16.9.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta Teksti Manu Tuppurainen Kuva Manu Tuppurainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Takavetoinen Kia EV9 tarjoilee todella paljon autoa, silloin kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta. Kun Kia lanseerasi uuden jättikokoisen EV9-sähköautonsa, se julisti samalla, että kaikki mallit ovat nelivetoisia – niinkuin ison maasturin pitääkin. Kia EV9:n alkaen hinta asettui tuolloin vajaaseen 82 000 euroon.Nyt autolle on tullut uusi hinnat alkaen -malli – mutta se ei ole enää nelivetoinen. Uusi malli on siis tullut olemassa olevan malliston alapuolelle. Samalla muiden nelivetoisten mallien hinnat ovat muuttuneet aavistuksen, kun syyskuun alun arvonlisäveron nousu toi autojen hinnastoihin muutoksia.Kia EV9:n hinnat alkaen -malli on nyt takavetoinen. Moottorin koeajoautossa oli lähes hinnat alkaen -malli, kyseisessä koeajokissa ei ollut lisävarusteena mitään muuta kuin vajaan 800 euron hintainen metalliväri.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy7 000 euroa edullisempiKia EV9:n mallistoon tullut takavetoinen malli on yli 7 000 euroa edullisempi kuin edullisin nelivetoversio. Kun hinnasta on pudotettu yli 7 000 euroa, nelivedon lisäksi on autosta on pudonnut pois hieman muitakin varusteita.Auton vanteet ovat vaihtuneet pienemmiksi. Kun nelivetomallistossa on 21-tuumaiset vanteet, takavetoversiossa perusvanteet ovat 19-tuumaiset. Sisätiloissa takavetomalliin ei ole myöskään saatavana toisen istuinrivin kääntyviä istuimia. Tekniseltä puolelta on jäänyt pois myös tuulilasinäyttö, sekä avaimesta tapahtuva etäpysäköinti. Myös pysäytystoiminto pysäköitäessä on pudonnut EV9:n edullisimmasta versiosta pois.Takavetoversion perävaunun vetomassat ovat myös nelivetoversioon nähden huomattavasti niukemmat, takavetoversiossa jarruttoman kärryn perävaunumassa on 400 kiloa, ja jarrullisen 900 kiloa, kun nelivetoversiossa ne ovat 750 ja 2 500 kiloa.Jos näistä asioista on valmis luopumaan, mutta tarvitsee EV9:n kaltaisia ominaisuuksia, kuten erittäin paljon tilaa ja haluaa ajaa isoakkuisella, hyvällä toimintasäteellä varustetulla sähköautolla, takavetoinen Kia EV9 voi olla valinta. Takavetoversion tuntee kiihdytyksessäSen, että alla on Kia EV9:n perusversio, tuntee ihan ajossakin. Painava auto, jossa on yksi sähkömoottori ja vähemmän tehoa kuin nelivetoversioissa, ei tarjoa ihan sellaista kiihtyvyyttä, kun sähköautoissa on totuttu. Toki Kia EV9 kiihtyy montaa polttomoottoriautoa nopeammin, mutta kiihtyvyys tulee siinä eri tavalla kuin monessa muussa ihan perussähköautossakin. Onhan EV9:llä kokonaispainoa yli 3 000 kiloa ja tehoa takamoottorisessa versiossa ”vain” pyöreät 150 kilowattia.Takavetoversion kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on auton teknisten tietojen mukaan runsas 9 sekuntia. Ohituskiihtyvyys puolestaan tuplautuu takavetoversiossa nelivetoversioon nähden, takavetoisella mennään 80 kilometrin tuntinopeudesta 120 kilometrin nopeuteen 7,1 sekunnissa.Sähkömoottoreiden puuttuminen vaikuttaa takavetoversiossa myös auton kulutukseen, tosin positiivisessa mielessä. Kia EV9:n takavetoversion yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan 20,3 kilowattituntia per sata kilometriä. Se toteutuu käytännössäkin ihan hyvin, pihistelemättäkin, ainakin auton ajotietokoneen mukaan. Nelivetoversioiden ilmoitettu energiankulutus on noin 10 prosenttia enemmän. Takavetoversion WLTP-syklin mukainen toimintamatka on 563 kilometriä, kun nelivetoversiossa jäädään runsaaseen 500 kilometriin. Lataus melkein nopeampi kuin kuskiKian kohdalla ei voi sanoa, että sähköautolla ei tee mitään, kun sitä joutuu lataamaan koko ajan. Ihan konkreettinen esimerkki EV9:llä ajosta: autolla lähdettiin Espoosta ja ajettiin sen enempää pihistelemättä Mikkeliin. Mikkelissä auto ilmoitti, että toimintamatkaa olisi vielä jäljellä, lähes