21.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Ei mikään Marvelin jatko-osa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopassa eurooppalaisille suunniteltu Jeep Avenger on erikoinen tapaus. Etuvetoinen täyssähköinen Jeep rinnastuu ehkä helposti muihin Stellantiksen sähköautoihin, mutta oma identiteetti on vahva. Hyvää: tyyli, kyvykkyys luokassaan. Huonoa: nelivedon odottelu. Stellantiksen bränditalli on laaja ja kattava. Jeep on ehkä eräs vahvimmista, mutta kestävätkö seikkailumerkin mielikuvat etuvetoisen sähköauton? Jännittävästi vastaus kyllä, sillä Jeep Avenger on paitsi hyvin perusteltu myös sisarmalleistaan erottuva. Euroopassa eurooppalaisille suunniteltu Jeep Avenger lähestyy kompaktin sähköauton haastetta omista lähtökohdistaan. Etuvetoisuus ei ole Jeepille uutta, sillä noin 80% kokonsa puolesta samoille haminoille osuvan Renegaden ostajista valitsi jo etuvedon nelivedon sijasta. Myös Avenger saa nelivedon seuraavassa aallossa. Jeep toteuttaa kuitenkin tehtäväänsä sillä, että se haluaa olla luokkansa pätevin. Niinpä 20° lähestymiskulma ja ylityskulma sekä 32° jättökulma ovat nipin napin nelimetriselle Avengerille hyvät. Kiitos kuuluu lyhyille etu- ja takaylityksille, jotka vaativat E-CMP2-perusrakenteen törmäysrakenteiden uudelleensuunnittelun. Yhteisistä luista huolimatta Jeep suunnitteli Avengeriin yli 600 omaa komponenttia. Samalla maavaraa on kasvatettu sisarmalleihin verrattuna ja 209 mm ei ole hassumpi saavutus. Pohjaa suojaa aerodynaaminen suojalevy, joka tarjoaa samalla suojaa akulle. Ilmanvastuskerroin 0,33 ei ole älyttömän hyvä, mutta muutokset huomioiden ei erityisen huonokaan. Avengerin etuna on myös sen pieni otsapinta-ala. Avenger on tehty samalla yllättävään rymyämiseen. Mustat puskurit on tarkoituksella tuotu uloimmiksi pisteiksi korissa, jotta ne aidosti ovat ottamassa nirhaumat vastaan, oli kyse korvesta tai Kouvolasta. Samalla niiden korjauskustannukset ovat maltilliset korinvärisiin tyylihelmoihin verrattuna.Väripaletti on kirkas ja kulmikashenkinen muotoilu viittaa Jeepin erilaisiin malleihin. Keulalla on uusi aerodynaaminen versio seitsemänlovisesta keulamaskista ja takavalojen idea on lainattu jerry-kannusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu käsikirjoitusSisustassa tietyt jeeppimäisyydet jatkuvat. Keskitunnelin säilytyslokeron kansi on taittuva ja magneeteilla varustettu ja kojelaudassa on pieni kumipohjalla varustettu tavarahylly. Tuulilasin reunassa näkyy pieni yllätys, joita voi bongata myös esimerkiksi takaluukun sisäpuolelta. Ergonomia on rakennettu yllättävän painikevoittoiseksi nykymittapuulla. Ohjauspyörän painikkeiden lisäksi nappeja löytyy ajosuunnan valitsemiseen, ilmastoinnille ja muille perustoiminnoille. Monimutkaisemmat toiminnot on sijoitettu 10,25-tuumaisen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytön uumeniin, jossa ideat ovat sekoitus aiempia PSA:n ja FCA:n järjestelmiä. Jos varustetaso riittää, on digimittaristokin 10,25-tuumainen. Avengerin istuimet ovat tavallisen hyvät edessä. Takana tilaa ei ole älyttömästi, mutta kohtuullisesti auton ulkomitat ja lattiaan sijoitettu akku huomioiden. Tavaratilaa on 296 litraa ja erilaisia säilytyslokeroita on yhteensä 34 litraa. Thorin vasaraSähköjen suhteen Jeepin uutuus on tuttua Stellantista. 54 kilowattitunnin akkupaketti ja 115 kilowatin sähkömoottori kertovat Avengerin olevan päivitettyjen sisarmallien tasolla. 0–100 km/h kiihydyts tapahtuu 9,0 sekunnissa, joten suorituskyky on arkiajoon riittävää.Lataksen huipputeho on 100 kW CCS:llä ja Type 2 kellottaa 11 kW asiointiladatessa. Latausajathan riippuvat siitä, paljonko ladataan, mutta tehdas ilmoittaa 20-80% latauksen ajaksi 24 minuuttia ja vastaavasti pahimmillaan 0–100% lataus sukosta vie kolmisenkymmentä tuntia. Toimintamatka on noin 400 kilometriä yhdistetyllä WLTP-syklillä, ja WLTP-kulutus on 15,4 kWh/100 km, joten molemmissa Avenger on yllättävän lähellä sisarmallejaan. Lämpöpumppu on vakiovaruste. Ajettavuuden suhteen Jeep Avenger on napakan kontrolloitu, sillä auton massan hallitsemiseksi alusta on suunniteltu tiukemmaksi. Korin sivuttaisliikkeitä on vähennetty 20%, pituuskallistusta 18% ja keinahtelua 12% verrattuna auton tietyillä markkina-alueilla myytäviin polttomoottorimalleihin verrattuna. Turhat keinahtelut onkin saatu pois, mutta auto ei ole toivottoman kova töyssyissä tai rikkinäisellä pinnalla. Ohjaus on sisarmallien tapaan enimmäkseen harmiton, mutta poljinten kalibrointi on asteikon paremmasta päästä. Pian ensi-illassaVuoden Autoksi Euroopassa valittu Jeep Avenger esittäytyy positiivisesti. Ajatustasolla Peugeot e-2008:n tai Opel Mokka-e:n Jeep-versio kuulostaa hengettömältä markkinoinnilta. Jeep haluaa kuitenkin kasvattaa osuuttaan Euroopassa ja se on saanut Stellantiksen sisällä vapautta tehdä tarvitsemiaan muutoksia yhteisiin peruspalikoihin. Jeep Avenger saapuu Suomeen vielä tänä kesänä ja aikataulu tarkentunee lähiviikkoina.Tarjolla on Euroopassa neljä varustetasoa: Avenger, Longitude+, Altitude+ sekä Summit+. Muualla Euroopassa auton hinnoittelu on 40 000 euron molemmin puolin varustelusta riippuen, mitä voinee pitää jonkinlaisena osviittana myös maatamme ajatellen. Jos videoupotus ei näy, voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Jeep Avenger Summit+ Moottori 115 kW kestomagnetoitu synkronimoottori etuakselilla. Teho 115 kW (156 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 51,0 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3x16A), CCS 100 kW. Toimintamatka 390 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 15,8 kWh/100 km. (vapaakenttä) Mitat pituus 4084 mm, leveys 1776 mm, korkeus 1528 mm, akseliväli 2562 mm Tavaratila: 296 l Omamassa: 1536 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Ei tiedossa Suomen osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Sähköautot Suomen ensimmäinen megawattilatausasema avataan Liedossa syyskuussa 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster