6.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: pienesti premiumia – Audi Q2 Katsatustilaston luokassaan kolme menestyneintä olivat Volkswagen T-Roc, Audi Q2 ja Mercedes-Benz GLA. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q2 on toistaiseksi vailla suoria kilpailijoita. Perusmallikin miellyttää monin tavoin. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tilat ulkomittoihin nähden. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely ja liian isojen vaihteiden käyttäminen. Audi Q2 merkitsi Ingolstadtin valmistajalta rohkeaa pelinavausta pienten premium-katumaasturien luokkaan – jota ei itse asiassa ennen tätä autoa ollut lainkaan olemassa. Rakkaista kilpailijoista BMW:n X1 on selvästi suurempi, samoin Mercedes-Benzin GLA, ja Volvolta vastaavaa XC40-mallia vasta odotellaan.Laajemmin ajateltuna vain Mini Countryman vastaa Audi Q2:n kokohaasteeseen, mutta vaikka tuo brittibrändi on BMW:n osanen, sitä ei helposti mielletä edellä mainittujen neljän suuren premium-kerhoon kuuluvaksi.Näin ollen jos mieli tekee valioluokan maineella ratsastavaa city-SUVia, tässä se on – valinnan vaikeudeksi jää lähinnä kukkarolle ja mieltymyksille sopivin malliversio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäy kolmellakinKahden kalliimman mallin, Q2 1.4 TFSI S tronicin ja Q2 2.0 TDI quattro S tronicin koeajojen jälkeen oli aika tutustua malliston huokeimpaan päähän. Se tarkoittaa litraista kolmisylinteristä moottoria joko manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajossamme oli jälkimmäinen.Kuvetta joutuu tästä tuotteesta kaivamaan reilut 2 600 euroa vähemmän kuin hinnastossa seuraavasta bensamallista eli 1,4-litraisesta ja 150-hevosvoimaisesta. Riittääkö suorituskyky Suomessa ja pysyykö premium-tunnelma, siinä avainkysymykset artikkeliin.Täyttä tasapainoaIhastelimme jo aiemmissa koeajoissa Q2:n tasapainoista luonnetta. Hinnat alkaen -versiossa tuo balanssi on vähintään yhtä hyvin mallillaan. Auto on Audiksi sopivasti mielikuvituksellisemman näköinen, näppärän kokoinen, ja silti riittävät taka- ja tavaratilat omaava.Ja kun kokonaisuus on pääosin kunnossa, pientä purnattavaa löytyy helpommin.Kajuutta kyllä kelpaa kuljettajalle, mutta niin kutsutun vakioistuimen reisituki ei ole pitkälle kropalle aivan huippuluokkaa. Eräisiin VW-konsernin istuimiin lisätty erillinen istuinosan korkeussäätö tekisi terää.Q2-yksilöstä löytyi myös nykypäivänä harvinaistuva varuste, manuaali-ilmastointi. Sen käyttönupit ovat sirot ja valitettavasti myös symbolit pienet, joten lämmönjaon säätäminen vaatii tihrustamista. Ja käsikäyttöinen laitehan sitä säätämistä juuri tarvitseekin.Jotta tunnelma ei menisi aivan negatiiviseksi, on painotettava, että muu ergonomia on aivan huipputasoa. Kun käyttöliittymän mutkat opettelee, hienon tuntuman välittäviä nappuloita on miellyttävää napsutella.Ei ekoviritykselleMitä tulee niihin avainkysymyksiin, voimme suositella juuri 1.0 TFSI:tä kaikille, joille aivan äärimmäinen tehomässäily ei kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Suorituskyky on vähintään vaivatonta, vaikka automaatti vähän viivytteleekin lähdöissä.Ultra-lisänimi tarkoittaa Audi-kielellä tavallista pihimpää versiota, ja tätä on tavoiteltu myös vaihteiston ohjelmoinnilla. Kun edetään taajamassa tasakaasulla, laatikko pistää pesään toisinaan turhan isoja pykäliä, jolloin alkaa moottorin jyrinä. Automaatin D-asennosta tuleekin usein siirryttyä S:lle, ja tällöin vaihdekin vaihtuu järkevämmäksi.Muuten kolmisylinterisyyttä on turha vierastaa. Maantiellä jyrinä muuttuu hurinaksi, ja sitäkin kuuluu vasta, kun konetta kierrättää kattoon saakka. Rengasmelu ei nouse näillä kumeilla häiritseväksi, ja mukavuuskin miellyttää kevyttä keinahtelua lukuun ottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanakka tapausMyös ajettavuus on tunnokasta ja suuntavakaata kaikissa olosuhteissa. Kaupungissa puolestaan nousee näppäryyden ohella esiin kaksi korimallin hyötyä – helppo kulku autoon sekä maavara, jonka ansiosta hidastetöyssyihin ei tarvitse juuri hidastella.Hyvin suunnitellun ja tehdyn leima, kaikkiaan. Ihan tulee mieleen jo edesmennyt Skoda Yeti, se konsernin ensimmäinen kompakti katumaasturi. Aivan samoin Q2 yhdistää hienosti pienen ja ison auton edut, eikä se merkin valinta kerrankin aiheuta päänvaivaa.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenLisätietoja: www.audi.fi/q2 Audi Q2 Business 1.0 TFSI 85 kW S tronic Ultra Hinta alkaen 31 989 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 374 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4191 mm, leveys 1794 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen