8.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kestosuosikin vetovoimaisin – Škoda Octavia Combi Scout Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Scout yhdistää farmarin ja katumaasturin parhaat puolet samaan autoon. Hyvää: ajettavuus, tilat, varustelu, etenemis- ja vetokyvyt. Huonoa: sekava mittaristo. Škoda Octavia Combin viehätysvoima on helppo ymmärtää. Luokkansa parhaat tilat yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin ja kilpailukykyiseen hintaan vienee Octavian jatkossakin myyntitilastojen kärkipaikalle.Kun pakettiin lisätään katumaasturin aineksia, kasassa alkaa olla jo suuren joukon unelmien täyttymys.Scout-mallin kaava on ennestään tuttu: tavallista Octaviaa 30 mm korkeampi maavara, lokasuojien reunamuovit sekä katumaasturityyliset etu- ja takapuskurit. Matkustamossa erikoismallista muistuttavat Scout-logot istuinten selkänojissa, ratissa sekä kynnyslistoissa.Teknisellä puolella vakiona on sähköisellä monilevykytkimellä toteutettu neliveto sekä paremmin pohjakosketuksia kestävä alusta. Kaava toimii hyvin mallisukupolvesta toiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuutama sentti merkitseeKolmen senttimetrin maavaralisä tuntuu numeroiden valossa vähäiseltä, mutta tosipaikan tullen se siitä on yllättävän paljon apua.Kesämökille johtava soratiepätkä on useasti se paikka, missä auton etenemiskyvyt punnitaan – ainakin jos autonostajien ostoperusteita kysytään. Škoda Octavia Scout etenee tällaista polkua ilman pohjakosketuksia.Lisäturvaa antaa tieto siitä, että alustan arimmat kohteet on suojattu. Mistään panssaroinnista ei kuitenkaan ole kyse, eli terve järki on syytä pitää mielessä, jos maasto-ominaisuuksia todella haluaa koetella.Tasavahva suorittajaOctavia Scout -mallistosta löytyy kolme moottoriversiota: 1,8-litraisen 180-hevosvoimaisen bensakoneen ohella kaupataan kaksilitraista dieseliä kahtena tehoversiona. Näistä 150-heppaisen jatkeena on manuaalivaihteisto, koeajetussa 184-hevosvoimaisessa puolestaan kaksoiskytkinautomaatti. Viimeksi mainittu on samalla malliston kallein. Tehokkaan dieselmoottorin kyvyt pääsevät oikeuksiinsa nelivedon ansiosta. 6-vaihteinen laatikko vaihtaa hanakasti isommalle pykälälle, joten kierrokset pysyvät alhaisina ja moottorin ääni miellyttävän vaimeana.Koeajoauton alla pyörivät 18 tuuman vanteet matalaprofiilisilla renkailla. Ne tuottavat jonkin verran rengasmelua muuten niin hiljaisessa farmarissa.Kahden tonnin vetäjäVetokykyäkin Scoutista löytyy, sillä koukkuun saa kytkeä 2 000-kiloisen kärryn. Lisävarusteena saatava peräkärryavustin helpottaa vaunun kanssa peruuttelua.Hyvä lisä on myös peruutuskamera, joka näyttää vetokoukun yläperspektiivistä. Sen avulla on helppo pakittaa riittävän lähelle ilman pelkoa kolhuista takapuskurissa. Ajonvakautus huomioi myös peräkärryn, ja tasaa kulkua esimerkiksi voimakkaassa sivutuulessa.Korkeammasta maavarasta johtuen Scout kallistelee aavistuksen tavallista Octaviaa enemmän. Ero on vähäinen, sillä auto istuu edelleen tukevasti tiessä kiinni. Rajumpaan menoon kannattaa valita lähes samanhintainen Škoda Octavia RS 4x4.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.skoda.fi/uusi-octavia-scout Škoda Octavia Combi 2.0 TDI 184 4x4 Scout DSG Hinta alkaen 39 899 € Koeajetun auton hinta varusteineen 49 046 € Moottori Dieselmoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4685 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1531 mm, akseliväli 2677 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Tiger Sport 800 – piristysruiske sporttitiikeriin 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla