7.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Isolle perheelle – Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oiva tilataksi, mutta automaattivaihteistoa jää kaipaamaan. Hyvää: hulppeat tilat, erillisistuimet, vakaa ajettavuus, hyvä näkyvyys. Huonoa: ei automaattivaihtoehtoa, kankeus kaupungissa. Opel Vivaro Tourer on uusi pikkubussiversio malliston huipulle. Tähänkin asti Vivaro -pakettiautosta on ollut saatavana sekä 1+8 -paikkainen Combi että viisipaikkainen Crewvan. Tourer lisää varusteita, ripauksen henkilöautomaisuutta ja enemmän erilaisia istuinratkaisuja. Istuinpaikkoja voi olla 7–9. Koripituuksia on kaksi, ero tuntuu eniten tavaratilassa. Tourer-mallin lisähinta on kuutisen tuhatta Combiin verrattuna.Tarkkasilmäisinkin erottaa Tourerin perusversioista ulkoapäin oikeastaan vain kromilla kuorrutetusta maskista, matkustamon pienistä liukuikkunoista ja isosta ylös aukeavasta takaluukusta. Sisällä verhoilu on prameampi ja ilmastointi vaihdettu automaattiseen. Vaikka Vivaro ei ole mallina vielä kovin ikääntynyt, siihen ei saa elektronisia turvajärjestelmiä edes lisävarusteina. Iso monitoiminäyttö ja peruutuskamera ilahduttavat kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolinen muunneltavuusKoeajoauto on varustettu erillisellä apukuskin istuimella tavallisen kahdenistuttavan sijaan. Istuinmukavuuden lisäksi bonuksena penkkien välistä mahtuu kulkemaan matkustamoon. Samoin normaalisti kolmenistuttava keskirivi on vaihdettu kahteen kiskoilla liikkuvaan erillisistuimeen, jotka ovat helposti kiepautettavissa rintamasuunta meno- tai tulosuuntaan. Kolmas rivi on aina kolmelle, sekin liikkuu kiskoilla ja selkänojan kallistus on jokaiselle erikseen. Eli tämä versio on seitsenpaikkainen ja kaikille on täysimittainen muotoiltu istuin. Lisäksi keskellä on kiskoilla konsoli, josta saa taitettua esiin tukevat ja kookkaat pöytälevyt. Ylellinen vaikutelma on täydennetty nahkaverhoilulla.Testiyksilö on koriltaan ja akseliväliltään pidempi versio, joten tilaa on hulppeasti. Seitsemän hengen matkatavaratkin mahtuvat helposti kyytiin. Tarpeen mukaan istuimet ovat yksitellen irroitettavissa tavaratilan suurentamiseksi. Ruudikas pikkudieselVivaro Tourerin moottori on aina Renaultin 1,6-litrainen diesel, tehoversioita on kaksi (125/145 hv). Pientä iskutilavuutta ei kannata säikähtää, kaksi turboahdinta huolehtivat sekä alaväännöstä että huipputehosta. Meno on reipasta heti 1500 kierroksesta alkaen. Sinällään versioiden tehoero on suurimmillaan isoilla kierroksilla, joten maltilliselle kuskille riittää mainiosti säyseämpikin malli.Vaihteita on kuusi ja ne on itse nakeltava sisään, automaattivaihteistoa ei ole tarjolla lainkaan. Siinä Opel lähettää monta asiakasta kilpailijoille. Pienikokoisen moottorin olettaisi selviävän vähällä polttoaineella, mutta koeajon kulutus lipeää lähes kymmeneen litraan.Opel Vivarot valmistetaan Ranskassa Renaultin tehtaassa. Maskia ja ratin keskiötä lukuun ottamatta saman auton saa Renault Traficina, Nissan NV300:a tai Fiat Talentona. Nykyisellä mallilla on ikää vasta kolme vuotta, mutta Opelin siirryttyä Peugeotin haltuun yhteistyökuvio saattaa mennä uusiksi.Teksit ja kuvat: Petri Munukka Opel Vivaro Tourer L2H1 1,6 BiTurbo Hinta alkaen 42 861 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 086 € Moottori Dieselmoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 107 kW (145 hv), 3500 r/min Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Vääntö 340 Nm (1750 r/min) Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 5399 mm, leveys 1956 mm, korkeus 1971 mm, akseliväli 3498 mm Euro NCAP 3 tähteä Takuu 4 vuotta / 120 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti