6.7.2017 Ajoneuvot Koeajo: pienesti premiumia – Audi Q2 Katsatustilaston luokassaan kolme menestyneintä olivat Volkswagen T-Roc, Audi Q2 ja Mercedes-Benz GLA. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q2 on toistaiseksi vailla suoria kilpailijoita. Perusmallikin miellyttää monin tavoin. Hyvää: ajettavuus, näppäryys, tilat ulkomittoihin nähden. Huonoa: automaattivaihteiston viivyttely ja liian isojen vaihteiden käyttäminen. Audi Q2 merkitsi Ingolstadtin valmistajalta rohkeaa pelinavausta pienten premium-katumaasturien luokkaan – jota ei itse asiassa ennen tätä autoa ollut lainkaan olemassa. Rakkaista kilpailijoista BMW:n X1 on selvästi suurempi, samoin Mercedes-Benzin GLA, ja Volvolta vastaavaa XC40-mallia vasta odotellaan.Laajemmin ajateltuna vain Mini Countryman vastaa Audi Q2:n kokohaasteeseen, mutta vaikka tuo brittibrändi on BMW:n osanen, sitä ei helposti mielletä edellä mainittujen neljän suuren premium-kerhoon kuuluvaksi.Näin ollen jos mieli tekee valioluokan maineella ratsastavaa city-SUVia, tässä se on – valinnan vaikeudeksi jää lähinnä kukkarolle ja mieltymyksille sopivin malliversio.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäy kolmellakinKahden kalliimman mallin, Q2 1.4 TFSI S tronicin ja Q2 2.0 TDI quattro S tronicin koeajojen jälkeen oli aika tutustua malliston huokeimpaan päähän. Se tarkoittaa litraista kolmisylinteristä moottoria joko manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteistolla. Koeajossamme oli jälkimmäinen.Kuvetta joutuu tästä tuotteesta kaivamaan reilut 2 600 euroa vähemmän kuin hinnastossa seuraavasta bensamallista eli 1,4-litraisesta ja 150-hevosvoimaisesta. Riittääkö suorituskyky Suomessa ja pysyykö premium-tunnelma, siinä avainkysymykset artikkeliin.Täyttä tasapainoaIhastelimme jo aiemmissa koeajoissa Q2:n tasapainoista luonnetta. Hinnat alkaen -versiossa tuo balanssi on vähintään yhtä hyvin mallillaan. Auto on Audiksi sopivasti mielikuvituksellisemman näköinen, näppärän kokoinen, ja silti riittävät taka- ja tavaratilat omaava.Ja kun kokonaisuus on pääosin kunnossa, pientä purnattavaa löytyy helpommin.Kajuutta kyllä kelpaa kuljettajalle, mutta niin kutsutun vakioistuimen reisituki ei ole pitkälle kropalle aivan huippuluokkaa. Eräisiin VW-konsernin istuimiin lisätty erillinen istuinosan korkeussäätö tekisi terää.Q2-yksilöstä löytyi myös nykypäivänä harvinaistuva varuste, manuaali-ilmastointi. Sen käyttönupit ovat sirot ja valitettavasti myös symbolit pienet, joten lämmönjaon säätäminen vaatii tihrustamista. Ja käsikäyttöinen laitehan sitä säätämistä juuri tarvitseekin.Jotta tunnelma ei menisi aivan negatiiviseksi, on painotettava, että muu ergonomia on aivan huipputasoa. Kun käyttöliittymän mutkat opettelee, hienon tuntuman välittäviä nappuloita on miellyttävää napsutella.Ei ekoviritykselleMitä tulee niihin avainkysymyksiin, voimme suositella juuri 1.0 TFSI:tä kaikille, joille aivan äärimmäinen tehomässäily ei kuulu jokapäiväiseen ruokavalioon. Suorituskyky on vähintään vaivatonta, vaikka automaatti vähän viivytteleekin lähdöissä.Ultra-lisänimi tarkoittaa Audi-kielellä tavallista pihimpää versiota, ja tätä on tavoiteltu myös vaihteiston ohjelmoinnilla. Kun edetään taajamassa tasakaasulla, laatikko pistää pesään toisinaan turhan isoja pykäliä, jolloin alkaa moottorin jyrinä. Automaatin D-asennosta tuleekin usein siirryttyä S:lle, ja tällöin vaihdekin vaihtuu järkevämmäksi.Muuten kolmisylinterisyyttä on turha vierastaa. Maantiellä jyrinä muuttuu hurinaksi, ja sitäkin kuuluu vasta, kun konetta kierrättää kattoon saakka. Rengasmelu ei nouse näillä kumeilla häiritseväksi, ja mukavuuskin miellyttää kevyttä keinahtelua lukuun ottamatta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTanakka tapausMyös ajettavuus on tunnokasta ja suuntavakaata kaikissa olosuhteissa. Kaupungissa puolestaan nousee näppäryyden ohella esiin kaksi korimallin hyötyä – helppo kulku autoon sekä maavara, jonka ansiosta hidastetöyssyihin ei tarvitse juuri hidastella.Hyvin suunnitellun ja tehdyn leima, kaikkiaan. Ihan tulee mieleen jo edesmennyt Skoda Yeti, se konsernin ensimmäinen kompakti katumaasturi. Aivan samoin Q2 yhdistää hienosti pienen ja ison auton edut, eikä se merkin valinta kerrankin aiheuta päänvaivaa.Teksti ja kuvat: Jussi SaarinenLisätietoja: www.audi.fi/q2 Audi Q2 Business 1.0 TFSI 85 kW S tronic Ultra Hinta alkaen 31 989 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 374 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 85 kW (116 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4191 mm, leveys 1794 mm, korkeus 1508 mm, akseliväli 2601 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle