8.4.2025

Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän

Kuva Tuomas Rajala

Edullisia sähköautoja virtaa markkinoille kovalla tahdilla. Uusin tulokas Hyundai Inster tavoittelee jalansijaa persoonallisella paketilla.

Inster maksaa halvimmillaan 25 990 euroa. Tuolla hinnalla korealaisvalmistajan pikkuinen sähköauto istahtaa Suomen kolmanneksi halvimman sähköauton paikalle. Kärkipaikalla paistattelee MG4 (24 500€) ja kakkosena Citroën eC3 (25 290€).

Sähköautoissa kisailua käydään siis tätä nykyä huipputehon lisäksi myös pienimmällä hinnalla. Edullisten sähköautojen joukkoon liittyy piakkoin myös Fiat Grande Pandan sähköversio.

Millä keinoin Hyundain hinta on painettu alas? Insterin suurin eroavaisuus kalliimpiin malleihin löytyy toki auton fyysisestä koosta. Hyundai on pienikokoinen kaupunkiauto. Pituutta söpöläisellä on 3,8 metriä, eli 14 senttiä vähemmän kuin vaikkapa Toyota Yariksella.

Insterin pieneen mittaan mahtuu yllättävän paljon autoa, sillä kyytiin menee helposti neljä aikuista. Takapenkin tilat ovat paljon hulppeammat kuin mielipiteet jakava ulkomuoto antaisi olettaa. Tilan puolesta suurempi haaste onkin auton leveys.

Hyundain pieni sähköauto on 160 cm leveä, eli noin 20 senttiä kapeampi kuin suurin osa markkinoilla olevista perusautoista. Sisätilassa se tarkoittaa ongelmia. Etenkin jos kuljettaja on nostanut joskus punttia tai sattuu olemaan siunattu horisontaalisesti merkittävämmällä genetiikalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kapea ohjaamo ei sovi ahtaanpaikankammoiselle

Insterin hytti on todella kapea, ja itselläni on hieman vaikeuksia mahtua kuskin paikalle. Ovi painaa olkapäähän ja olo on alkuun hieman klaustrofobinen. Pieneen tilaan toki tottuu, mutta isolle kuskille auto ei tarjoa ajomukavuutta pitkille matkoille.

Pidemmillä siivuilla riivaa myös se, ettei Insterissä ole lainkaan tukea oikealle kyynärpäälle. Se alkaa vaivaamaan yllättävän nopeasti, sillä muutenkin pienessä autossa on etenkin ison kuskin vaikeaa löytää hyvää ajoasentoa.

Hintaa on painettu alas toki myös montaa muuta nykyautoa pienemmällä akulla. Hinnat alkaen -mallissa akku on 42 kWh, joka antaa etuvetoiselle autolle 327 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Suuremmalla 49 kWh:n akulla toimintamatka on jopa 370 kilometriä.

Hyvää ja huonoa

  • Pihi voimalinja
  • Pitkä toimintamatka
  • Varustelu
  • Hinnan ja laadun suhde
  • Hidas pikalataus
  • Tietoviihde hidastelee

Pitkä toimintamatka perustuu alhaiseen kulutukseen. WLTP-vertailuluku on 14,3 kWh. Tämä toteutuu helposti jopa muutaman plusasteen lämpötilassa. En ihmettelisi, jos kesäkelillä Insterillä puhkottaisiin taajama-ajossa 10 kWh:n alitus. Pienellä ja sähköautoksi kevyellä pelillä se voisi hyvinkin onnistua.

Pieni kulutuslukema on monella tapaa hyvin hämmentävä. Insterin jälkeen koeajokohteekseni sattui toinen Hyundai: N-line varusteltu Kona. Sen kulutuslukemat olivat vastaavalla ajolla lähes 10 kWh suurempia. Jollain ilveellä Inster on siis saatu todella pihiksi, sillä mikään monsterikokoinen ei Konakaan ole.  

Ei se kaikkein nopein latautuja

Pieni kulutus on ilo etenkin talvikelissä, sillä lataus ei ole sieltä nopeimmasta päästä. Insterin maksimilatausnopeus on isoakkuisessa 85 kW ja pieniakkuisessa 73 kW. Maksimit ovat moneen muuhun verrattuna pienet, mutta suurempi haaste on kylmän kelin pikalataus.

Ilman akun esilämmitystä Inster ei ole halukas lataamaan puolellakaan teholla maksimista, vaikka alla on pidempi ajolenkki, ja periaatteessa akun kuvittelisi olevan kohtuullisen lämmin. Esilämmitys ei sekään ole nopea oikotie onneen, vaan auto vaatii pitkän varoajan.

Voimalinja on pieneen autoon varsin riittävä. 116 hv ja 147 Nm riittävät tarjoamaan hyvän suorituskyvyn kaupunkialueella, eikä ongelmia ole varsinaisesti maantielläkään. 0–100 km/h kiihdytys sujuu 10,6 sekunnissa, mikä riittää useimmille.

Vaikka kyseessä on varsin edullinen automalli, ei sitä monestakaan asiasta uskoisi. Design on oivaltavaa ja Inster on hyvin varusteltu pikkuauto. Ominaisuudet tuntuvat olevan paljon hintaansa paremmat, eikä halpaa hankintahintaa oikeastaan huomaa.

Jo perusvarustelu InTo tarkoittaa lämpöpumppua, digimittaristoa, tietoviihdenäyttöä, pysäköintitutkia, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja turvallisuusvarusteita. V2L, eli virran ulosotto tosin löytyy vasta kalliimmasta varustelutasosta.

Tietoviihdenäyttö ei ole aivan viimeisintä versiota verrattuna muihin Hyundai-malleihin ja siksi järjestelmää on paikoin melko hidas. Etenkin kylmällä kelillä ja heti startin jälkeen näyttö tuntuu reagoivan painalluksiin melkoisella viiveellä. Viisi vuotta sitten tällaista olisi tuskin tullut noteerattua, mutta kehitys kehittyy.

Hyundain ajettavuus on kuin isommalla autolla, eikä auto pelkää edes motarivauhteja. Ainoat nuhteet tulevat jousituksesta, joka tuntuu hieman huteralta moottoritien rampissa. Jos väylälle sattuu töyssy, tuntuu Inster pyrkii ottamaan pompusta kunnon ilmalennot.

Insterin ohjaimissa ei joudu siis tinkimään mistään olennaisesta. Toki ohjaamon materiaalit eivät ole aivan Premium-tasoa, mutta tuskin sitä kukaan edes odottaa. Ne ovat kuitenkin riittävän hyviä. Lisäksi auto on todella mukava parkkeerata ahtaisiin parkkiruutuihin. Tilaa löytyy helpommin kuin viisimetriselle luksus-SUV:lle, eivätkä naapurit kuiskuttele kateellisina.

Hyundai Inster 49 kWh 115 hv InTo

SÄHKÖAUTO, etuveto
84,5 kW (115 hv), 147 Nm
Akku brutto 49 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 85 kW

WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km
Toimintamatka 370 km
Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s
Huippunopeus 150 km/h

Mitat
Pituus 3 825 mm
Leveys 1 610 mm
Korkeus 1 575 mm
Akseliväli 2 580 mm
Tavaratila 280 l

Omamassa 1 335 kg

Euro NCAP 3 tähteä (2024)
Takuu 5 vuotta / 120 000 km
Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 27 990 €

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentit (2)

  • RISTO KOSONEN

    Halpuus on kovin suhteellista. Esim. Xpeng G6 lähtöhinta on Kiinassa euroiksi muutettuna vajaat 25 000, Suomessa n. 48 000!!!! Olisi mielenkiintoista nähdä joskus artikkeli tästä suomalaisesta hinnoittelusta. Tuntuu että meillä on juututtu menneeseen että auton ’täytyy’ maksaa tietyn verran. Oikealla hinnoittelulla voisi olla mahdollisuus saada todellinen muutos aikaan autokannassa ilman että aina huudetaan valtion (=veronmaksajat) tukea apuun.

    • Moottorin toimitus

      Hyvä idea. Meillä autot maksavat aivan toisella tavalla kuin valmistusmaassa. Syitä tälle on monia, ja niitä voisi kyllä avata omassa artikkelissa. Loistava juttuidea kyllä!

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat