28.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe tekee lasson latauskaapelista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Wrangler 4xe tuo klassikkomaasturin takaisin Suomen mallistoon, nyt lataushybridinä. Hyvää: sähköajon mahdollisuudet, asenne, muokattavuus. Huonoa: hermotuneisuus maantiellä. Nykypolven Wranglerilla on USA:ssa yllättävän laaja moottorivalikoima aina nelisylinterisestä veekasiin ja dieseliin. Meille auto palaa mallistoon lataushybridivaihtoehdon myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt- ja lataushybridiKulmakivenä on kevythybriditekniikalla varustettu kaksilitrainen ahdettu bensiinimoottori. Akku tyhjänä kulutuslukemat pyörivät maantiellä yli kahdeksan litran, mikä ei kuitenkaan ole huono suoritus. Lataushybridivoimalinja muistuttaa itsestään eniten silloin, kun polttomoottoria tarvitaan kesken sähköajon. Kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen sijoitettu sähkömoottori korvaa perinteisen momentinmuuntimen. 107 kilowatin (145 hv) sähkömoottori riittää 245 newtonmetrin väännön ansiosta hyvin niin liikennevalolähtöihin kuin kevyeen maastoseikkailuunkin.Kookas akusto on sijoitettu takapenkin alle. Niinpä tavaratila ja kahluusyvyys (76 cm) ovat ennallaan. Yhdellä latauksella pääsee tieverkon puolella noin 44 kilometriä. Lisämassaa sähköistyksestä kertyy noin 400 kg. Latauksen huipputeho on 7,4 kW. Latauspistoke löytyy kuljettajan A-pilarin juuresta, ja kojelaudassa on näkyvät valot lataustilanteen kertomiseksi kauemmaksikin. Parhaimmillaan akun saa täyteen reilussa kahdessa tunnissa, suko-laitteella kestää yhdeksisen tuntia. Muutamien painikkeiden lisäksi lataushybridiä hallinnoidaan kankeahkon Uconnect-tietoviihdejärjestelmän kautta. Mukavat istuimet ja riittävä määrä kahvoja sekä säilytyslokeroita tekevät ohjaamosta sympaattisen. Vain kankainen lattiaverhoilu särähtää muuten putsattavien materiaalien keskellä.Maastossa äänettömästiMaantieajossa voimavarat riittävät mainiosti, mutta varsinkin muljahteleva taka-akseli muistuttaa erillisrunkoisen auton juurista. Irrotettavista paneeleista koostuva katto tuo luonnon lähelle matkustamoa, joten moottoritienopeudet kannattaa jättää väliin. Lisää luontoilua kaipaavat voivat myös irrottaa ovet – perinteitä kunnioittaen. Maastossa tarina on toinen. Sähköajo hitaalla nelivedolla on hauska kokemus, ja alustakin toimii tien ulkopuolella paremmin. Kaasupoljin on liikkeelle lähdettäessä turhan äkkinäinen, mikä tekee tarkasta ajosta rasittavaa. Hidas ohjaus puolestaan tarkoittaa veivaamista ajolinjan muutoksissa. Maavaraa löytyy 242 mm.Rankempaan menoon lataushybridivoimalinja tarjoaa komean 637 Nm:n yhteisväännön. Jos kaipaa vielä enemmän, voi valita maastouskottavamman Rubicon-varustelun, jolloin vaihteisto, Danan akselit ja BF Goodrichin renkaat on suunniteltu elämään tien ulkopuolella.Riippuu käyttäjästä ja käyttöprofiilista, onko osittaisesta sähkökäytöstä iloa Wranglerin tyyppisessä ajoneuvossa. 4xe on kuitenkin osoitus siitä, että uusklassista konseptiakin voi uudistaa ilman päälleliimaamisen tunnetta. USA:ssa hämmästellään, kuka tarvitsee arkisin sähköajoa ja viikonloppuisin maastokykyä. Suomessa valinnan varaa ei ole, sillä lataushybridi on Wranglerin keino palata markkinoille kohtuulliseen hintaan.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Jeep Wrangler 4xe 80th Edition Hinta alkaen 74 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 790 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (144 hv). Teho 200 kW (272 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 17,3 / 15,0 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 44 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,5 (yhd.) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4882 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1838 mm, akseliväli 3008 mm Tavaratila: 548–1059 l Omamassa: 2348 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä