6.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace P400e – sähköistetty peruspäivitys toimii, mutta näkyy kontissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace kävi läpi kasvojenkohotuksen, jonka myötä voimalinjavalikoima sähköistettiin ja tarjolle tuli myös ladattava hybridi. Hyvää: laadukas yleistunnelma, voimalinjan toiminta, pikalataus. Huonoa: tavaratilan kyhmy. Brittimerkki esitteli ensimmäisen katumaasturinsa vuonna 2015. Vaikka Jaguar F-Pace onkin ikääntynyt tyylikkäästi, oli auton jo korkea aika saada nippu päivityksiä.Ensiesittelystään lähtien kiitosta saanutta ulkokuorta ei ole lähdetty liiaksi muokkaamaan. Pitää olla melkoinen asiantuntija tunnistaakseen uudistukset ilman vieressä olevaa vertailukohtaa. Maski on hieman edeltäjää massiivisempi, keulan ilmanottoaukkoja on suurennettu ja valot molemmissa päissä ovat muuttuneet sirompaan suuntaan. Koeajossa ollut auto oli varustettu urheilullisuutta korostavalla R-Dynamic -varustelulla ja ulkonäön mustilla yksityiskohdilla.Sisätiloissa muutokset ovat huomattavasti mittavammat. Koko keskikonsoli on laitettu uusiksi ja näkymää hallitsee tyylikkäästi kojelaudan mukaisesti kaartuva 11,4-tuumainen näyttö.Pyöritettävän vaihteenvalitsimen tilalle on tullut perinteisempi ja ergonomisempi keppi, jonka oikealta puolelta löytyy ajotilavalintojen kytkin. Mittaristo on tuttu näyttö, eli sen asettelua ja sisältöä voi säätää oman maun mukaan. Keskikonsolin näytön kautta käytetään uutta Pivi Pro -multimediajärjestelmää. Se tarjoaa huomattavasti edeltäjää tyylikkäämmän ulkonäön, mutta myös selkeämmän ja nopeamman käytettävyyden. Ajan hengen mukaisesti Pivi Pro tarjoaa myös langattomat päivitysmahdollisuudet, eli uusia ominaisuuksia ja esimerkiksi karttapäivityksiä voidaan ottaa käyttöön ilman huoltamovierailua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistymistä läpi mallistonMalliuudistuksen yhteydessä kaikki perusvoimalinjat pienintä bensamallia lukuun ottamatta ovat saaneet kylkeensä kevythybriditekniikkaa. Mielenkiintoisin versio Suomen markkinoilla on kuitenkin uusi lataushybridi. Kaksilitrainen neloskone ja vaihteiston sisältä löytyvä sähkömoottori tarjoilevat yhdessä yli 400 hevosvoiman kokonaistehon ja vääntöä kunnioitettavat 640 newtonmetriä. Näillä lukemilla kyseessä on SVR-versiota lukuun ottamatta malliston tehokkain voimalinja, mutta pienten CO2-päästöjen ansiosta hinta on lähempänä malliston hinnat alkaen -päätä.Pelkällä sähköllä liikuttaessa lähes 2,2 tonnin omamassa tuntuu hieman verkkaisena etenemisenä. Toki sähkömoottorin turvin pärjää maantienopeuksiin saakka, mutta silloin kuljettajalta vaaditaan hieman malttia. Moottorien yhteisvoimin F-Pace liikahtaa suorastaan kunnioitusta herättävään tahtiin.Ladattava hybridi on aina varustettu mukautuvalla iskunvaimennuksella, ja mukavuus onkin kohdallaan. Ajettavuutta leimaa vaivattomuus ja helppous, mutta markkinointimiesten ihannoimaa urheilullisuutta on vaikea löytää.Pelkän sähkön turvin F-Pace kulkee käytännössä noin 40 kilometriä. Ei mullistava, mutta monen arkiajoihin riittävä toimintamatka. Lataamisen osalta F-Pace tarjoaa valitettavasti vain yksivaiheisen AC-latauksen, mutta vastapainona se tukee myös CCS-pikalatausta. Toki aikaperusteisille DC-latureille 32 kW:n tehoilla ei kannata lähtökohtaisesti mennä. Hybridiversion suurin kompromissi käytettävyyden suhteen löytyy tavaratilasta. Auton perusrakenteen ikä tulee tässä hyvin esille, sillä akku on sijoitettu taka-akseliston päälle ja tavaratila kärsii tästä varsin roimasti.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Jaguar F-Pace P400e Plug-in Hybrid R-Dynamic SE Hinta alkaen 84 439 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 319 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, kaksi ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 105 kW (143 hv). Teho 200 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva; 17,1 / 13,7 kWh. Lataus; Type 2 7,0 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 53 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,4 (yhd.) CO2-päästöt 55 g/km Mitat pituus 4747 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1664 mm, akseliväli 2874 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”