8.4.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edullisia sähköautoja virtaa markkinoille kovalla tahdilla. Uusin tulokas Hyundai Inster tavoittelee jalansijaa persoonallisella paketilla. Inster maksaa halvimmillaan 25 990 euroa. Tuolla hinnalla korealaisvalmistajan pikkuinen sähköauto istahtaa Suomen kolmanneksi halvimman sähköauton paikalle. Kärkipaikalla paistattelee MG4 (24 500€) ja kakkosena Citroën eC3 (25 290€).Sähköautoissa kisailua käydään siis tätä nykyä huipputehon lisäksi myös pienimmällä hinnalla. Edullisten sähköautojen joukkoon liittyy piakkoin myös Fiat Grande Pandan sähköversio.Millä keinoin Hyundain hinta on painettu alas? Insterin suurin eroavaisuus kalliimpiin malleihin löytyy toki auton fyysisestä koosta. Hyundai on pienikokoinen kaupunkiauto. Pituutta söpöläisellä on 3,8 metriä, eli 14 senttiä vähemmän kuin vaikkapa Toyota Yariksella.Insterin pieneen mittaan mahtuu yllättävän paljon autoa, sillä kyytiin menee helposti neljä aikuista. Takapenkin tilat ovat paljon hulppeammat kuin mielipiteet jakava ulkomuoto antaisi olettaa. Tilan puolesta suurempi haaste onkin auton leveys.Hyundain pieni sähköauto on 160 cm leveä, eli noin 20 senttiä kapeampi kuin suurin osa markkinoilla olevista perusautoista. Sisätilassa se tarkoittaa ongelmia. Etenkin jos kuljettaja on nostanut joskus punttia tai sattuu olemaan siunattu horisontaalisesti merkittävämmällä genetiikalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKapea ohjaamo ei sovi ahtaanpaikankammoiselleInsterin hytti on todella kapea, ja itselläni on hieman vaikeuksia mahtua kuskin paikalle. Ovi painaa olkapäähän ja olo on alkuun hieman klaustrofobinen. Pieneen tilaan toki tottuu, mutta isolle kuskille auto ei tarjoa ajomukavuutta pitkille matkoille.Pidemmillä siivuilla riivaa myös se, ettei Insterissä ole lainkaan tukea oikealle kyynärpäälle. Se alkaa vaivaamaan yllättävän nopeasti, sillä muutenkin pienessä autossa on etenkin ison kuskin vaikeaa löytää hyvää ajoasentoa.Hintaa on painettu alas toki myös montaa muuta nykyautoa pienemmällä akulla. Hinnat alkaen -mallissa akku on 42 kWh, joka antaa etuvetoiselle autolle 327 kilometrin WLTP-toimintamatkan. Suuremmalla 49 kWh:n akulla toimintamatka on jopa 370 kilometriä. Hyvää ja huonoa Pihi voimalinja Pitkä toimintamatka Varustelu Hinnan ja laadun suhde Hidas pikalataus Tietoviihde hidastelee Pitkä toimintamatka perustuu alhaiseen kulutukseen. WLTP-vertailuluku on 14,3 kWh. Tämä toteutuu helposti jopa muutaman plusasteen lämpötilassa. En ihmettelisi, jos kesäkelillä Insterillä puhkottaisiin taajama-ajossa 10 kWh:n alitus. Pienellä ja sähköautoksi kevyellä pelillä se voisi hyvinkin onnistua.Pieni kulutuslukema on monella tapaa hyvin hämmentävä. Insterin jälkeen koeajokohteekseni sattui toinen Hyundai: N-line varusteltu Kona. Sen kulutuslukemat olivat vastaavalla ajolla lähes 10 kWh suurempia. Jollain ilveellä Inster on siis saatu todella pihiksi, sillä mikään monsterikokoinen ei Konakaan ole. Ei se kaikkein nopein latautujaPieni kulutus on ilo etenkin talvikelissä, sillä lataus ei ole sieltä nopeimmasta päästä. Insterin maksimilatausnopeus on isoakkuisessa 85 kW ja pieniakkuisessa 73 kW. Maksimit ovat moneen muuhun verrattuna pienet, mutta suurempi haaste on kylmän kelin pikalataus.Ilman akun esilämmitystä Inster ei ole halukas lataamaan puolellakaan teholla maksimista, vaikka alla on pidempi ajolenkki, ja periaatteessa akun kuvittelisi olevan kohtuullisen lämmin. Esilämmitys ei sekään ole nopea oikotie onneen, vaan auto vaatii pitkän varoajan.Voimalinja on pieneen autoon varsin riittävä. 116 hv ja 147 Nm riittävät tarjoamaan hyvän suorituskyvyn kaupunkialueella, eikä ongelmia ole varsinaisesti maantielläkään. 0–100 km/h kiihdytys sujuu 10,6 sekunnissa, mikä riittää useimmille.Vaikka kyseessä on varsin edullinen automalli, ei sitä monestakaan asiasta uskoisi. Design on oivaltavaa ja Inster on hyvin varusteltu pikkuauto. Ominaisuudet tuntuvat olevan paljon hintaansa paremmat, eikä halpaa hankintahintaa oikeastaan huomaa.Jo perusvarustelu InTo tarkoittaa lämpöpumppua, digimittaristoa, tietoviihdenäyttöä, pysäköintitutkia, mukautuvaa vakionopeudensäädintä ja turvallisuusvarusteita. V2L, eli virran ulosotto tosin löytyy vasta kalliimmasta varustelutasosta.Tietoviihdenäyttö ei ole aivan viimeisintä versiota verrattuna muihin Hyundai-malleihin ja siksi järjestelmää on paikoin melko hidas. Etenkin kylmällä kelillä ja heti startin jälkeen näyttö tuntuu reagoivan painalluksiin melkoisella viiveellä. Viisi vuotta sitten tällaista olisi tuskin tullut noteerattua, mutta kehitys kehittyy. Hyundain ajettavuus on kuin isommalla autolla, eikä auto pelkää edes motarivauhteja. Ainoat nuhteet tulevat jousituksesta, joka tuntuu hieman huteralta moottoritien rampissa. Jos väylälle sattuu töyssy, tuntuu Inster pyrkii ottamaan pompusta kunnon ilmalennot.Insterin ohjaimissa ei joudu siis tinkimään mistään olennaisesta. Toki ohjaamon materiaalit eivät ole aivan Premium-tasoa, mutta tuskin sitä kukaan edes odottaa. Ne ovat kuitenkin riittävän hyviä. Lisäksi auto on todella mukava parkkeerata ahtaisiin parkkiruutuihin. Tilaa löytyy helpommin kuin viisimetriselle luksus-SUV:lle, eivätkä naapurit kuiskuttele kateellisina. Hyundai Inster 49 kWh 115 hv InTo SÄHKÖAUTO, etuveto 84,5 kW (115 hv), 147 Nm Akku brutto 49 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 85 kW WLTP-kulutus 14,9 kWh / 100 km Toimintamatka 370 km Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 150 km/h Mitat Pituus 3 825 mm Leveys 1 610 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 580 mm Tavaratila 280 l Omamassa 1 335 kg Euro NCAP 3 tähteä (2024) Takuu 5 vuotta / 120 000 km Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 27 990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 4.11.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Bayon Cross – crossover, joka ei näytä niinkään crossoverilta 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 30.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i20 Hybrid – ennen kaikki ei ollut paremmin Kommentit (2) Halpuus on kovin suhteellista. Esim. Xpeng G6 lähtöhinta on Kiinassa euroiksi muutettuna vajaat 25 000, Suomessa n. 48 000!!!! Olisi mielenkiintoista nähdä joskus artikkeli tästä suomalaisesta hinnoittelusta. Tuntuu että meillä on juututtu menneeseen että auton ’täytyy’ maksaa tietyn verran. Oikealla hinnoittelulla voisi olla mahdollisuus saada todellinen muutos aikaan autokannassa ilman että aina huudetaan valtion (=veronmaksajat) tukea apuun. Hyvä idea. Meillä autot maksavat aivan toisella tavalla kuin valmistusmaassa. Syitä tälle on monia, ja niitä voisi kyllä avata omassa artikkelissa. Loistava juttuidea kyllä! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen