31.5.2019 Ajoneuvot Koeajo: ketterä ja hauska – Kia Ceed GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Ceedin pikkusportti on hauska tuttavuus: rivakka ja muotoilultaan sopivan räväkkä. Hyvää: ajettavuus, moottori, ohjaus, muotoilu. Huonoa: ajomelu, hinta. Koeajossa on kiinnostava pikkusportti, jonka malliversio kantaa kokonaisuudessaan huisin pitkää nimeä: Kia Ceed 1.6 T-GDI ISG 204 hv GT Business Premium DCT A/T EcoDynamics.Nimestä viis, koeajossa on sutjakasti muotoiltu auto, jota ei nyt arvioida takakontin koon tai takaistuimien matkustusmukavuuden näkökulmista. Nyt arvioidaan auton ajo-ominaisuuksia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHauska tapausAjoasento on helppo säätää mieleiseksi ratin ja etuistuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ohjaustuntuma on hyvä, renkaista välittyy näppeihin riittävästi tietoa, eikä ohjaus ole liian kevyeksi tehostettu. Ohjaus on myös tarkka.Kia Ceed GT:n ajotuntuma on aivan erinomainen. Alla on ajoittain jopa riemukkaan hauska ajajan auto. Siitä on kiittäminen hyvin toimivaa alustarakennetta, joka on vakaa ja jämäkkä: auto ei nuljuile urheilullisemmassakaan kaarreajossa. Auto vaikuttaa hyvässä mielessä kokoistaan kookkaammalta.Matkanteko on suuntavakaata, mutta toisaalta kaupunkiajossa ja pysäköintihalleissa auto osoittaa ketteryytensä.Sopivasti pippuriaTehoa Kiasta löytyy riittämiin eli yli 200 hevosvoimaa. Ja kun auto ei ole kovin painava, tuntuu teholukema myös ajossa. Maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti. Auto on arkinen käyttöauto ja urheilullinen pikkusportti samassa paketissa. Urheilullista fiilistä tuovat tehon lisäksi erittäin hyvin tukevat ja muotoillut etuistuimet ja nahkaratti punaisin koristeompelein. Jos jotain istuimelta voisi toivoa lisää, niin reisituen pituussäädön.Ajoasetuksina ovat Normal ja Sport. Ja jos jouheasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston ripeys ei miellytä, voi vaihteita vaihtaa ratin takaisilla läpyköillä.Varustelu kunnossaVakiovarusteet ovat varsin kattavat – myös tärkeiden eli turvavarusteiden osalta.Vakiovarusteita ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, mukautuvat kaistallapitoavustin ja vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusten tunnistus, risteävän liikenteen varoitus, pysäköintitutkat eteen ja taakse, nahkaistuimet, automaattista ovat myös kaksialueilmastointi, taskupysäköintijärjestelmä sekä himmentyvä taustapeili.Vakiona on myös avaimeton käynnistys ja lukitus, navigointi, langaton matkapuhelimen lataus, kaukovaloautomatiikka ja mäkilähtöavustin.Seitsentumainen kosketusvärinäyttö on yhtä selkeälukuinen kuin auton näkymiltään räätälöitävä mittaristo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjomelu alkaa nyppiäAjan oloon tasainen renkaiden jyminä alkaa kyrsimään. Rengasmelu kantaa matkustamoon eri tilanteissa huminatason tietty noustessa vauhdin kasvaessa. Autossa on näyttävät 18-tuumaiset (225/40/18) renkaat.Luvattu WLTP-keskikulutus on autoluokassaan kohtuuhyvä 7,2 l/100 km.Hinta hieman hirvittää, sitä autolla on yli 34 000 euroa. Lisävarusteina autoyksilössä on panoraama kattoluukku ja metalliväri. Jälkimmäisen ruksaisin varustelistalta itsekin.Jos tyytyy Kia Ceedissä 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin (1.4 T-GDI ISG GT-Line Business Premium DCT A/T EcoDynamics) ja voimanlähteen suomaan ihan riittävään 140 hevosvoimaan, laskee auton hinta hitusen alle 30 00 euroon.Mutta mikä on toisaalta paljon? Paljonko olisit itse valmis maksamaan lisää siitä, että ratin takana hymyilyttää – ainakin useimpina päivinä?Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Kia Ceed 1.6 T-GDI GT DCT A/T Hinta alkaen 34 081 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 322 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 150 kW (204 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,2 (yhd.) CO2-päästöt 163 g/km Mitat pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 600 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous