6.6.2023

Koeajo: Kia Rio 1,2 LX – katoavaa kansanperinnettä alle kahden kymppitonnin hintaan

Kia Rion hinnat alkaen -malli on varustettu tekniikalla, jota ei välttämättä muutamien vuosien päästä enää automaailmassa nähdä lainkaan. Hyvää: Äänettömyys, väljät tilat, alhainen hinta. Huonoa: Ohjaus, moottorin vääntö, istuinten tuki.

Kia Rio on korealaisvalmistajan yksi syömähammas. Pienillä autoilla on monilla markkinoilla paikkansa ja Kia Rio on Suomessakin ollut yksi kokoluokkansa myydyimpiä autoja vuosikaudet. Viime vuonna Kia Rion markkinaosuus putosi paljon edellisvuodesta, mutta se säilytti silti kokoluokassaan suosikin paikan. Kia Rio oli viime vuonna Suomessa kaikkien automallien ensirekisteröintitilastossa sijalla 24, vuonna 2021 peräti sijalla kahdeksan.

Rion malliston hinnat alkaen malli on 1,2-litraisella moottorilla ja manuaalivaihteella varustettu 18 198 euroa maksava LX-malli.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ilman turboa ja manuaalivaihteella

Kian voimalinja voi olla katoavaa kansanperinnettä – kahdestakin syystä. Automaattivaihteistot yleistyvät koko ajan autoissa entistä enemmän ja voi myös olla, että Rion hinnat alkaen -mallin tapaan manuaalivaihteistoa ei pian ole saatavilla lainkaan. Toinen syy, miksi Kian voimalinja voi olla pian menneisyyden tuote, on sen moottorin ahtamattomuus, turboa siinä ei ole.

Rion moottori on siis vapaasti hengittävä ja käytännössä moottorin laiskuus tulee hyvin nopeasti esille autolla ajaessa. Se on sanalla sanoen laiska. Kiihdytyksissä, moottoritien liittymissä, siellä missä kiihtyvyyttä tarvitaan, autolla täytyy olla koko ajan survomassa pienempää vaihdetta sisään, että moottori saa tarpeeksi ”happea” ja jaksaa vetää. Moottoritienopeuksiin kiihdyttäminen vaatii kärsivällisyyttä ja vaikka kaasua polkee kuinka, tuntuu, että hirveän paljon ei tapahdu.

Kun autolta vaatii vetoa, moottori on kuitenkin yllättävän säyseä äänimaailmaltaan. Silloin kun vetoa ei tarvitse, äänimaailma on vieläkin säysempi, sillä Rion moottori käyntiäänet kantautuvat matkustamoon yllättävän vähän. Myöskään auton renkaiden elämöinti kuuluu matkustamoon varsin maltillisesti.

Kelvollinen alustatuntuma

Rion ajettavuus on ihan tyydyttävällä tasolla. Ohjaustuntuma Riossa on tosin vasteeton keskialueella, ohjausta vaivaa myös keskialueella tietynlainen tahmeus. Vaihteiston hämmentäminen on tahmeaa myös, vaihdekepin liikkeet ovat Riossa jäykät. Auton alustatuntuma on kelvollista, ei mitään ylitsevuotavan erinomaista, mutta sellaista, mitä laadukkaalta pieneltä autolta sopii odottaa.

Rion etuistuimissa on niukka sivuttaistuki, etuistuin on varsinkin selkänojan osalta laimeasti muotoiltu.

Rion hallintalaitteet ovat erittäin selkeät ja auton käytettävyyttä lisää paljon tietoviihdejärjestelmän lisävarusteena saatava 8-tuumainen näyttö, jolloin autoon saa muun muassa älypuhelimen peilauksen johdottomana. Vision Pack tuo myös Rioon projektiotyyppiset ajovalot kulmavalotoiminnolla, sekä LED-päiväajovalot ja sumuvalot eteen. Myös sähkötoimiset takaikkunat tulevat Rioon lisävarusteena Vision Packin mukana.

Väljät sisätilat

Kia Rio on tiloiltaan yllättävän väljä ollakseen pikkuauto. Ohjaamossa on hyvin tilaa varsinkin sivusuunnassa. Takapenkillekin mahtuu aikuinen ja tavaratilan reilu 300 litraa perusmuodossaan ei häviä monelle kokoluokkaa suuremmallekaan autolle. Kun Riosta kaataa takaistuimet, tilaa on jo yli tuhat litraa, joka myös on paljon. Penkit kaadettuna Rion kyytiin mahtuu jopa polkupyörä ilman, että siitä tarvitsee irroittaa etupyörää.

Moni autonvalmistaja on pidentänyt takuutaan sen jälkeen kun Kia julkisti seitsemän vuoden takuun. Kian tarjoama takuu on kuitenkin verraton lisä myös Riossa. Rion antama vastine puolestaan paranee roimasti, jos valitsee hinnat alkaen mallin sijaan seuraavan version. Vajaan 2 000 euron lisärahalla saa jo 100 hevosvoiman verran turboahdettua voimaa – toisin sanoen käytettävyyttä. Automaattivaihteistoa siihen hintaan ei vielä heru, mutta manuaaliin saa yhden pykälän lisää hämmennettävää.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kia Rio 1,2 LX

Hinta alkaen

18 198 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

20 412 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 197 cm³, 4 sylinteriä, vapaasti hengittävä, etuveto, 5v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

62 kW (84 hv), 6 000 r/min

Vääntö

118 Nm (4 000 r/min)

Vääntö

118 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,1 s

Huippunopeus

179 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,7 (yhd.)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 4065 mm, leveys 1450 mm, korkeus 1725 mm, akseliväli 2580 mm
Tavaratila: 325–1103 l
Omamassa: 1045–1143 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

910 / 450 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat