10.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Jyhkeämpi juniori – Volkswagen T-Cross Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Cross haeskelee arvokkuutta ja massiivisuutta kompaktien ulkomittojensa ulkopuolelta. Hyvää: jykevä olemus, sisätilat ulkomittoihin nähden. Huonoa: hieman keikkuva kulku. Volkswagen T-Cross eli valmistajansa versio pienestä katumaasturista saapui Suomeen kuluvan vuoden puolivälissä, vaikka mallin piti alun perin ottaa oma siivunsa markkinoista jo viime vuoden syksystä lähtien.VW-konsernin startti segmenttiin ei muutenkaan ollut kovin nopea. Kun vielä kolmisen vuotta sitten tarjolla oli vain yksi pieni SUV – Škoda Yeti – nyt valikoima on muodinmukaisesti laajentunut kattamaan yhtymän kaikki kohtuuhintaiset brändit.Vaikka nämä autot, niin Audi Q2, Seat Arona, Škoda Kamiq kuin T-Cross jakavat keskenään samaa tekniikkaa, mallit maistuvat hyvin erilaisilta. Esimerkiksi Aronaan verrattuna T-Cross tuntuu selvästi suuremmalta autolta – vaikka Seat on kolme senttiä pidempi, kaksi senttiä leveämpi ja akseliväliäkin löytyy puolitoista senttiä reilummin. Vain korkeudessa T-Cross petraa kahden ja puolen sentin turvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkkarien väriläiskäJyhkeys juontuu osaltaan ergonomiasta. T-Crossin ohjauspyörän ja istuimen sijoittelu saa aikaan korkean ja todella ryhdikkään ajoasennon, ja penkin laakea muotoilu sekä ratin paksu kehä korostavat tunnelmaa.Koeajamamme huippumallin 7 000 euroa aloitusversiota arvokkaammalle hinnalle (+ lisävarusteet) saa premium-henkistä vastinetta. Jo keulailme tuo mieleen merkin suuremmat maasturit, ja trendikkyys jatkuu muuallakin.Sisustuksen tyyli hipoo jo Audi-tasoa. On digimittaristoa, korkearesoluutioista keskiruutua, hiilikuitumaista pintaa, kiiltomuovia sekä tunnelmavalaistusta – kaikki yhdistettynä hyvään viimeistelytasoon. Sisältä sitä samaaErikoisuudet eivät ulotu pinnan alle, sillä hallintalaitteiden ja katkaisimien toiminta edustaa taattua VW-linjaa.Tien päällä massiivisuuden tunne säilyy, ei kuitenkaan täysin positiivisena. T-Cross nimittäin keinahtelee lievästi kaikilla nopeuksilla, eli aivan henkilöautomaisinta käytöstä ei saavuteta. Muuten mukavuus on kohtuutolalla, tosin koeajoauton 215/45 R18 -pyörät saivat aikaan melua karkealla pinnalla ja tutinaa lähes kaikkialla muuallakin.Auton luonteeseen sopii sekin, että kulku suoralla tiellä on vakaata – osakiitos tästä kuuluu ohjauksen luonnollisen tuntuiselle keskialueelle.Kohtuullisen tilavaVoimalinjassakin tapahtuu tuttuja juttuja. Kaksoiskytkinautomaattiin on säästösyistä ohjelmoitu taipumus pitää tasakaasulla liian suuria vaihteita päällä, mikä saa aikaan jyrinää. Kolmipyttyinen moottori ei herää kierroksillakaan juuri muuhun kuin tasapaksuun puurtamiseen, mihin on vain tyydyttävä, sillä nyt koeajettu kone on ainakin toistaiseksi malliston voimakkain. Arkilipuminen toki sujuu näinkin vaivattomasti.Istuma-asento on takapenkilläkin korkea ja ryhdikäs, mikä tekee tiloista yllättävän väljät varsinkin auton ulkomitat huomioon ottaen. Tavaratila laajenee tasaiseksi kahdessa erisuuruisessa osassa, mutta suksiluukku puuttuu. Vastineeksi tavaratilan välipohja on muunneltava, ja apukuskin selkänoja kumoutuu eteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarma ja vakaaEi-niin-harmaan ulkokuoren sisällä piilee siis varsin tavanomainen VW-tuote. Kun juuri mitään erityistä ei aloituspäivää lukuun ottamatta tule koeajoviikolla esiin, eräänlainen ostajiin vetoava keskiluokkaisuus lienee siis T-Crossissa tavoitettu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen T-Cross Sport 1.0 TSI 85 kW DSG Hinta alkaen 26 260 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 153 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 193 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1760 mm, korkeus 1584 mm, akseliväli 2551 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 630 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 4.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: menneisyys ja tulevaisuus samassa huoneessa - samankaltaisuuksia havaittavissa 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla