3.7.2018 Ajoneuvot Koeajo: Järkivalinta – Subaru Outback 2.5i Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Outback haastaa isommat merkit hyvällä hinta-laatusuhteella. Hyvää: maltillinen hinta, ajoavustimet. Huonoa: pienen merkin mielikuva. Jatkuva neliveto ja monipuoliset ajoavustimet yhdistettynä maltilliseen hintaan – tällä reseptillä Subaru Outback pitää edelleen itsensä kilpailukykyisenä vaihtoehtona niille, jotka eivät arastele merkin pientä markkinaosuutta.Tälle vuodelle uudistunut Subaru Outback tuli koeajoon ilahduttavasti vakiovarustein, ilman mitään lisävarustelistan houkutuksia. Hyvä niin, sillä se osoittaa, että hyödylliset kuljettajan avustimet voidaan paketoida myös järkevään hintaan myytävään vakiokokonaisuuteen.Subaru pitää hintoja maltillisena karsimalla vaihtoehtoja. Moottoreita ei ole tarjolla kuin yksi: monipisteruiskutuksella varustettu bensiinikäyttöinen 2,5-litrainen vapaastihengittävä bokserimoottori. Vaihteistona on portaaton automaatti ja vetotapa jatkuva neliveto. Maavaraa löytyy edelleen 200 mm ja vetokykyä 2 000 kiloon asti.Mallivuoden uudistukset näkyvät keulan ja sivupeilien muotoilussa, led-ajovaloissa ja ohjaamon parantuneena ergonomiana. Mitat ovat pysyneet käytännössä ennallaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästellen ja varoen maanteiltä maastoonTaloudellisempaan ajamiseen Subaru Outback avustaa SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive) -järjestelmällä. Se tarkoittaa kahta erilaista ajotilaa. Intelligent-tilassa auto kiihtyy pehmeästi ja polttoainetta säästellen. Sport-tilassa auto sen sijaan reagoi kaasuun välittömästi ja kiihtyy nopeammin.Subarun X-Mode-järjestelmä taasen on hyvä apulainen hankalammissa maasto-olosuhteissa. X-Mode valvoo voimansiirtoa ja jyrkillä tie- tai maastopinnoilla se kontrolloi kaasun, jarrun ja vaihteiston käyttöä. Jos järjestelmä huomaa, että kuljettaja tarvitsee apua, se tukee kuljettajan ajosuoritusta. Järjestelmään kuulu myös alamäkihidastin.Valvova silmä valtateilläMyös kameratekniikkaan perustuva EyeSight-järjestelmä kuuluu vakiovarusteisiin. Se pyrkii ennakoimaan ajotilanteita, välttämään törmäyksiä ja peräänajoja. Se näkee myös kuolleisiin kulmiin ja pyrkii estämään ajokaistalta pois ajautumisen.Aktiivinen vakionopeussäädin mukailee edellä kulkevan liikenteen nopeutta ja tekee ajamisesta leppoisaa pääteiden ruuhkissakin. Kun tiellä on kaistamerkinnät, kaistanpitoavustin havaitsee, jos auto on vaarassa ajautua kaistan ulkopuolelle. 60–200 km/h nopeuksissa avustin pyrkii ohjauspyörää kääntämällä pitämään auton kuljettajan hallinnassa. Alle 55 km/h nopeuksilla järjestelmä kytkeytyy pois käytöstä.Parkkipaikoilla hyvä varmistajaOstoskeskusten pysäköintipaikat ovat peltikolareiden luvattuja paikkoja. Subaru Outbackin kuljettaja saa sielläkin olla hiukan rennommalla mielellä. Peruutuskamera kuuluu vakiovarusteisiin, samoin tutka- ja kamerajärjestelmä, joka tarkkailee auton ympäristöä paitsi takaa niin myös edestä ja sivuilta. Peruutus parkkiruudusta johti äänekkääseen varoitukseen, kun sivulta lähestyi toinen ajoneuvo. Samoin varoituksia sinkoilee takaa ja kuolleista kulmista lähestyvistä ajoneuvoista, jos auton järjestelmä tulkitsee niiden aiheuttavan mahdollisia vaaratilanteita. Kaikista apujärjestelmistä huolimatta on hyvä muistaa, että kuljettaja on aina vastuussa autonsa hallinnasta. Tästäkin näkökulmasta Subaru Outback on onnistunut kokonaisuus, sillä se tarjoaa kuljettajalle paljon tukea, mutta ei vielä vie ajatuksia liian suureen itseohjautuvuuteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme hintaaKoeajossa ollut malli oli Subaru Outback 2.5i Active eli hinnaston halvin, 41 393 euroa maksava versio. Tämän mallin lisäksi on tarjolla vain kaksi muuta varusteversiota: Ridge hintaan 43 666 euroa ja Summit hintaan 49 341 euroa.Ridgen mukana tulevat nahkaistuimet ja kuljettajan istuimen muisti. Summit lisää varusteluun navigoinnin, sähköisesti toimivan takaluukun, etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, lasisen kattoluukun ja isommat 18-tuumaiset vanteet.Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Subaru Outback 2.5i Active Hinta alkaen 41 393 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 393 € Moottori Bensiinimoottori, 4 sylinteriä,, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho 129 kW (175 hv), 5 800 r/min Vääntö 235 Nm (4 000 r/min) Vääntö 235 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 166 g/km Mitat pituus 4820 mm, leveys 1840 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2745 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous