6.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: pienesti premiumia – Audi Q2 Katsatustilaston luokassaan kolme menestyneintä olivat Volkswagen T-Roc, Audi Q2 ja Mercedes-Benz GLA. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q2 on toistaiseksi vailla suoria kilpailijoita. Perusmallikin miellyttää monin tavoin. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tilat ulkomittoihin nähden. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely ja liian isojen vaihteiden käyttäminen. Audi Q2 merkitsi Ingolstadtin valmistajalta rohkeaa pelinavausta pienten premium-katumaasturien luokkaan – jota ei itse asiassa ennen tätä autoa ollut lainkaan olemassa. Rakkaista kilpailijoista BMW:n X1 on selvästi suurempi, samoin Mercedes-Benzin GLA, ja Volvolta vastaavaa XC40-mallia vasta odotellaan.Laajemmin ajateltuna vain Mini Countryman vastaa Audi Q2:n kokohaasteeseen, mutta vaikka tuo brittibrändi on BMW:n osanen, sitä ei helposti mielletä edellä mainittujen neljän suuren premium-kerhoon kuuluvaksi.Näin ollen jos mieli tekee valioluokan maineella ratsastavaa city-SUVia, tässä se on – valinnan vaikeudeksi jää lähinnä kukkarolle ja mieltymyksille sopivin malliversio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäy kolmellakinKahden kalliimman mallin, Q2 1.4 TFSI S tronicin ja Q2 2.0 TDI quattro S tronicin koeajojen jälkeen oli aika tutustua malliston huokeimpaan päähän. Se tarkoittaa litraista kolmisylinteristä moottoria joko manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajossamme oli jälkimmäinen.Kuvetta joutuu tästä tuotteesta kaivamaan reilut 2 600 euroa vähemmän kuin hinnastossa seuraavasta bensamallista eli 1,4-litraisesta ja 150-hevosvoimaisesta. Riittääkö suorituskyky Suomessa ja pysyykö premium-tunnelma, siinä avainkysymykset artikkeliin.Täyttä tasapainoaIhastelimme jo aiemmissa koeajoissa Q2:n tasapainoista luonnetta. Hinnat alkaen -versiossa tuo balanssi on vähintään yhtä hyvin mallillaan. Auto on Audiksi sopivasti mielikuvituksellisemman näköinen, näppärän kokoinen, ja silti riittävät taka- ja tavaratilat omaava.Ja kun kokonaisuus on pääosin kunnossa, pientä purnattavaa löytyy helpommin.Kajuutta kyllä kelpaa kuljettajalle, mutta niin kutsutun vakioistuimen reisituki ei ole pitkälle kropalle aivan huippuluokkaa. Eräisiin VW-konsernin istuimiin lisätty erillinen istuinosan korkeussäätö tekisi terää.Q2-yksilöstä löytyi myös nykypäivänä harvinaistuva varuste, manuaali-ilmastointi. Sen käyttönupit ovat sirot ja valitettavasti myös symbolit pienet, joten lämmönjaon säätäminen vaatii tihrustamista. Ja käsikäyttöinen laitehan sitä säätämistä juuri tarvitseekin.Jotta tunnelma ei menisi aivan negatiiviseksi, on painotettava, että muu ergonomia on aivan huipputasoa. Kun käyttöliittymän mutkat opettelee, hienon tuntuman välittäviä nappuloita on miellyttävää napsutella.Ei ekoviritykselleMitä tulee niihin avainkysymyksiin, voimme suositella juuri 1.0 TFSI:tä kaikille, joille aivan äärimmäinen tehomässäily ei kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Suorituskyky on vähintään vaivatonta, vaikka automaatti vähän viivytteleekin lähdöissä.Ultra-lisänimi tarkoittaa Audi-kielellä tavallista pihimpää versiota, ja tätä on tavoiteltu myös vaihteiston ohjelmoinnilla. Kun edetään taajamassa tasakaasulla, laatikko pistää pesään toisinaan turhan isoja pykäliä, jolloin alkaa moottorin jyrinä. Automaatin D-asennosta tuleekin usein siirryttyä S:lle, ja tällöin vaihdekin vaihtuu järkevämmäksi.Muuten kolmisylinterisyyttä on turha vierastaa. Maantiellä jyrinä muuttuu hurinaksi, ja sitäkin kuuluu vasta, kun konetta kierrättää kattoon saakka. Rengasmelu ei nouse näillä kumeilla häiritseväksi, ja mukavuuskin miellyttää kevyttä keinahtelua lukuun ottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanakka tapausMyös ajettavuus on tunnokasta ja suuntavakaata kaikissa olosuhteissa. Kaupungissa puolestaan nousee näppäryyden ohella esiin kaksi korimallin hyötyä – helppo kulku autoon sekä maavara, jonka ansiosta hidastetöyssyihin ei tarvitse juuri hidastella.Hyvin suunnitellun ja tehdyn leima, kaikkiaan. Ihan tulee mieleen jo edesmennyt Skoda Yeti, se konsernin ensimmäinen kompakti katumaasturi. Aivan samoin Q2 yhdistää hienosti pienen ja ison auton edut, eikä se merkin valinta kerrankin aiheuta päänvaivaa.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenLisätietoja: www.audi.fi/q2 Audi Q2 Business 1.0 TFSI 85 kW S tronic Ultra Hinta alkaen 31 989 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 374 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4191 mm, leveys 1794 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?