27.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW X2 – Mikä on mielikuvan hinta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi. Hyvää: ajettavuus, M Sport X -tyylipaketti. Huonoa: pintakovuus, tilat, hinnoittelu. Ei ole yllätys, että baijerilainen moottoritehdas on viime vuosina täyttänyt mallistonsa puuttuvia palasia kirjanpitäjän tarkkuudella. Niinpä X-katumaasturimallistosta löytyi 1:n ja 3:n välistä numeron 2 mentävä kolo. Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi. Elämäntapamalliksi kohdistettu toinen äksä jää kuitenkin jopa pikkuveljensä varjoon. BMW X2 on koko porukan pienin X-malli, olemalla sekä lyhyempi että matalampi. Yhdessä molemmat piirteet nipistävät auton sisätiloja ikävästi. Esimerkiksi pituuden puolesta X2:lle olisi löytynyt oma tila X1:n ja X3:n välistä, jolloin kattolinjan voisi ymmärtää paremmin. Mallin pääpaino onkin ollut tyylissä, sillä vauhdikkaampi katto ja uusi jyhkeän sporttinen M Sport X -varustelu painottavat ulkonäköä yli kaiken. Jopa C-pilareihin on sijoitettu BMW:n logot muistuttamaan merkin ikonisista coupé-malleista. Onneksi päämuotoilija Hooydonk lupasi, että merkit jäävät X2:n erikoisuudeksi. Toisaalta muotoilijat ovat joutuneet pinteeseen BMW:n ikkunalinjoista tutun Hoffmeisterin mutkan kanssa, joten ikkunoiden karmeja on jatkettu mustalla muovilistalla. Ulkonäkö myös jakaa mielipiteitä voimakkaasti, eikä coupemaista yksiselitteistä komeutta ole onnistuttu tavoittamaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mielikuvan mukainen Koeajossa oleva BMW X2 on pirteä 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka tuottaa 192 hevosvoimaa. Yhdessä seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa menohaluja riittää, mutta X-mallista huolimatta sDrive-versiossa veto ohjataan vain etuakselille. M Sport -alustapaketti ja -ohjaus tekevät X2:sta onneksi mainion ajettavan, tosin liioitellun pintakovuuden kustannuksella. Muiden etuvetopohjaisten bemareiden tapaan ohjaus on monia puudutettuja takavetomalleja paremmalla tolalla. Kallistelematon tyylicrossover on kuin kotonaan liikenneympyröiden karusellissa. Etuistuimilla tunnelma on leppoisa kuin X1:ssä ja 2-sarjassa, mutta kompaktien ulkomittojen ansiosta myös takamatkustajien tulisi olla kompakteja. Tavaratilaa on kätevät 470 litraa, mutta lastauskorkeus on tuntuu melkoiselta. Maavaraa on 182 mm. Mielikuvan hinnoittelu Valitettavasti mielikuvat myös maksavat. Lähes 9 000 euron lisävarustelusta huolimatta tunnelma trendikkäässä premium-autossa tuntuu vanhanaikaiselta ja budjetti tuntuu kuluneen ulkonäköön. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutuskamera loistavat vielä poissaolollaan. Rahalla saa kuitenkin peräti 10 näkyvää BMW-logoa ja toisen annoksen M Sport -merkintöjä. Ei jää epäselväksi etteikö tässä autossa makseta brändistä. Kysehän on lopulta siitä, mihin lisävaruste-euronsa kohdistaa, mutta toisaalta X2 ilman ulkonäköpaketteja on vain ahtaampi X1. Jos taasen luottoraja riittää sekä ulkonäön että varusteiden valitsemiseen, kannattanee tarkastella jo X3:n hinnastoa. Mielikuvien takana BMW X2 on hyvä auto, jonka suurimmat kilpailijat löytyvät BMW:n omasta mallistosta ja hinnastosta. Valmistaja mainostaa autoa rohkeille, mutta lopulta X2 on ehkä turhankin turvallinen tulkinta kurvikkaammasta X1:stä. Nyt se täyttää juuri sille asetetun lokeron eikä tavoittele yhtään enempää. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Roman Razinkov BMW X2 sDrive20i M Sport X Hinta alkaen 50 131 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 883 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 141 kW (192 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 280 Nm (1350–4600 r/min) Vääntö 280 Nm (1350–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 227 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1824 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2670 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku