14.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Isuzu D-Max tarjoaa turvaa työkonetta tarvitsevalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Isuzu D-Max -avolavan avainsanat ovat turvallisuus, vahvistettu runko ja pienemmät päästöt. Hyvää: tilat, helppokäyttöisyys, turvallisuus, työkonemaisuus. Huonoa: istuinergonomia varauksin, piippaukset, pienet fontit, työkonemaisuus. Isuzu tunnetaan Euroopassa pitkälti raskaan kaluston tuotteistaan, vaikka ne eivät olekaan Suomessa kovin yleisiä. Suurempien työjuhtien jalanjäljissä jatkaa myös henkilöautokortilla ajettava Isuzu D-Max -avolava, joka laitettiin kolmannen sukupolven myötä kokonaan uusiksi.Vaikka D-Maxin tuorein painos muistuttaa ulkonäöltään edeltäjäänsä, on uudistuksia tehty rutkasti. Runkoa on vahvistettu ja suurlujuusterästen osuutta lisätty, ja kardaaniakseli on tehty alumiinista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurvallinen työkoneOleellista on myös parannukset turvallisuuspuolella. Täysin uusi sukupolvi tarkoittaa uutta kierrosta Euro NCAP -törmäystesteissä, jotka ovat tiukentuneet viime vuosien aikana. Kahdeksan turvatyynyn ja useiden aktiivisten turvavarusteiden, kuten törmäyksenestoavustimen, kaista-avustimen, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmän ja kääntymisvaroittimen ansiosta uusi D-Max saikin turvallisuudesta täydet viisi tähteä.Samaan tulokseen pick-upeissa ovat päässeet ainoastaan Ford Ranger (2012) sekä Mercedes-Benz X-sarja (2017), ja näistäkin viimeksi mainitun valmistus on jo päättynyt. Isuzun tulos on siis luokassaan kiitettävä.Ei lisätehoa, mutta vähemmän päästöjäD-Maxin moottorina toimii yhä 1,9-litrainen turbodiesel. Sitä ei ole päivitetty aiempaa suurempiin teholukemiin, mutta uusien säätöjen myötä kulutuksen luvataan olevan jopa puoli litraa sadalla pienempi kuin edeltäjässä. Tärkeintä uudessa tekniikassa on kuitenkin uusien Euro 6d -päästömääräysten täyttäminen; edeltäjämallin myynti täytyi nimittäin jättää kesken uusien määräysten tultua voimaan.Moottori liikuttaa avolavaa tarpeeksi rivakasti. Käyntiäänet ovat hyvin työkonemaiset, mutta eivät kantaudu matka-ajossa häiritsevästi sisälle. Manuaalivaihteisto on maantie- ja kaupunkiajoon hieman kolho – keppi toimii soppakauhan jähmeydellä eikä vaihtoja saa tehtyä järin nopeasti, joten automaattivaihteistoa kannattanee harkita.Voimansiirrossa parasta on helppo käytettävyys. Nopean nelivedon saa erillisestä kytkimestä pikaisesti päälle vaikkapa liukkaissa risteyksissä, ja hidas nelivetokin on paikallaan ollessa vain yhden pyöräytyksen päässä samassa kytkimessä. Polkimien tuntuma on erinomainen – etenkin kytkinpolkimen luonnollisuus tasoittaa jähmeän vaihteiston rokottamaa ajotuntumaa.Maastoon emme tällä kertaa päässeet, mutta tien päällä D-Max tuntuu selkeistä työjuhtajuuristaan huolimatta yllättävän mukavalta. Yhtä henkilöautomaiseksi sitä ei voi kehua kuin Toyota Hiluxia, mutta Isuzu liikkuu moottoritielläkin varsin eleettömästi avolavalle tyypillisen nypytyksen saattelemana.Jakkaroissa parantamisen varaaTietoviihdejärjestelmä näyttää hieman tönköltä, mutta enemmän häiritsee tunnoton kosketusnäyttö – etenkin LS-varustelun seitsentuumaisen näytön asetusvalikossa oikeaan kohtaan osuminen voi vaatia lisätoistoja. Mittariston digitaalisessa keskinäytössä pistää silmään pienehkö fonttikoko. Tarvittavat tiedot löytyvät kuitenkin helposti valikoiden syövereistä.Kyynärnojan alla on suorastaan ruhtinaallinen säilytystila pikkutavaroille, ja pienempiä lokeroita sekä mukitelineitä on runsaasti ympäri ohjaamoa.Ohjaamon digipuoli on siis kohtuullisessa kunnossa, mutta samaa ei voi sanoa istuinergonomiasta. Tilaa ja pitkittäissäätövaraa on kookkaallekin kuskille, mutta istuimen muotoilu ei vakuuta, vaikka miten kikkailisi ristiseläntuen säädön kanssa.LS-varustellun koeajoyksilön hinta kohoaa 45 570 euroon, mutta 34 390 eurolla saa perusvarustellun Space Cab -koriversion, mikä on varsin kohtuullinen pyynti tällaisesta työjuhdasta.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Isuzu D-Max Space Cab 163 TDi 4WD 6MT LS Hinta alkaen 40 490 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 570 € Moottori Dieselmoottori 1 898 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 120 kW (163 hv), 3600 r/min Vääntö 360 Nm (2000–2500 r/min) Vääntö 360 Nm (2000–2500 r/min) Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,4 (yhd.) CO2-päästöt 220 g/km Mitat pituus 5265 mm, leveys 1870 mm, korkeus 1790 mm, akseliväli 3125 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?