27.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: BMW X2 – Mikä on mielikuvan hinta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi. Hyvää: ajettavuus, M Sport X -tyylipaketti. Huonoa: pintakovuus, tilat, hinnoittelu. Ei ole yllätys, että baijerilainen moottoritehdas on viime vuosina täyttänyt mallistonsa puuttuvia palasia kirjanpitäjän tarkkuudella. Niinpä X-katumaasturimallistosta löytyi 1:n ja 3:n välistä numeron 2 mentävä kolo. Markkinoinnin mielestä BMW X2 on rohkea neliovinen coupé, tehtaan mielestä viisiovinen katumaasturi.Elämäntapamalliksi kohdistettu toinen äksä jää kuitenkin jopa pikkuveljensä varjoon. BMW X2 on koko porukan pienin X-malli, olemalla sekä lyhyempi että matalampi. Yhdessä molemmat piirteet nipistävät auton sisätiloja ikävästi. Esimerkiksi pituuden puolesta X2:lle olisi löytynyt oma tila X1:n ja X3:n välistä, jolloin kattolinjan voisi ymmärtää paremmin.Mallin pääpaino onkin ollut tyylissä, sillä vauhdikkaampi katto ja uusi jyhkeän sporttinen M Sport X -varustelu painottavat ulkonäköä yli kaiken. Jopa C-pilareihin on sijoitettu BMW:n logot muistuttamaan merkin ikonisista coupé-malleista. Onneksi päämuotoilija Hooydonk lupasi, että merkit jäävät X2:n erikoisuudeksi.Toisaalta muotoilijat ovat joutuneet pinteeseen BMW:n ikkunalinjoista tutun Hoffmeisterin mutkan kanssa, joten ikkunoiden karmeja on jatkettu mustalla muovilistalla. Ulkonäkö myös jakaa mielipiteitä voimakkaasti, eikä coupemaista yksiselitteistä komeutta ole onnistuttu tavoittamaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMielikuvan mukainenKoeajossa oleva BMW X2 on pirteä 2,0-litrainen nelisylinterinen bensiiniturbo, joka tuottaa 192 hevosvoimaa. Yhdessä seitsemänvaihteisen kaksoiskytkinautomaatin kanssa menohaluja riittää, mutta X-mallista huolimatta sDrive-versiossa veto ohjataan vain etuakselille.M Sport -alustapaketti ja -ohjaus tekevät X2:sta onneksi mainion ajettavan, tosin liioitellun pintakovuuden kustannuksella. Muiden etuvetopohjaisten bemareiden tapaan ohjaus on monia puudutettuja takavetomalleja paremmalla tolalla. Kallistelematon tyylicrossover on kuin kotonaan liikenneympyröiden karusellissa. Etuistuimilla tunnelma on leppoisa kuin X1:ssä ja 2-sarjassa, mutta kompaktien ulkomittojen ansiosta myös takamatkustajien tulisi olla kompakteja. Tavaratilaa on kätevät 470 litraa, mutta lastauskorkeus on tuntuu melkoiselta. Maavaraa on 182 mm. Mielikuvan hinnoitteluValitettavasti mielikuvat myös maksavat. Lähes 9 000 euron lisävarustelusta huolimatta tunnelma trendikkäässä premium-autossa tuntuu vanhanaikaiselta ja budjetti tuntuu kuluneen ulkonäköön. Esimerkiksi aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattisesti himmenevä taustapeili ja peruutuskamera loistavat vielä poissaolollaan.Rahalla saa kuitenkin peräti 10 näkyvää BMW-logoa ja toisen annoksen M Sport -merkintöjä. Ei jää epäselväksi etteikö tässä autossa makseta brändistä.Kysehän on lopulta siitä, mihin lisävaruste-euronsa kohdistaa, mutta toisaalta X2 ilman ulkonäköpaketteja on vain ahtaampi X1. Jos taasen luottoraja riittää sekä ulkonäön että varusteiden valitsemiseen, kannattanee tarkastella jo X3:n hinnastoa.Mielikuvien takana BMW X2 on hyvä auto, jonka suurimmat kilpailijat löytyvät BMW:n omasta mallistosta ja hinnastosta. Valmistaja mainostaa autoa rohkeille, mutta lopulta X2 on ehkä turhankin turvallinen tulkinta kurvikkaammasta X1:stä. Nyt se täyttää juuri sille asetetun lokeron eikä tavoittele yhtään enempää.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Roman Razinkov BMW X2 sDrive20i M Sport X Hinta alkaen 50 131 € Koeajetun auton hinta varusteineen 59 883 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 141 kW (192 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 280 Nm (1350–4600 r/min) Vääntö 280 Nm (1350–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 227 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4360 mm, leveys 1824 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2670 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?