Iisalmeen ajettavaksi.Mikkelissä autoa kuitenkin ladattiin, koska kuskiakin piti huoltaa. Lataus lähti liikkeelle 43 prosentin varaustasosta. Noin 13 minuuttia myöhemmin, kuljettajan huoltotauon aikana auto oli ladannut itsensä siihen pisteeseen, että akkua oli virtaa 80 prosenttia ja auto näytti toimintamatkaa 400 kilometriä. Auto oli nopeampi kuin kuljettaja.Kiaa ladattiin koeajon aikana myös melkein tyhjästä akusta alkaen. Lataus aloitettiin kun akussa oli varausta 10 prosenttia ja se lopetettiin, kun akun varaustaso näytti 80 prosenttia. Latausnopeus oli huimaa – ja juuri sitä mitä Kia lupaa. Koko lataussessio tapahtui erinomaisella 185 kilowatin keskiteholla ja aikaa kului reilusti alle 30 minuuttia. Hyvää lataustehoa on mahdollista saada myös talvikelissä, sillä autossa on akuston esilämmitys. Se käynnistyy esimerkiksi syöttämällä latauspisteen osoite navigaattoriin.Kian ajettavuus on hyvällä tasolla. Kian tietoviihdejärjestelmä on hyvä käyttää, kaikki kytkimet löytyvät hyvin ja eikä ajaminen häiriinny tietoviihdejärjestelmän käyttämisen vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValtavat tilatEtuistuimella asiat on periaatteessa hyvin. Ohjauspyörän säätö jää hieman vajaaksi EV9:ssä, keskimittainen kuski toivoisi rattia hieman lähemmäs. Pitkää matkaa ajaessa paikat eivät kuitenkaan puudu, vaikka kuljettaja tarvitsee ennen autoa tauon.Muuten Kia EV9 on erinomainen matka-auto. Ison kokonsa ja painonsa – ja myös 19-tuumaisen rengastuksensa ansiosta se on todella miellyttävä matkakaveri. Auto menee suoraan kuin juna. Aktiivinen vakionopeudensäädin ottaa perä edellä vastaan tulevan liikenteen vastaan aika ärhäkkäästi, se hiljentää melko rajusti ja jos kuljettaja ei reagoi tähän heti moottoritiellä kaistaa vaihtamalla, ajosta tulee töksähtelevää.Kia on myös miellyttävä matkakumppani siinäkin mielessä, että sen tilat ovat valtavat. Kun kaikki kolme istuinriviä ovat käytössä, tavaratilaa jää vielä yhden hatchback-auton tavaratilan verran. Kaupunkipujottelussa iso auto on kömpelö, mutta melkein mikä tahansa yli 5-metrinen auto on kaupungissa kömpelö ilman nelipyöräohjausta.Kian matkustajia myös hemmotellaan. Jokaisella istuinpaikalla on esimerkiksi usb-liittimet älylaitteiden latausta varten. Myös muunlaisia virranulosottoja löytyy autosta, esimerkiksi V2L-ulosoton kautta sähköä saa jopa 3,9 kilowatin teholla. Hyvää ja huonoa Tilat Ajettavuus Toimintamatka Lataus Hieman kömpelö käsitellä Ohjauspyörän puutteellinen säätö Kia EV9 RWD 99,8kWh 203hv 7P SÄHKÖAUTO, takaveto 149,5 kW (203 hv), 350 Nm Akku brutto / netto 99,8 / 96,0 kWh Lataus Type 2: 10,5 kW (3 x 16 A) CCS: 210 kW WLTP-kulutus 20,2 kWh / 100 km toimintamatka 563 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,1 s huippunopeus 185 km/h Mitat Pituus 5 010 mm Leveys 1 980 mm Korkeus 1 775 mm Akseliväli 3 100 mm Tavaratila 828 l Omamassa 2 492 kg perävaunu 900 / 400 kg Euro NCAP 5 tähteä (2023) Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 75 633 € koeajoauto 76 422 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – sähköinen sarjanousija vastaa tilakysymykseen 30.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV9 – valtava lippulaiva tarjoaa hyvät tilat usealle aikuiselle 6.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Stonic – päältä pieni, mutta tiloiltaan suuri 6.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Rio 1,2 LX – katoavaa kansanperinnettä alle kahden kymppitonnin hintaan 30.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Kia Xceed 1,6 GDI Plug-In Hybrid: Lataamalla pihimmin 5.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia EV6 – Rutkasti parantunutta lataustehoa ohjelmistopäivityksellä 12.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: vaivaton Kia Niro EV tarjoaa akun esilämmityksen, muttei kovin kummoista lataustehoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä