6.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jaguar F-Pace P400e – sähköistetty peruspäivitys toimii, mutta näkyy kontissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jaguar F-Pace kävi läpi kasvojenkohotuksen, jonka myötä voimalinjavalikoima sähköistettiin ja tarjolle tuli myös ladattava hybridi. Hyvää: laadukas yleistunnelma, voimalinjan toiminta, pikalataus. Huonoa: tavaratilan kyhmy. Brittimerkki esitteli ensimmäisen katumaasturinsa vuonna 2015. Vaikka Jaguar F-Pace onkin ikääntynyt tyylikkäästi, oli auton jo korkea aika saada nippu päivityksiä.Ensiesittelystään lähtien kiitosta saanutta ulkokuorta ei ole lähdetty liiaksi muokkaamaan. Pitää olla melkoinen asiantuntija tunnistaakseen uudistukset ilman vieressä olevaa vertailukohtaa. Maski on hieman edeltäjää massiivisempi, keulan ilmanottoaukkoja on suurennettu ja valot molemmissa päissä ovat muuttuneet sirompaan suuntaan. Koeajossa ollut auto oli varustettu urheilullisuutta korostavalla R-Dynamic -varustelulla ja ulkonäön mustilla yksityiskohdilla.Sisätiloissa muutokset ovat huomattavasti mittavammat. Koko keskikonsoli on laitettu uusiksi ja näkymää hallitsee tyylikkäästi kojelaudan mukaisesti kaartuva 11,4-tuumainen näyttö.Pyöritettävän vaihteenvalitsimen tilalle on tullut perinteisempi ja ergonomisempi keppi, jonka oikealta puolelta löytyy ajotilavalintojen kytkin. Mittaristo on tuttu näyttö, eli sen asettelua ja sisältöä voi säätää oman maun mukaan. Keskikonsolin näytön kautta käytetään uutta Pivi Pro -multimediajärjestelmää. Se tarjoaa huomattavasti edeltäjää tyylikkäämmän ulkonäön, mutta myös selkeämmän ja nopeamman käytettävyyden. Ajan hengen mukaisesti Pivi Pro tarjoaa myös langattomat päivitysmahdollisuudet, eli uusia ominaisuuksia ja esimerkiksi karttapäivityksiä voidaan ottaa käyttöön ilman huoltamovierailua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköistymistä läpi mallistonMalliuudistuksen yhteydessä kaikki perusvoimalinjat pienintä bensamallia lukuun ottamatta ovat saaneet kylkeensä kevythybriditekniikkaa. Mielenkiintoisin versio Suomen markkinoilla on kuitenkin uusi lataushybridi. Kaksilitrainen neloskone ja vaihteiston sisältä löytyvä sähkömoottori tarjoilevat yhdessä yli 400 hevosvoiman kokonaistehon ja vääntöä kunnioitettavat 640 newtonmetriä. Näillä lukemilla kyseessä on SVR-versiota lukuun ottamatta malliston tehokkain voimalinja, mutta pienten CO2-päästöjen ansiosta hinta on lähempänä malliston hinnat alkaen -päätä.Pelkällä sähköllä liikuttaessa lähes 2,2 tonnin omamassa tuntuu hieman verkkaisena etenemisenä. Toki sähkömoottorin turvin pärjää maantienopeuksiin saakka, mutta silloin kuljettajalta vaaditaan hieman malttia. Moottorien yhteisvoimin F-Pace liikahtaa suorastaan kunnioitusta herättävään tahtiin.Ladattava hybridi on aina varustettu mukautuvalla iskunvaimennuksella, ja mukavuus onkin kohdallaan. Ajettavuutta leimaa vaivattomuus ja helppous, mutta markkinointimiesten ihannoimaa urheilullisuutta on vaikea löytää.Pelkän sähkön turvin F-Pace kulkee käytännössä noin 40 kilometriä. Ei mullistava, mutta monen arkiajoihin riittävä toimintamatka. Lataamisen osalta F-Pace tarjoaa valitettavasti vain yksivaiheisen AC-latauksen, mutta vastapainona se tukee myös CCS-pikalatausta. Toki aikaperusteisille DC-latureille 32 kW:n tehoilla ei kannata lähtökohtaisesti mennä. Hybridiversion suurin kompromissi käytettävyyden suhteen löytyy tavaratilasta. Auton perusrakenteen ikä tulee tässä hyvin esille, sillä akku on sijoitettu taka-akseliston päälle ja tavaratila kärsii tästä varsin roimasti.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Jaguar F-Pace P400e Plug-in Hybrid R-Dynamic SE Hinta alkaen 84 439 € Koeajetun auton hinta varusteineen 91 319 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, kaksi ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 105 kW (143 hv). Teho 200 kW (300 hv), 5500 r/min Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 400 Nm (1500–4000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva; 17,1 / 13,7 kWh. Lataus; Type 2 7,0 kW (1 x 32 A), CCS 32 kW. Toimintamatka 53 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 297 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,3 s Huippunopeus 240 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,4 (yhd.) CO2-päästöt 55 g/km Mitat pituus 4747 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1664 mm, akseliväli 2874 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2000 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Koeajo Koeajo: JAC E30X – kulissit kunnossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?