5.3.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ilmastoahdistukselle immuuneille – BMW X6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X6 on upea ja kyvykäs auto, mutta kehtaako isolla dieselillä enää ajaa? Hyvää: ajettavuus, mukavuus, kuskin paikka, suorituskyky. Huonoa: takatilat, kääntösäde, ulkomitat, perusvarustelu. BMW X6 on ikään kuin coupé-versio meilläkin suositusta X5-maasturista: perusmitat ja tekniikka ovat yhteneväisiä. Sutjakkaamman kattolinjan takia X6:n takaistuimella istutaan matalammalla jalat koukussa ja pää kattoa hipoen, siitä hyvästä kymppitonnin lisähinta lienee kohdallaan.Suurin ero on moottorivalikoimassa. Nykyisessä päästökriisissä X5:lle synninpäästön tuo lataushybridiversio, jonka laskennallisesti alhaiset CO2-päästöt tuovat merkittävän huojennuksen auto- ja ajoneuvoverojen lisäksi lisävarusteiden hintoihin. Edes X6:n perusmoottorille, kuusisylinteriselle dieselille, ei moista ymmärrystä ole tarjolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimakkaampi ilmeX6 on uudistunut kokonaan muun malliston vanavedessä ja samaa tyyliä seuraten. Radikaaleja muutoksia ei ole tehty, eli mahtipontinen olemus on ennallaan. Atleettisia muotoja on korostettu, mutta yhtään sirommaksi massiivista koria ei ole saatu. Varsinkin ahteri näyttää ylipainoiselta, vaikka vaaka näyttää isolle maasturille kohtuullista 2 200 kilon lukemaa. Polleaan maskiin alkaa jo tottua, ja nyt sen saa myös valaistuna herättämään kanssa-autoilijoissa joko hilpeyttä, kateutta tai ärtymystä.BMW oli lastannut esittelyautoon lisävarusteita liki 57 000 euron edestä. X6:n perusvarustelu kattaa kaiken tarpeellisen ja sähköiset turvajärjestelmät, mutta varsinaiset herkut on poimittava erikseen. Hierovat istuimet, nahkaverhoilu, tuulilasinäyttö sekä lämmitettävät kyynärnojat ja ratti hemmottelevat kuljettajaa. Samalla kamerat ja tutkat ympäriinsä poistavat valtavien ulkomittojen, muhkeiden muotojen ja pitkän akselivälin tuomaa kömpelyyttä.Rivikuutosen autuuttaParkkiruudusta päästyään kuskilla ei ole moittimista. Auto ikään kuin kutistuu vauhdin kasvaessa. Massa ei häiritse mutkatielläkään, ohjastaminen on vaivatonta. Ilmajousitus silottaa kaikenlaiset pinnat, tosin hukaten samalla terävimmän tuntuman tien pintaan. Edes testiauton M Sport -alusta ja 21-tuumaiset pyörät eivät pysty pilaamaan mukavuutta. Eristys muusta maailmasta jatkuu vaimeana äänitasona, ja kiihdytyksissä rivikuutosen jyminä kantautuu läpi juuri sopivasti.X6 on jo kolmilitraisella dieselillä melkoinen menijä. Paperilla arvot pistävät kampoihin urheiluautoina pidetyille autoille, lisäksi rutkan väännön ansiosta asiat tapahtuvat eleettömästi ilman moottorin huudatusta. Osa ansioista kuuluu etevälle kahdeksanvaihteiselle automaatille, vaihdot ovat oikea-aikaisia, nopeita ja vielä pehmeitäkin. Voimalinja ällistyttää tasaisen ajon hetkellisen kulutuksen ollessa 4 l/100 km, mutta keskikulutus nousee kuitenkin liki yhdeksään litraan. Rivikuutosen sointuja oli aivan pakko kutitella esiin – mahdollisuudet hupenevat automaailman sähköistyessä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka BMW X6 xDrive 30dA Hinta alkaen 111 068 € Koeajetun auton hinta varusteineen 167 990 € Moottori Dieselmoottori 2 993 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 195 kW (265 hv), 4000 r/min Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 620 Nm (2000–2500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 6,5 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,1 (yhd.) CO2-päästöt 211 g/km Mitat pituus 4935 mm, leveys 2004 mm, korkeus 1696 mm, akseliväli 2975 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1900 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous