15.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Niro – erottuu joukosta edukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päältä ja sisältä rohkeasti uudistunut Kia Niro on saatavana kolmella voimalinjalla, nyt ajovuorossa ensimmäisenä maahan saatu perushybridi, ensiesittelyssä ulkomailla kokeilimme jo lataushybridin ja täyssähköversion. Hyvää runsaat tilat, taloudellisuus, vähäpäästöisyys, varusteluvaihtoehdot, pitkä takuu. Huonoa nelivedon puute, yhden polkimen ajo, takavilkut alhaalla puskurissa. Kia Niro erottuu kompaktien katumaasturien joukosta niin muotoilultaan kuin ominaisuuksiltaankin. Ne, joille keulan ja perän omintakeiset muodot eivät riitä, voivat tilata autonsa tehostevärisellä c-pilarin peittävällä koripaneelilla aina katonrajasta takalokariin asti. Vihreässä testiautossa muovipala on musta. Sen sisällä kulkee ilmakanava takalasille. Tyylittelyn tiimellyksessä takavilkuille ei ole löytynyt muuta paikkaa, kuin piilotettuna alas puskuriin kuralle alttiina.Niron asemointi Kian mallistossa on ahdas niin koon kuin hinnankin puolesta Xceedin ja Sportagen välissä. Yllättäen Niron uudistuessaan saamat lisäsentit kurottavat sen sisätilat kutakuinkin Sportagen kokoiseksi, isoveli vetää kuitenkin pidemmän korren tavaratilan koollaan, teholukemillaan ja nelivetomahdollisuudellaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat sisätilatKia Niro on ulkomittoihinsa nähden sangen tilava. Pitkän kuljettajan taakse sopii toinen hujoppi istumaan niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Muotoilematon takaistuin helpottaa jopa kolmen matkaajan sovittautumista. Etuistuimessa muotoja voisi olla runsaammin, sivutukea jää kaipaamaan.Tavaratila on riittävä perhekäyttöön. Pohjan saa kahdelle korkeudelle, ala-asento maksimoi tilan ja ylempi asettuu samalle tasolle kaadetun selkänojan kanssa. Lataushybridiversiossa akku täyttää tilan välipohjan alla ja kokonaistilavuus jää pienemmäksi. Tavaroiden peittona on vain kangaskaistale, mutta eihän hattuhyllyllä mitään kesähattua kummempaa kuulu säilyttääkään.Niron ohjaamo on mullistettu perusteellisesti. Tosin Kian muita uutuuksia, EV6:tta ja Sportagea ajaneille se on jo tuttu. Kojelautaa hallitsee leveä lasipinta, joka koostuu kahdesta näyttöruudusta. Niiden grafiikka on tarkkaa ja toiminnot helppoja. Kiiltävä pinta jatkuu myös keskikonsoliin. Järjestelmiä käytetään ratin nappuloiden ja kosketusnäytön lisäksi kaksitoimisesta nappulapaneelista. Selkeydestä huolimatta se aiheuttaa virhepainalluksia.Testiauto on kuorrutettu kalleimmalla Premium luxury –varustelulla jäähdytettyine nahkaistuimineen ja Harman Kardon –hifeineen. Hyvät tilat ja oiva hybriditekniikka kuuluvat kuitenkin jo ”hinnat alkaen 32000€” –malliin.Nuuka voimalinjaTutuinta uudessa Nirossa on hybridivoimalinja. Se koostuu turboahdetusta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista, pienestä akustosta, sähkömoottorista ja kuusivaihteisesta kaksoiskytkinvaihteistosta yhteisteholtaan 141 hevosvoimaa, kuten ennenkin. Teholukema on vaisumpi kuin lataushybridi- (183 hv) ja sähköversioissa (204 hv), mutta painoakin on vähiten, 1400 kiloa. Suorituskyky on vallan riittävä, tehoa ei kaipaa lisää.Vasta viimeisiä hevosia esiin houkutellessa moottorin ääni kantautuu korviin häiritsevänä. Sekä melutaso että jousitusmukavuus pysyvät miellyttävinä kaikilla nopeuksilla ja pinnoilla. Ajettavuuteen ei ole haettu sporttisuutta. Ohjaus on kevyt pyöritellä taajamassa, mutkaisella tiellä se voisi olla tuhdimpikin tunnoltaan.Hybridijärjestelmä toimii aiempaa pihimmin ja huomaamattomammin, kiihtyvyyslukemakin on parantunut. Parannettavaa on jarrutusenergian talteenotossa, sen tasoa on kyllä helppo säätää ratin puolista, mutta yhden polkimen ajo vaatii erinomaisen herkkää kaasujalkaa.Joka tapauksessa Niro on yksi taloudellisimmista vaihtoehdoista luokassaan. Kikkailemalla sähköllä pääsee jopa seitsemän kilometriä. Syrjäteillä nysväämällä on mahdollista saavuttaa 3 l/100km haamuluku eikä moottoritienopeudellakaan ylity 7 l/100km. Lopputankkauksen mukaan koeajon keskikulutukseksi jäi 4,3 l/100km.Teksti ja kuvat Petri Munukka Kia Niro Hinta alkaen 31 921 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 734 € Moottori Bensiinimoottori 1598 cm³ Teho 104 kW (141 hv) Vääntö 265 Nm Vääntö 265 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,5 (yhd.) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 1400 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 v / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.6.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 – kookas ja kulmikas perhecrossover lataa salamana 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Reany W1 – keveyttä kaupunkiin 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster