15.8.2022 Ajoneuvot Koeajo: Kia Niro – erottuu joukosta edukseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päältä ja sisältä rohkeasti uudistunut Kia Niro on saatavana kolmella voimalinjalla, nyt ajovuorossa ensimmäisenä maahan saatu perushybridi, ensiesittelyssä ulkomailla kokeilimme jo lataushybridin ja täyssähköversion. Hyvää runsaat tilat, taloudellisuus, vähäpäästöisyys, varusteluvaihtoehdot, pitkä takuu. Huonoa nelivedon puute, yhden polkimen ajo, takavilkut alhaalla puskurissa. Kia Niro erottuu kompaktien katumaasturien joukosta niin muotoilultaan kuin ominaisuuksiltaankin. Ne, joille keulan ja perän omintakeiset muodot eivät riitä, voivat tilata autonsa tehostevärisellä c-pilarin peittävällä koripaneelilla aina katonrajasta takalokariin asti. Vihreässä testiautossa muovipala on musta. Sen sisällä kulkee ilmakanava takalasille. Tyylittelyn tiimellyksessä takavilkuille ei ole löytynyt muuta paikkaa, kuin piilotettuna alas puskuriin kuralle alttiina.Niron asemointi Kian mallistossa on ahdas niin koon kuin hinnankin puolesta Xceedin ja Sportagen välissä. Yllättäen Niron uudistuessaan saamat lisäsentit kurottavat sen sisätilat kutakuinkin Sportagen kokoiseksi, isoveli vetää kuitenkin pidemmän korren tavaratilan koollaan, teholukemillaan ja nelivetomahdollisuudellaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRunsaat sisätilatKia Niro on ulkomittoihinsa nähden sangen tilava. Pitkän kuljettajan taakse sopii toinen hujoppi istumaan niin polvi- kuin pääntilankin puolesta. Muotoilematon takaistuin helpottaa jopa kolmen matkaajan sovittautumista. Etuistuimessa muotoja voisi olla runsaammin, sivutukea jää kaipaamaan.Tavaratila on riittävä perhekäyttöön. Pohjan saa kahdelle korkeudelle, ala-asento maksimoi tilan ja ylempi asettuu samalle tasolle kaadetun selkänojan kanssa. Lataushybridiversiossa akku täyttää tilan välipohjan alla ja kokonaistilavuus jää pienemmäksi. Tavaroiden peittona on vain kangaskaistale, mutta eihän hattuhyllyllä mitään kesähattua kummempaa kuulu säilyttääkään.Niron ohjaamo on mullistettu perusteellisesti. Tosin Kian muita uutuuksia, EV6:tta ja Sportagea ajaneille se on jo tuttu. Kojelautaa hallitsee leveä lasipinta, joka koostuu kahdesta näyttöruudusta. Niiden grafiikka on tarkkaa ja toiminnot helppoja. Kiiltävä pinta jatkuu myös keskikonsoliin. Järjestelmiä käytetään ratin nappuloiden ja kosketusnäytön lisäksi kaksitoimisesta nappulapaneelista. Selkeydestä huolimatta se aiheuttaa virhepainalluksia.Testiauto on kuorrutettu kalleimmalla Premium luxury –varustelulla jäähdytettyine nahkaistuimineen ja Harman Kardon –hifeineen. Hyvät tilat ja oiva hybriditekniikka kuuluvat kuitenkin jo ”hinnat alkaen 32000€” –malliin.Nuuka voimalinjaTutuinta uudessa Nirossa on hybridivoimalinja. Se koostuu turboahdetusta 1,6-litraisesta bensiinimoottorista, pienestä akustosta, sähkömoottorista ja kuusivaihteisesta kaksoiskytkinvaihteistosta yhteisteholtaan 141 hevosvoimaa, kuten ennenkin. Teholukema on vaisumpi kuin lataushybridi- (183 hv) ja sähköversioissa (204 hv), mutta painoakin on vähiten, 1400 kiloa. Suorituskyky on vallan riittävä, tehoa ei kaipaa lisää.Vasta viimeisiä hevosia esiin houkutellessa moottorin ääni kantautuu korviin häiritsevänä. Sekä melutaso että jousitusmukavuus pysyvät miellyttävinä kaikilla nopeuksilla ja pinnoilla. Ajettavuuteen ei ole haettu sporttisuutta. Ohjaus on kevyt pyöritellä taajamassa, mutkaisella tiellä se voisi olla tuhdimpikin tunnoltaan.Hybridijärjestelmä toimii aiempaa pihimmin ja huomaamattomammin, kiihtyvyyslukemakin on parantunut. Parannettavaa on jarrutusenergian talteenotossa, sen tasoa on kyllä helppo säätää ratin puolista, mutta yhden polkimen ajo vaatii erinomaisen herkkää kaasujalkaa.Joka tapauksessa Niro on yksi taloudellisimmista vaihtoehdoista luokassaan. Kikkailemalla sähköllä pääsee jopa seitsemän kilometriä. Syrjäteillä nysväämällä on mahdollista saavuttaa 3 l/100km haamuluku eikä moottoritienopeudellakaan ylity 7 l/100km. Lopputankkauksen mukaan koeajon keskikulutukseksi jäi 4,3 l/100km.Teksti ja kuvat Petri Munukka Kia Niro Hinta alkaen 31 921 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 734 € Moottori Bensiinimoottori 1598 cm³ Teho 104 kW (141 hv) Vääntö 265 Nm Vääntö 265 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 165 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,5 (yhd.) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 4420 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1545 mm, akseliväli 2720 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 1400 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 600 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 v / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta