7.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Isolle perheelle – Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oiva tilataksi, mutta automaattivaihteistoa jää kaipaamaan. Hyvää: hulppeat tilat, erillisistuimet, vakaa ajettavuus, hyvä näkyvyys. Huonoa: ei automaattivaihtoehtoa, kankeus kaupungissa. Opel Vivaro Tourer on uusi pikkubussiversio malliston huipulle. Tähänkin asti Vivaro -pakettiautosta on ollut saatavana sekä 1+8 -paikkainen Combi että viisipaikkainen Crewvan. Tourer lisää varusteita, ripauksen henkilöautomaisuutta ja enemmän erilaisia istuinratkaisuja. Istuinpaikkoja voi olla 7–9. Koripituuksia on kaksi, ero tuntuu eniten tavaratilassa. Tourer-mallin lisähinta on kuutisen tuhatta Combiin verrattuna.Tarkkasilmäisinkin erottaa Tourerin perusversioista ulkoapäin oikeastaan vain kromilla kuorrutetusta maskista, matkustamon pienistä liukuikkunoista ja isosta ylös aukeavasta takaluukusta. Sisällä verhoilu on prameampi ja ilmastointi vaihdettu automaattiseen. Vaikka Vivaro ei ole mallina vielä kovin ikääntynyt, siihen ei saa elektronisia turvajärjestelmiä edes lisävarusteina. Iso monitoiminäyttö ja peruutuskamera ilahduttavat kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen muunneltavuusKoeajoauto on varustettu erillisellä apukuskin istuimella tavallisen kahdenistuttavan sijaan. Istuinmukavuuden lisäksi bonuksena penkkien välistä mahtuu kulkemaan matkustamoon. Samoin normaalisti kolmenistuttava keskirivi on vaihdettu kahteen kiskoilla liikkuvaan erillisistuimeen, jotka ovat helposti kiepautettavissa rintamasuunta meno- tai tulosuuntaan. Kolmas rivi on aina kolmelle, sekin liikkuu kiskoilla ja selkänojan kallistus on jokaiselle erikseen. Eli tämä versio on seitsenpaikkainen ja kaikille on täysimittainen muotoiltu istuin. Lisäksi keskellä on kiskoilla konsoli, josta saa taitettua esiin tukevat ja kookkaat pöytälevyt. Ylellinen vaikutelma on täydennetty nahkaverhoilulla.Testiyksilö on koriltaan ja akseliväliltään pidempi versio, joten tilaa on hulppeasti. Seitsemän hengen matkatavaratkin mahtuvat helposti kyytiin. Tarpeen mukaan istuimet ovat yksitellen irroitettavissa tavaratilan suurentamiseksi. Ruudikas pikkudieselVivaro Tourerin moottori on aina Renaultin 1,6-litrainen diesel, tehoversioita on kaksi (125/145 hv). Pientä iskutilavuutta ei kannata säikähtää, kaksi turboahdinta huolehtivat sekä alaväännöstä että huipputehosta. Meno on reipasta heti 1500 kierroksesta alkaen. Sinällään versioiden tehoero on suurimmillaan isoilla kierroksilla, joten maltilliselle kuskille riittää mainiosti säyseämpikin malli.Vaihteita on kuusi ja ne on itse nakeltava sisään, automaattivaihteistoa ei ole tarjolla lainkaan. Siinä Opel lähettää monta asiakasta kilpailijoille. Pienikokoisen moottorin olettaisi selviävän vähällä polttoaineella, mutta koeajon kulutus lipeää lähes kymmeneen litraan.Opel Vivarot valmistetaan Ranskassa Renaultin tehtaassa. Maskia ja ratin keskiötä lukuun ottamatta saman auton saa Renault Traficina, Nissan NV300:a tai Fiat Talentona. Nykyisellä mallilla on ikää vasta kolme vuotta, mutta Opelin siirryttyä Peugeotin haltuun yhteistyökuvio saattaa mennä uusiksi.Teksit ja kuvat: Petri Munukka Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo Hinta alkaen 42 861 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 086 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 107 kW (145 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 4 vuotta / 120 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”