31.5.2019

Koeajo: ketterä ja hauska – Kia Ceed GT

Kia Ceed

Kia Ceedin pikkusportti on hauska tuttavuus: rivakka ja muotoilultaan sopivan räväkkä. Hyvää: ajettavuus, moottori, ohjaus, muotoilu. Huonoa: ajomelu, hinta.

Koeajossa on kiinnostava pikkusportti, jonka malliversio kantaa kokonaisuudessaan huisin pitkää nimeä: Kia Ceed 1.6 T-GDI ISG 204 hv GT Business Premium DCT A/T EcoDynamics.

Nimestä viis, koeajossa on sutjakasti muotoiltu auto, jota ei nyt arvioida takakontin koon tai takaistuimien matkustusmukavuuden näkökulmista. Nyt arvioidaan auton ajo-ominaisuuksia.

Kia Ceed

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hauska tapaus

Ajoasento on helppo säätää mieleiseksi ratin ja etuistuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ohjaustuntuma on hyvä, renkaista välittyy näppeihin riittävästi tietoa, eikä ohjaus ole liian kevyeksi tehostettu. Ohjaus on myös tarkka.

Kia Ceed GT:n ajotuntuma on aivan erinomainen. Alla on ajoittain jopa riemukkaan hauska ajajan auto. Siitä on kiittäminen hyvin toimivaa alustarakennetta, joka on vakaa ja jämäkkä: auto ei nuljuile urheilullisemmassakaan kaarreajossa. Auto vaikuttaa hyvässä mielessä kokoistaan kookkaammalta.

Matkanteko on suuntavakaata, mutta toisaalta kaupunkiajossa ja pysäköintihalleissa auto osoittaa ketteryytensä.

Sopivasti pippuria

Tehoa Kiasta löytyy riittämiin eli yli 200 hevosvoimaa. Ja kun auto ei ole kovin painava, tuntuu teholukema myös ajossa. Maisema vaihtuu tarvittaessa rivakasti. Auto on arkinen käyttöauto ja urheilullinen pikkusportti samassa paketissa.

Urheilullista fiilistä tuovat tehon lisäksi erittäin hyvin tukevat ja muotoillut etuistuimet ja nahkaratti punaisin koristeompelein. Jos jotain istuimelta voisi toivoa lisää, niin reisituen pituussäädön.

Ajoasetuksina ovat Normal ja Sport. Ja jos jouheasti toimivan kaksoiskytkinautomaattivaihteiston ripeys ei miellytä, voi vaihteita vaihtaa ratin takaisilla läpyköillä.

Varustelu kunnossa

Vakiovarusteet ovat varsin kattavat – myös tärkeiden eli turvavarusteiden osalta.

Vakiovarusteita ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan ja pyöräilijän tunnistuksella, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, mukautuvat kaistallapitoavustin ja vakionopeudensäädin, nopeusrajoitusten tunnistus, risteävän liikenteen varoitus, pysäköintitutkat eteen ja taakse, nahkaistuimet, automaattista ovat myös kaksialueilmastointi, taskupysäköintijärjestelmä sekä himmentyvä taustapeili.

Vakiona on myös avaimeton käynnistys ja lukitus, navigointi, langaton matkapuhelimen lataus, kaukovaloautomatiikka ja mäkilähtöavustin.

Seitsentumainen kosketusvärinäyttö on yhtä selkeälukuinen kuin auton näkymiltään räätälöitävä mittaristo.

Kia Ceed

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajomelu alkaa nyppiä

Ajan oloon tasainen renkaiden jyminä alkaa kyrsimään. Rengasmelu kantaa matkustamoon eri tilanteissa huminatason tietty noustessa vauhdin kasvaessa. Autossa on näyttävät 18-tuumaiset (225/40/18) renkaat.

Luvattu WLTP-keskikulutus on autoluokassaan kohtuuhyvä 7,2 l/100 km.

Hinta hieman hirvittää, sitä autolla on yli 34 000 euroa. Lisävarusteina autoyksilössä on panoraama kattoluukku ja metalliväri. Jälkimmäisen ruksaisin varustelistalta itsekin.

Jos tyytyy Kia Ceedissä 1,4-litraiseen bensiinimoottoriin (1.4 T-GDI ISG GT-Line Business Premium DCT A/T EcoDynamics) ja voimanlähteen suomaan ihan riittävään 140 hevosvoimaan, laskee auton hinta hitusen alle 30 00 euroon.

Mutta mikä on toisaalta paljon? Paljonko olisit itse valmis maksamaan lisää siitä, että ratin takana hymyilyttää – ainakin useimpina päivinä?

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Kia Ceed 1.6 T-GDI GT DCT A/T

Hinta alkaen

34 081 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

36 322 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

150 kW (204 hv), 5500 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,5 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,2 (yhd.)

CO2-päästöt

163 g/km

Mitat

pituus 4310 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1447 mm, akseliväli 2650 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1410 / 600 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat