikkea ei voi saada varsinkaan tässä hintaluokassa. Esimerkiksi Toyota Yaris sekä Renault Clio, jotka ovat tässä kokoluokassa varsin suosittuja, ovat saaneet Hyundaista päivityksen myötä varsin varteenotettavan kilpailijan.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Hyundai i20 1.0 T-GDi 120 hv 48V Hybrid 7DCT-aut. Style
KEVYTHYBRIDI, etuveto
3-syl. bensiinimoottori 998 cm 3
7-v. automaattivaihteisto
88 kW (120 hv), 200 Nm
WLTP-kulutus 5,2 l/100km
CO 2 -päästöt 118 g/km
Suorituskyky 0–100 km/h 10,1 s
huippunopeus ei ilmoitettu km/h
Mitat
Pituus 4 040 mm
Leveys 1 775 mm
Korkeus 1 450 mm
Akseliväli 2 580 mm
Tavaratila 262 l
Omamassa 1 225 kg
perävaunu 1 110 / 450 kg
Euro NCAP 4 tähteä (2021)
Takuu 5 v
hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 26 990 €
koeajoauto 29 971 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat