2.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: keskeltä korkea – BMW X2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW X2 on lähempänä maanpintaa, niin visuaalisesti kuin fyysisestikin – etenkin nyt koeajettuna versiona. Hyvää: käytännön suorituskyky, ajoasento, ergonomia, viimeistely. Huonoa: koeajoyksilön alustan epämukavuus. Coupémaisella kattolinjalla muotoillut katumaasturit, kuten BMW X2, jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Sitä, että auton yläosa on matala ja alakerta korkea, pidetään perinteisemmin autoihin suhtautuvissa piireissä pöljänä ajatuksena, ja vähintään epäsuhtaisen näköisenä. Autoilijoiden ostotottumukset kuitenkin muuttuvat, joten myös asenteiden viilausta tarvitaan. Koska kyse on liiketoiminnasta – autoja valmistamalla tuotetaan omistajataholle rahaa – jokainen markkinoilla oleva kolo on täytettävä. Ja mikäli ostajia löytyy, eivät uudet segmentit, kuten nämä ”coupémaasturit”, voi olla mitään huteja. Vai voivatko? On siis syytä ottaa BMW X2 koeajoon, ja suhtautua siihen kylmän viileästi autona – ja lähtökohtaisesti niin, että ostaja on jo valinnut itselleen tämän näköisen kulkupelin. Hän ei siis enää marmata siitä, että katto kulkee matalalla ja maavaraa löytyy liikaa; silti mahdolliset kompromissit sisä- ja tavaratiloissa on koeajossa raportoitava. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Menevin ja kovin Otimme aiemmin tänä vuonna tyypit X2:n kaksilitraisesta bensiiniversiosta. Sen vaihtoehtona mallistosta löytyy 1,5-litrainen bensakone ja niin ikään 1,5- sekä kaksilitraiset dieselit, joista nyt koeajoimme suuremman nelivetoisena. Voimanlähteen jatkeena on aina kahdeksanportainen automaatti. Tästäkin dieselmallista on saatavilla myös etuvetoinen versio, mutta kieltämättä tämä joka nurkasta raapiva istuu saumattomammin katumaasturimaiseen olemukseen, ja mahdollistaa myös lievän luisuttelun perinteiseen bemaritapaan. Niitä luisutteluja emme pitävällä asvaltilla harrastaneet – talvi on tässä mielessä eri juttu – koska koeajo suoritettiin ennen liukkaiden tuloa kesärenkain. Ja millaisin renkain! Yksilön alla pyörivät auton kokoon nähden todella muhkeat 20-tuumaiset vanteet run flat -renkaineen, minkä lisäksi ajettavuuteen oli haettu muutakin äärisporttisuutta muun muassa urheilullisemmalla ohjauksella ja alustalla. Alkuun sporttinen Topakka rengastus sekä alusta eivät todellakaan unohdu ajaessa. Kaikki kuopat tuntuvat takalistossa, mutta täysin tasaisella pinnalla ei toisaalta esiinny tärinää tai nypytystä, eli alusta on sittenkin tasapainoinen – vain rehellisen jäykkä. Rengasmeluakin kuului moottoritienopeuksissa vähemmän kuin autoa ennakkoon katselemalla oletti. Kuopissa ei myöskään aisti ylimääräisiä hälyääniä, eli hyvin tehdyn auton vaikutelma toistuu tässäkin tapauksessa. Vastaavasti ajamisen ilosta voi myös ammentaa. Ohjaus tuntuu paremmalta kuin monessa muussa nykyisessä BMW-mallissa, ja alusta pelaa säädyllisemmin kaarteisiin käännettäessä hienosti. Korkea maavara alkaa kuitenkin tuntua, kun kaarrenopeudet nousevat pitokyvyn rajoille: leveätkin renkaat ulvovat ja auto keinahtelee katumaasturityyliin – mikä hieman hämää, ovathan ohjaamon mittasuhteet kuin henkilöautossa ikään. Lähtee heti Moottori-vaihteistoyhdistelmä saa varauksettomat kehut. Voimalinja toimii taajamaliikenteessä ja liikkeellelähdöissä poikkeuksellisen viiveettömästi, ja välitöntä reagointia kaasupolkimeen seuraa täyteläinen, voimakas veto. Sport-ajotila muuttaa menon suorastaan työntäväksi, mutta tässä autossa normaalitila kelpaa niin kutsutulle dynaamisellekin kuskille mainiosti. Herää kysymys, miksei kaikissa automaattivaihteistolla varustetuissa autoissa ole vastaavaa valppautta. Kauneusvirheenä merkitsimme muistiin karkean käyntiäänen kaupunkikiihdytyksissä. Siellä myös bemarimainen, raskaahkoksi jätetty ohjaus yhdistettynä ratin kehän melko liukkaaseen nahkaan edellyttää tanakkaa tarttumista, eli kämmensyrjällä pyörittely ei oikein onnistu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilat järjesteltävissä Ohjaamon joka nippelissä on laadukkaan hienomekaaninen tuntuma, ja myös ergonomia on BMW-tapaan kohdallaan. Lisävarusteiset urheiluistuimet ja ajoasennon mittasuhteet eivät anna moitteille sijaa, eikä edes hivenen lyhyt istuinosa heikennä reisitukea, koska istuimen saa säädettyä tarvittaessa takakenoon kulmaan. Myös takapenkille on järjestetty kohtuulliset tilat. 190-senttisen koeajajan hiukset hipovat kattoa mutteivät osu, ja polvet solahtavat etuistuimen muovisen taustalevyn upotuksiin. Hieman neuvottelua toki tarvitaan, mikäli etuistuimille asettuu samanmittaisia matkustajia. Muunneltavuus on harkittua: se tapahtuu kolmessa erisuuruisessa osassa lähes vaakasuoraan. Perusruumassa on vielä taiteltava ja irrotettava välipohja, mikä syventää jo valmiiksi syvää tilaa entisestään. Pienenä mutta tärkeänä tavaratilan detaljina ovat suojaverkon pidikkeet, jotka löytyvät myös etuistuinten takaa – näin laajennetun kontit kamat eivät äkkitilanteissa sinkoudu etumatkustajien päälle. Kaiken kaikkiaan X2 saa siis yllättäviä käytännöllisyyspisteitä osakseen. Oma sekoituksensa X2:n ehkä selkein etu muunmerkkisiin haastajiin, kuten vaikkapa Audi Q3:een, Jaguar E-Paceen ja Volvo XC40:een nähden piilee juuri siinä kattolinjassa – kilpailijoillahan vastaavaa matalamallia ei ole ainakaan toistaiseksi valikoimissaan. Mataluutensa ansiosta X2 on tien päällä tuntuvasti henkilöautomaisemman ja kätevämmän tuntuinen, mutta omaa silti katumaasturin edut, kuten helpon autoon nousun ja korkeamman maavaran mökkitietä ja lumihankea silmällä pitäen. Kun tarkemmin miettii, X-kakkosessa on paljon samaa kuin Skoda Octavia Scoutissa – siis sekoitelmaa kahden erityyppisen autosegmentin parhaista puolista. Jos kokonaisuus ei puritaaneja miellytä, se ei haittaa: eihän kaikkien tarvitse pitää kaikenlaisista autoista. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: www.bmw.fi/X2 BMW X2 xDrive 20d A Business M Sport X Hinta alkaen 61 482 € Koeajetun auton hinta varusteineen 68 371 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 221 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 154 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1824 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 2 000/750 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?