7.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kia Picanto – pienokainen löysi tyylinsä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ei vain meikkipeilin tähden. Hyvää: Ulkonäkö, tilat, ajettavuus, mitat ennallaan Huonoa: perusmoottori vaatii työskentelyä Kolme vierekkäin pysäköityä Kia Picanto -sukupolvea kertovat korealaismerkin tarinan.Ensimmäinen ja vanhin on varsin kolhosti muotoiltu. Se edustaa vielä aikakautta, jolloin korealaiselle auto-osaamiselle vielä vitsailtiin.Toinen sukupolvi toi suuren käänteen. Opettelut oli tehty ja Euroopan automaku ymmärretty. Syntyi auto, joka näytti pikkuautoluokan suosikkien keskiarvolta. Turvallinen muotoilu, toimivat ominaisuudet ja lupaus edullisuudesta osoittautui menestysreseptiksi.Nyt väistyvä Picanto oli vielä viime vuonna Suomessa luokkansa toiseksi myydyin. Vain Opel Karl kiilasi ohi.Kun juonesta on päästy kiinni, on helppo jatkaa eteenpäin. Tuoreimmassa osassa Kia on saanut roimasti itseluottamusta. Keskivertomuotoilun tilalla on oman itsensä näköinen auto. Uuden Picanton keulasta löytää jopa sympaattista tuimuutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeyttä sisätiloissaPicanton sisätilat muistuttavat isompaa Kia Rioa. Vaakasuuntaan piirretyt päälinjat luovat selkeän ilmeen, josta helppokäyttöiset ilmastoinnin kytkimet ja muut toiminnot erottuvat nopeasti. Keskellä on tablettimainen näyttö. Perusmallissa se on mustavalkoinen, kallein vaihtoehto on 7-tuumainen navigaation ja älypuhelinpeilauksen tarjoava järjestelmä. Hintaluokka huomioiden viimeistely on laadukasta. Kian ajoasento tarjoaa pikkautoon tyypilliset säädöt ja säätövarat. Reisituki jää hivenen heikoksi, mutta tilanteeseen tottuu yllättävän nopeasti. Picanto on rekisteröity viidelle, ja neljä matkustaa autossa yllättävän väljästi. Alas laskettu takalattia sallii ryhdikkään istuma-asennon takaistuimella.Mitat säilyneetIlahduttavasti Picanto ei ole turpoamassa kohti seuraavaa kokoluokkaa, vaan uutuus säilyttää edeltäjänsä mitat. Akseliväli sentään on kasvanut vain 15 millimetriä. Akselivälimuutoksen lisäksi etuylitystä on lyhennetty 25 milliä, jonka kerrotaan heijastuvan peräpäässä 255 litraan laajentuneena tavaratilana (+ 55 litraa).Kian alustan perusratkaisut ovat entisellään ja tavanomaisia, mutta edeltäjään verrattuna ohjausvälitys on nopeutunut 13 prosenttia. Picanto taittuukin vaivatta ympäri kadunkulmien ja läpi pysäköintialueiden. Ohjaustuntuma on kohtalaisen luonnollinen, joten kevyttä autoa vie mielellään myös maaseudun mutkateillä.Kian alusta selviää hienosti kuoppaisemmastakin tiestöstä, mutta poikittaissaumat auto ottaa terävästi. Pienokainen etenee mukavasti myös Barcelonan tienoon hyväkuntoisilla moottoritiellä, mutta uraherkkyys ja melutaso selviävät vasta Suomessa.Perusmoottori kiireettömilleLitrainen hinnat alkaen -moottori ahertaa 67 hevosvoiman edestä pirteän kolmisylinterisen pärinän säestämänä. Tehot riittävät kevyesti kuormattuun autoon, kunhan kaasujalka ei ole arkailevaa sorttia eikä kuljettajalla ole kiire. Toinen vaihtoehto on 1,2-litrainen 87 hevosvoimainen. Nelisylinterinen tarjoaa vaivattomampaa kulkua, mutta äänimaailma on tylsempi. Nelosmoottoriin on tarjolla myös automaattivaihteisto, joskin vain nelivaihteisena.Loppuvuodesta tarjolle tulee kolmisylinterisen turboahdettu painos. Sadan hevosvoiman menohalut paketoidaan urheilulliseen GT Line -varustetasoon, joka tarjoaa erilaiset puskurit ja jäykemmät jouset.Picanton hinnat alkavat litraiseen moottoriin liitetystä LX-varustetasosta, jonka kohokohtiin lukeutuvat lämpiävä nahkaverhoiltu ohjauspyörä ja ilmastointi. Kalliimpi EX kuuluu 1,2-litraiselle. Se tuo tarjolle peilien sähkösäädön, 14-tuumaiset aluvanteet ja kuljettajan istuimen korkeussäädön. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää EX-varustellun auton meikkipeiliin, jonka erinomainen valaistus voisi hyvinkin tuoda Picantolle menestystä suuressa meikkipeilivertailussa.Kia ei syyttä kehu EX-varustetasoon kuuluvaa meikkipeiliä. Kaksi päävaloa yhdistettynä alalaidan valoraitaan valaisevat kasvoja pehmeän tasaisella valolla.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Picanto 1,0 ISG LX EcoDynamics Hinta alkaen 13 490 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 50 kW (67 hv), 5500 r/min Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Vääntö 98 Nm (3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 14,5 s Huippunopeus 161 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 3595 mm, leveys 1595 mm, korkeus 1485 mm, akseliväli 2400 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 150 000 km, ensimmäiset 3 vuotta ilman kilometrirajaa Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa