28.10.2021 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe tekee lasson latauskaapelista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jeep Wrangler 4xe tuo klassikkomaasturin takaisin Suomen mallistoon, nyt lataushybridinä. Hyvää: sähköajon mahdollisuudet, asenne, muokattavuus. Huonoa: hermotuneisuus maantiellä. Nykypolven Wranglerilla on USA:ssa yllättävän laaja moottorivalikoima aina nelisylinterisestä veekasiin ja dieseliin. Meille auto palaa mallistoon lataushybridivaihtoehdon myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyt- ja lataushybridiKulmakivenä on kevythybriditekniikalla varustettu kaksilitrainen ahdettu bensiinimoottori. Akku tyhjänä kulutuslukemat pyörivät maantiellä yli kahdeksan litran, mikä ei kuitenkaan ole huono suoritus. Lataushybridivoimalinja muistuttaa itsestään eniten silloin, kun polttomoottoria tarvitaan kesken sähköajon. Kahdeksanvaihteisen automaatin yhteyteen sijoitettu sähkömoottori korvaa perinteisen momentinmuuntimen. 107 kilowatin (145 hv) sähkömoottori riittää 245 newtonmetrin väännön ansiosta hyvin niin liikennevalolähtöihin kuin kevyeen maastoseikkailuunkin.Kookas akusto on sijoitettu takapenkin alle. Niinpä tavaratila ja kahluusyvyys (76 cm) ovat ennallaan. Yhdellä latauksella pääsee tieverkon puolella noin 44 kilometriä. Lisämassaa sähköistyksestä kertyy noin 400 kg. Latauksen huipputeho on 7,4 kW. Latauspistoke löytyy kuljettajan A-pilarin juuresta, ja kojelaudassa on näkyvät valot lataustilanteen kertomiseksi kauemmaksikin. Parhaimmillaan akun saa täyteen reilussa kahdessa tunnissa, suko-laitteella kestää yhdeksisen tuntia. Muutamien painikkeiden lisäksi lataushybridiä hallinnoidaan kankeahkon Uconnect-tietoviihdejärjestelmän kautta. Mukavat istuimet ja riittävä määrä kahvoja sekä säilytyslokeroita tekevät ohjaamosta sympaattisen. Vain kankainen lattiaverhoilu särähtää muuten putsattavien materiaalien keskellä.Maastossa äänettömästiMaantieajossa voimavarat riittävät mainiosti, mutta varsinkin muljahteleva taka-akseli muistuttaa erillisrunkoisen auton juurista. Irrotettavista paneeleista koostuva katto tuo luonnon lähelle matkustamoa, joten moottoritienopeudet kannattaa jättää väliin. Lisää luontoilua kaipaavat voivat myös irrottaa ovet – perinteitä kunnioittaen. Maastossa tarina on toinen. Sähköajo hitaalla nelivedolla on hauska kokemus, ja alustakin toimii tien ulkopuolella paremmin. Kaasupoljin on liikkeelle lähdettäessä turhan äkkinäinen, mikä tekee tarkasta ajosta rasittavaa. Hidas ohjaus puolestaan tarkoittaa veivaamista ajolinjan muutoksissa. Maavaraa löytyy 242 mm.Rankempaan menoon lataushybridivoimalinja tarjoaa komean 637 Nm:n yhteisväännön. Jos kaipaa vielä enemmän, voi valita maastouskottavamman Rubicon-varustelun, jolloin vaihteisto, Danan akselit ja BF Goodrichin renkaat on suunniteltu elämään tien ulkopuolella.Riippuu käyttäjästä ja käyttöprofiilista, onko osittaisesta sähkökäytöstä iloa Wranglerin tyyppisessä ajoneuvossa. 4xe on kuitenkin osoitus siitä, että uusklassista konseptiakin voi uudistaa ilman päälleliimaamisen tunnetta. USA:ssa hämmästellään, kuka tarvitsee arkisin sähköajoa ja viikonloppuisin maastokykyä. Suomessa valinnan varaa ei ole, sillä lataushybridi on Wranglerin keino palata markkinoille kohtuulliseen hintaan.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Eetu Kokkonen Jeep Wrangler 4xe 80th Edition Hinta alkaen 74 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 790 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 107 kW (144 hv). Teho 200 kW (272 hv), 5250 r/min Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Vääntö 400 Nm (3000 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 17,3 / 15,0 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 44 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,5 (yhd.) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 4882 mm, leveys 1894 mm, korkeus 1838 mm, akseliväli 3008 mm Tavaratila: 548–1059 l Omamassa: 2348 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 1 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä